خانه خلاق و نوآوری «ب» افتتاح شد
با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ۸

خانه خلاق و نوآوری «ب» افتتاح شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۳:۰۲ | ۱۷ دقیقه

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز و معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خانه خلاق «ب» میزبان فعالان صنایع خلاق و فرهنگی شد.

نوپانا:‌ خانه استاد حسین بهزاد استاد پرآوازه نقاشی مینیاتور ایران امروز میزبان نوآوری‌ فعالان صنایع خلاق شد تا با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این خانه تاریخی، زمینه و بستر رونق استارتاپ‌های حوزه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی فراهم شود.

این خانه خلاق و نوآوری با تلاش‌های مرحوم محمد ابوالحسنی، کارآفرین حوزه خلاق و فرهنگی و خالق آثاری چون انیمیشن دیرین‌دیرین و حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ثمر نشست و با یاد این فعال حوزه فرهنگی افتتاح شد.

پیشینه تاریخ و هنر ایران زمینه ساز توسعه صنایع خلاق

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که هنر و صنایع نرم و فرهنگی یکی از ظرفیت‌های ذاتی ایران است، ادامه داد: این ظرفیت منحصر به فرد که پیشینه‌ای هزاران ساله در جهان دارد، با به میدان آمدن نوآوری‌ جوانان دانش‌آموخته و خلاقی که در خانه های خلاق و نوآوری، شرکت های خلاق و شتابدهنده‌های این حوزه وجود دارد، به اشتغال، ارزش افزوده و اقتدار بدل می‌شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: با استفاده از توانمندی و ظرفیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین، تاریخ، هنر و تمدن ایران با قدمتی بیش از  ۹هزارسال به ظرفیتی برای اقتدار و توانمندی در جهان بدل خواهد شد.

ستاری، مهم‌ترین ویژگی این صنایع نرم و وجه تمایز آن را نوآوری دانست و گفت: بزرگترین موهبت اعطا شده از سوی خدا به انسان نوآوری است و این ذهن بی پروا و خلاق است که پیشرفت را را رقم می‌زند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر نقش آفرینی دولت‌ها در مقام تسهیل‌گری و ایجاد زمینه برای انجام کار توسط بخش خصوصی در حوزه صنایع خلاق، نرم و فرهنگی گفت: توسعه نوآوری در شرایط فعلی توسط بخش خصوصی اتفاق می افتد و دولت ها می توانند در زیرساخت ها هزینه کنند و ضمن کاهش ریسک‌ها برای حضور بخش خصوصی، زمینه را برای سرمایه‌گذاری این بخش روی نوآوری‌های حوزه خلاق فراهم کنند.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با تاکید بر ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، ادامه داد: باید به فرزندانمان بیاموزیم مهم‌ترین سرمایه و داشته هایشان یعنی نوآوری، خلاقیت است که ارزش آفرینی می‌کند و می‌بایست این سرمیاه ارزشمند را به خود و آنان یادآوری کنیم.

به گفته ستاری؛ نفت و وابستگی به خام فروشی، غباری بر فرهنگ و تاریخ کشوری که هزاران سال پیشینه کارآفرینی دارد می نشاند اما با کمک این جوانان و خلاقیت هایشان این ظرفیت نهفته دوباره شکوفا می شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به حمایت از توسعه صنایع خلاق، نرم و فرهنگی با حمایت زیرساختی و توسعه بخشیدن خانه‌های خلاق و نوآوری اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری بیش از ۸۰ خانه خلاق در استان‌های کشور راه اندازی خواهد شد.

ستاری، مرحوم محمد ابوالحسنی را نمونه‌ای برجسته و مثالی از نیروی انسانی خلاق و کارآفرین دانست و گفت: با رفتن مرحوم‌ابوالحسنی، فرد ارزشمندی را از دست دادیم. ایشان را انسانی ارزشمند و نوآور می‌شناسم و اطمینان دارم راه ایشان و نوآوری هایشان زمینه ساز تحول و نوآوری خواهد شد.

