موسسه «ویژن‌ایکس» با هدف پیگیری حقوق از دست‌رفته کاربران صرافی‌های متمرکز راه‌اندازی خواهد شد
۸

موسسه «ویژن‌ایکس» با هدف پیگیری حقوق از دست‌رفته کاربران صرافی‌های متمرکز راه‌اندازی خواهد شد

توسط سعید اتحادی | ۱۴۰۲/۴/۲۷ - ۱۵:۱۸ | ۷ دقیقه

«یونیدف» در بیانیه‌ای اعلام کرد: موسسه «ویژن‌ایکس» با هدف پیگیری حقوق از دست‌رفته کاربران صرافی‌های متمرکز راه‌اندازی خواهد شد

در ادامه اخباری که پیرامون به راه افتادن یک پویش حقوقی برای پیگیری حقوق مالباختگان صرافی‌های متمرکز منتشر و توجه کاربران ایرانی صرافی ورشکسته «بیترکس» را جلب کرده بود، حالا جزییات تازه‌ای از این حرکت جمعی و تیم هدایت‌کننده آن منتشر شده است.

«یونیدف» که یک مجموعه بین‌المللی فعال در زمینه توانمندسازی غیرمتمرکز در فناوری کریپتوکارنسی و بلاک‌چین است، با انتشار یک بیانیه خبری اعلام کرده که قرار است این پویش را در قالب راه‌اندازی یک بنیاد حقوقی غیرانتفاعی با عنوان «VisionX Foundation» پیش ببرد. طبق آنچه یونیدف اظهار کرده، این موسسه با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران کریپتو (رمز ارز) در برابر آسیب‌های حاصل از تخلف پلتفرم‌های صرافی متمرکز تاسیس شده و قرار است مالباختگان این صرافی‌ها را در مسیر جبران خسارت‌ها یاری کند.

 خبر به راه افتادن یک پویش بین‌المللی برای بازپس‌گیری حقوق مالباختگان صرافی‌های متمرکز رمز ارز و دعوت از مالباختگان برای پیوستن به این پویش، طی چند روز اخیر توجه مالباختگان ایرانی صرافی ورشکسته بیترکس را به خود جلب کرده بود.

یونیدف در بیانیه‌ای که با هدف تشریح فعالیت این موسسه غیرانتفاعی منتشر کرده آورده است: «ماموریت VisionX Foundation، مبارزه با کلاهبرداری و فریب در دنیای پلتفرم‌های متمرکز است تا آنها را در برابر مردم خود پاسخگو نگه دارد. این موسسه از رشد یک جامعه غیر متمرکز از طریق تحقیق، وکالت، دادخواهی استراتژیک و آموزش حمایت خواهد کرد. در واقع موسسان این بنیاد قصد دارند با ارائه مشاوره‌ها و همراهی کاربران در پیشبرد اقدامات قانونی از طریق یک پویش غیرانتفاعی، آنها را در بازپس گرفتن دارایی‌های خود یاری کنند.»

با وجود توضیحاتی که پیرامون محور اصلی فعالیت این بنیاد در دست تاسیس اعلام شده، گویا در گام اول قرار است توجه بنیان‌گذاران این موسسه غیرانتفاعی، بر بازپس‌گیری مطالبات کاربران یک صرافی آمریکایی مشخص متمرکز باشد که از سال ۲۰۱۷ با مسدود شدن حساب‌ها، امکان دسترسی به اموال خود را از دست داده‌اند.

به نظر می‌رسد راه‌اندازی موسسه ویژن ایکس، بخشی از مسئولیت اجتماعی یونیدف در اکوسیستم بلاک‌چین است. یونیدف در بیانیه‌های خبری خود اعلام کرده است که تعداد زیادی از کاربران متضرر از ورشکستگی صرافی مورد نظر، در مورد بازیابی دارایی‌های خود در وضعیت بلاتکلیفی مطلق قرار دارند. حالا VisionX Foundation که در واقع یک بنیاد حقوقی غیرانتفاعی به حساب می‌آید، قرار است نخستین گام را برای حمایت از فرهنگ اقتصاد غیرمتمرکز در اکوسیستم رمزارز بردارد.

طبق آنچه از یونیدف در رسانه‌های کریپتوکارنسی بین‌المللی منتشر شده، مدیران این مجموعه انگیزه‌های خود از تاسیس این موسسه غیرانتفاعی و به راه انداختن یک پویش حقوقی را چنین تشریح کرده‌اند: «ما باید متحد شویم تا از کسانی که از اقدامات این پلتفرم‌های رمزارزی متمرکز آسیب دیده‌اند، حمایت کنیم. این اقدامات تنها برای بازیابی دارایی‌ها یا دریافت خسارات نیست؛ بلکه یک فعالیت هدفمند برای آینده غیرمتمرکزی است که ما از آن دفاع می‌کنیم. ماموریت ما تسهیل تغییر جهان به آینده‌ای غیرمتمرکز در زمینه فناوری است و ما می‌خواهیم افراد را قادر کنیم تا کنترل کامل بر امور مالی، هویت و داده‌های خود داشته باشند.»

یونیدف با اشاره بر اینکه رویکرد تمرکزگرایی تا امروز زیان قابل‌توجهی را به گروه‌هایی از سرمایه‌گذاران رمزارز تحمیل کرده، تاکید کرده است: «پلتفرم‌های متمرکز می‌توانند به هر بهانه‌ای حساب‌های کاربری را غیرفعال کنند و این مساله أساسا به دلیل ماهیت پرنوسان دارایی‌های کریپتو منجر به زیان‌های قابل توجهی می‌شود.»

یونیدف در فراخوان منتشر شده خود، از افراد مختلف درخواست کرده است تا چنانچه شواهد و مدارکی مرتبط با آسیب‌های ناشی از پلتفرم‌های صرافی رمز‌ارز متمرکز مثل بیترکس یا اپراتورهای آن دارند، از طریق Investigative Division ایمیل investigation@visionx.foundation با بنیاد مربوطه ارتباط برقرار کرده و این گروه را در پیشبرد بهتر و سریع‌تر این پروژه غیرانتفاعی همراهی کنند.

اکنون که در سراسر جهان به ویژه در ایران و بعضی کشورهای‌ منطقه، بسیاری از کاربران متضرر از دریافت وجوه خود محروم شده‌اند، به نظر می‌رسد راه‌اندازی چنین پویش‌هایی امید به اصلاح اوضاع اکوسیستم رمزارزی را بهبود ببخشد.

کارشناسان معتقدند که با آغاز فعالیت‌ موسساتی مشابه «VisionX Foundation»، فرهنگ گرایش به دارایی‌های غیرمتمرکز در زمینه ارزهای دیجیتال توسعه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها:
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سعید اتحادی