شناخت فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی
ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی ۸

شناخت فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۷:۱۹ | ۶ دقیقه

با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی نشستی با عنوان " فرصت های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی" برگزار شد.

یکی از راه‌های توسعه استارتاپ‌های حوزه انرژی در کشور انتقال تجربیات موفق داخلی و خارجی است در این راستا با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی نشستی با عنوان " فرصت های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی" برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست شبکه سازی و توسعه دانش حوزه انرژی با عنوان "فرصت های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی" با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برگزار شد تا شاهد انتقال تجربیات موفق در این زمینه باشیم. ایجاد ارتباط و آشنایی با فعالیت های موفق داخلی و خارجی و کمک به شکل گیری استارتاپ ها در حوزه انرژی از جمله اهدافی است که برگزاری این نشست ها دنبال می کند. در این نشست که با همکاری شتابدهنده كسب و كارهاي انرژي ققنوس و شرکت دانش بنیان ایرانیان سیستم برگزار شد، یکی از پژوهشگران ایرانی غيرمقيم به بیان تجربیات خود در خصوص راهاندازی استارتاپ ذخیرهسازی انرژی پرداخت. 

در آغاز اين نشست درخصوص اهمیت ذخیرهسازی انرژی توضیحاتی ارائه شد. فناوری ذخیره سازی انرژی طیف وسیعی کاربردها از منازل تا نیروگاه های بزرگ را شامل می شود که هر یک برای رفع مشکل خود نیاز به فناوری خاصی دارد اما نکته مهم در طراحی ذخیره سازهای انرژی توجه به بحث اقتصاد انرژی است. قیمت متفاوت انرژی در ساعات مختلف روز، عدم دسترسی به انرژی در هر زمان و مکان و عدم دسترسی همیشگی به انرژی های تجدید پذیر اهمیت ذخیره سازی را نشان می دهد. برای ذخیره سازی انرژی از فناوری های مختلفی همچون چرخ طیار، پمپ آبي (تلمبه ذخيرهاي)، باتری، ابرخازن و هیدورژن وجود دارد. هر یک از این فناوری ها بسته به کاربرد خود دارای مزایا و معایبی است. اما برای ذخیره سازی انرژی باید به پارامترهایی همچون راندمان و هزینه ذخیره سازي توجه کرد. 

بخش دوم این نشست درباره تجربه راه اندازی استارتاپ در حوزه انرژی بود که محقق و كارآفرين برجسته ايراني تجارب خود را در خارج از کشور به اشتراك گذاشت. 
به گفته این كارآفرين، راه اندازی استارتاپ در این زمینه به دلیل نیاز به فناوری جدید شاید در ابتدا سخت باشد اما با ایجاد محصول و هدفگذاري صحيح در بازار و برداشتن گام های درست می توان مسیر را پشت سر گذاشت. همچنین توجه به این نکته که در این مسیر باید مرحله به مرحله پیش رفت و از ساخت و طراحی نمونه های آزمایشگاهی و کوچک به هدف بزرگ رسید ضروری است. استفاده از تجربه افراد که این مسیر را طی کرده اند نیز می تواند تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر بخشهاي مشتری براي هر مرحله از توسعه محصول به درستي تعريف شود، گردش مالي ايجاد شده در شركت، جذابيت لازم براي ورود سرمايهگذاران را ايجاد خواهد كرد. همچنین ايجاد و شکلگيري يك تیم در سال های نخست نیز مسئله مهمی است. شاید در روزهای نخست به نیروی انساني زیادی نیاز نباشد همچنان که استارتاپ ما همراهی من و یک دانشجو آغاز شد و سپس با پیشرفت کار در طول زمان افراد ديگري به ما پیوستند.
وی همچنین در پایان به این نکته اشاره کرد که بخش اطلاعات و ديتا در حوزه بهينهسازي توليد و مصرف انرژي از حوزههاي جذاب كسب و كار در دنيا بوده و در ایران نیز جای کار زیادی دارد.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.