گامی ماندگار در مسیر خلاقیت و نوآوری

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق نیز در این مراسم با بیان این‌که توسعه خانه های خلاق و نوآوری می تواند بستر احیا و شکوفایی فرهنگ و هنر ایرانی و حمایت از هنرمندان خلاق و نوآور کشور باشد، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو راهبرد اساسی را در حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری انجام می‌دهد که یکی از این اقدامات، در قالب حمایت از فناوری‌هایی پیشرفته محصولات دانش‌بنیان و فناور تجلی یافته است؛ به طوری‌که ثمره آن را در کارخانه های نوآوری و  مراکز و پهنه های نوآوری شاهد هستیم.

کرمی ادامه داد: در راستای حمایت از نوآوری‌هایی که بخشی مهم و سرنوشت‌ساز در زیست‌بوم نوآوری به شمار می‌روند همچون صنایع خلاق، دیجیتال، و فناوری‌های نرم و فرهنگی که امکان برخورداری از حمایت‌های دانش‌بنیانی را نداشتند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابتکاری به خرج داد و با ایجاد زیست بوم صنایع فرهنگی و خلاق، حمایت از شرکت‌های خلاق، در این راستا آغاز شد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که حمایت از شرکت‌های خلاق، صنایع نرم و فرهنگی بستری تازه برای کارآفرینی، اشتغال و خلق ارزش افزوده ایجاد کرده است ادامه داد: بسیاری از افراد جوان و دانش آموخته در حوزه‌های علوم انسانی، هنر و فرهنگی که بیش از نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ما هستند، اکنون می توانند در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق توانمندی‌ها و نوآوری‌هایشان را به اشتغال و ارزش افزوده بدل کنند.

وی با اشاره به ظرفیت صنایع خلاق و فرهنگی در ارتقای تولید ناخالص داخلی گفت: بیش از  ۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنایع خلاق، نرم و فرهنگی در دنیاست که به کمک خانه های خلاق، می‌توانیم سهمی از این گردش مالی عظیم را به کشوررمان اختصاص دهیم؛ چراکه خانه های خلاق و نوآوری در کنار هنرمندان کشور بسترهایی هستند که نوآوری های این حوزه را رونق میبخشند و به اشتغال پایدار می‌انجامند. یادمان باشد فرهنگ و هنر، هزینه نیست بلکه اشتغال آفرین و ثروت زا است.

کرمی با بیان این‌که تا کنون ۹ خانه خلاق در کشور تاسیس شده است افزود: ما در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق از دیگر فناوری‌های نوین نیز برای رونق محصولات و خدمات بهره می‌گیریم به طوری که بیش از ۱۰ حوزه فناورانه مانند بازی، انیمیشن، مد و لباس، کیاهان دارویی، سلامت، گردشگری و حتی اسباب بازی با بهره گیری از هوش مصنوعی، مکاترونیک، میکروالکترونیک تا علوم و فناوری‌های شناختی و ... به یاری این حوزه می آیند و خانه های خلاق، فناوری‌های نوین را به صنایع فرهنگی و هنر وارد می کنند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ادامه داد: امروز خانه استاد حسین بهزاد، نقاش خلاق و توانمند مینیاتور به بستری برای بروز خلاقیت‌های تازه تبدیل شد و امثال مرحوم ابوالحسنی نیز نشردهنده این نوآوری‌ها هستند.

خانه‌های خلاق بستری برای شکوفایی نوآوری و حمایت از هنرمندان

پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم با قدردانی از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حمایت و صداقت، تلاش و پیگیری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، راه تازه‌ای را پیش روی هنرهای سنتی و صنایع دستی قرار داد تا با رونق خانه‌های خلاق، بتوانند ظرفیت‌های نهفته‌شان را شکوفا کنند.

وی با بیان این‌که خانه های خلاق و صنایع فرهنگی، کریدورهای تجاری صنایع نرم هستند، ادامه داد: خردادماه عجین با صنایع دستی است و ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی است و برنامه های متنوعی در حوزه نوآوری‌های این حوزه در دست انجام است که افتتاح این خانه خلاق گامی ارزشمند در این مسیر به حساب می‌آید.

وی افزود: توانمندسازی و توان افزایی، حمایت از کارآفرینان و جذب سرمایه گذاران و رشد نوآوری، کشف و پرورش استعدادها و آموزش و پرورش استعدادهای نهفته این حوزه از اقدامات و برنامه‌ی خانه‌های خلاق و نوآوری است.

محمودیان خانه های خلاق و نوآوری را مکانی برای گفت و گو تعامل بحث و حل چالش‌های موجود دانست و گفت: این خانه‌ها می‌توانند ضمن هم افزایی میان فعالان صنایع دستی و مکانی برای ترویج و اطلاع رسانی، ایجاد فرصتی برای رونق محصولات و خدمات هنری و بومی، مجالی برای حل مشکلاتی باشند که ممکن است فراروی خانواده صنایع دستی قرار بگیرد.

معرفی استارتاپ‌های حوزه خلاق

در بخش دیگری از این مراسم، توکن ملی فروش و مبادله ناپذیر در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، بستری برای خلق آثار دیجیتال بر بستر فناوری زنجیره بلوکی رونمایی شد. این توکن با استفاده از فناوری تولید و تبدیل داده های دیجیتال (ان.اف.تی) که اصالت و هویتشان جعل ناپذیر است، فرصتی را برای هنرمندان ایرانی فراهم می‌کند تا از بازار جهانی این حوزه سهمی داشته باشند.

پذیره نویسی برای هنرهای سنتی و صنایع دستی آغاز شد و برای حضور در تالار تبادل آثار هنری دیجیتال آغاز می شود. ساختار بلاکچین کاملا بومی است و قادر است کارهای دیجیتال جوانان در حوزه پیشکسوتان را ثبت کند و در بازار جهانی به فروش برساند.

۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰دلار میانگین فروش آثار دیجیتال و پتنت های موجود است و چون ایران نماینده ای در تالار تبادل آثار هنری دیجیتال نداشته، با ایجاد این فضا، می تواند به سهم یک درصدی از این بازار دست پیدا کند.

در ادامه این مراسم، شبکه ملی صنایع دستی و هنر با هدف برای رشد صنایع دستی روستایی رونمایی شد. این شبکه از طریق منتورینگ کارگاه ها در جهت بهینه سازی انطباق آن با بازار و ترکیب با نوآوری‌های حوزه فناوری های پیشرفته است.

تمامی هنرمندان از تمامی رشته ها و حوزه های صنایع دستی و فعالیت های هنری تحت پوشش این شبکه قرار می‌گیرند و تمامی بخش‌های این زنجیره گرد هم می آید.

همچنین پلتفرم ملی فروش و حراج آثار هنری صنایع دستی و  آثار هنری سنتی با عنوان «من اول»، با هدف پیش فروش، معرفی و مستندسازی هنرهای در حال فراموشی حراجی آثار از لحظه تولید و خلق اثر معرفی شد. در این استارتاپ، با شروع خلق اثر، فرآیند حراج شروع می شود و مخاطبان شاهد این فرآیند هستند و هنرمند تضمینی برای خلق اثرش خواهد داشت.

در ادامه نیز، استارتاپ قدک در حوزه صنایع دستی نیز توانمندی‌هایشان را به حاضران معرفی کرد. این شرکت حوزه خلاق که در صنایع دستی فعال است می‌تواند بستری را برای چاپ کتاب روی اشیا ایجاد کند.

رونمایی از نشان خلاق «ب»

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، معاون وزارت گردشگری و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پدر مرحوم ابوالحسنی، در این مراسم گواهی خانه خلاق و نوآوری «ب» که توسط ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، صنایع نرم و خلاق صادر شده بود توسط دکتر ستاری به پدر مرحوم ابوالحسنی تقدیم شد. همچنین از نشان خلاق «ب»، با یاد و تصویری از زنده یاد محمد ابوالحسنی رونمایی شد.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریسورنا ستاریپرویز کرمیخانه خلاق و نوآوری ب
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.