قصه‌های جاباما در گزارشی از اقامتگاه‌های غیر هتلی ایران
۸

قصه‌های جاباما در گزارشی از اقامتگاه‌های غیر هتلی ایران

توسط سعید اتحادی | ۱۴۰۲/۵/۸ - ۰۹:۲۵ | ۱۷ دقیقه

جاباما می‌گوید قصه‌اش از پشت درهای اقامتگاه‌ها شروع می‌شود؛ از زمانی که میهمان را به میزبان خانه‌ها می‌رساند.

گزارش سال ۱۴۰۱ جاباما که در این حوزه از اولین‌ها به حساب می‌آید، با عنوان «هر دری یه قصه‌ای داره» نامگذاری شده است.

جاباما می‌گوید قصه‌اش از پشت درهای اقامتگاه‌ها شروع می‌شود؛ از زمانی که میهمان را به میزبان خانه‌ها می‌رساند. این آغاز روایت جاباماست و گزارشی که در آن اعلام شده پشت هر عدد، یا آمارش، قصه‌ای پنهان است که ارزش کشف کردن دارد.

آغاز قصه اقامتگاه‌ها

در گزارش جاباما آمده است که نقطه آغاز قصه اقامتگاه‌ها در ایران به زمانی برمی‌گردد که درِ خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای از شمال ایران به روی مسافران و گردشگران ایرانی باز شد. از آن دست‌نوشته‌های روی کارتن‌های مقوایی که کنار خیابان‌های شهرهای توریستی توسط میزبانان یا همکارانشان روی دستان خسته ولی مهربان بالا می‌رفت: «ویلای اجاره‌ای با قیمت عالی»!

امروز اما بازار اجاره اقامتگاه تغییر چشمگیری داشته است. مردم می‌توانند از پلتفرم‌های آنلاین اقامتگاه‌های مورد نظر خود را با اختیار و قدرت انتخاب بالاتری، اجاره کنند و با هزینه کمتر به سفر و گردشگری بپردازند.

همچنان بیشتر بازار در دست سنتی‌هاست!

جاباما می‌گوید با وجود افزایش ضریب نفوذ اینترنت، همچنان بخش قابل توجهی از بازار اقامت در ایران آنلاین نشده است. طبق گزارش جاباما تنها هفت درصد از کل اقامتگاه‌های ایران به صورت آنلاین به فروش می‌رسد؛ در حالی که اندازه بازار اقامتگاه‌های ایران برابر با ۱۸ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

آمارها نشان می‌دهد اندازه سود ناخالص بازار اقامتگاه‌های ایران هم ۲۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و متوسط ارزش هر سفارش (رزرو) ۲.۵ میلیون تومان است. 

همچنین بیش از ۱۰۰ هزار اقامتگاه در سراسر ایران وجود دارند که متعلق به ۵۰ هزار نفر به عنوان میزبان هستند.

آمارها نشان می‌دهد برای هر رزو یا سفر به صورت متوسط ۳ نفر از این اقامتگاه‌ها استفاده می‌کنند.

نکته جالب دیگر از آمار منتشر شده نشان می‌دهد بعد از پایتخت، در استان‌های خراسان رضوی، مازندران و اصفهان بیشترین اقامتگاه‌های کشور وجود دارند.

جوانان بیشتر طرفدار اقامتگاه‌های موقت هستند

بر اساس گزارش جاباما، ۶۵ درصد از کاربران بازار آنلاین اقامت در ایران را ۱۸ تا ۳۴ ساله‌ها تشکیل می‌دهند و ۶۹ درصد از اقامتگاه‌ها را همین گروه سنی به‌صورت آنلاین رزرو می‌کنند.

همچنین ۶۹ درصد از کل سفارش‌های جاباما را کاربران ۱۸ تا ۳۴ سال ثبت می‌کنند. ۲۳ درصد سفارش‌ها توسط کاربران ۳۵ تا۵۴ سال و ۸ درصد آن‌ها نیز توسط کاربران بالای ۵۵ به ثبت می‌رسد.

جاباما می‌گوید بیش از ۱۸ هزار اقامتگاه فعال در پلتفرمش قابل رزرو هستند که این مقدار در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

طبق اطلاعات منتشر شده در گزارش جاباما، بیش از ۵۰ درصد از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری کاربران فعال این پلتفرم را ساکنان استان تهران تشکیل می‌دهند و تعداد آن‌ها در مقایسه با مدت مشابه قبل، ۲۲۳ درصد رشد داشته است.

چند درصد مردم توانایی سفر دارند؟

اقامتگاه‌های غیرهتلی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مقرون‌به‌صرفه ترین امکان‌های سفر برای مردم شناخته شده‌اند. اما جاباما در گزارش خود نوشته که به دلایل وضعیت اقتصادی، امکان سفر هنوز برای ۴۰ درصد مردم فراهم نیست. براساس اطلاعات مندرج در این گزارش، تنها ۳۶ درصد مردم کشور سفر می‌کنند.

بر اساس گزارش جاباما، بیش از ۸۶۰۰ میزبان فعال در ۳۶۱ شهر ایران، اقامتگاه‌های خود را در جاباما به مهمانان ارائه کرده‌اند و امروز بیش از ۱۸ هزار اقامتگاه فعال در جاباما قابل رزرو هستند که در مقایسه با مدت مشابه قبل، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است. میتوان گفت تقریبا از هر ۵ اقامتگاه موجود در ایران، یکی از آن‌ها در جاباما قابل رزرو است.

رشد ۲۲۰ درصدی درآمد میزبانان و توسعه اقامتگاه‌ها در جاباما

در مقایسه با نرخ ۴۶ درصدی تورم در سال ۱۴۰۱، قیمت اقامت در ایران کاهش داشته اما درآمد میزبانان جاباما همزمان با رشد این پلتفرم و افزایش تعداد سفارش‌ها بیش از ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

همچنین بسیاری از میزبانان جاباما با دریافت کمک‌ها مالی، خدمات برندینگ و آموزشی در سال گذشته توانسته‌اند اقامتگاه خود را توسعه دهند، در میان این اقامتگاه‌ها میتوان به کلبه عادل، دلسو و ویشارده و... اشاره کرد.

در گزارش جاباما آمده یک میزبان خانم از مجموع ۱۱ اقامتگاه خود در شهر تهران توانسته در طول سال ۱۴۰۱، ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کند و مطابق با این گزارش، رکورددار تعداد اقامتگاه، یک میزبان در شهر تهران با ۶۳ اقامتگاه است.

همچنین طبق آمار این گزارش، یک میزبان در شهر رامسر در مجموع، میزبان بیش از ۱۰ هزار نفر بوده است، اگر برای این میزبان بخواهیم معادل اجاره خانه به یک خانواده را در نظر بگیریم، گویی اقامتگاه خود را به مدت ۷ سال به یک خانواده ۴ نفره اجاره داده است.

بر اساس گزارش جاباما، بیش از ۸۶۰۰ میزبان فعال در ۳۶۱ شهر ایران، اقامتگاه‌های خود را در جاباما به مهمانان ارائه کرده‌اند و امروز بیش از ۱۸ هزار اقامتگاه فعال در جاباما قابل رزرو هستند که در مقایسه با مدت مشابه قبل، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است. می‌توان گفت تقریبا از هر ۵ اقامتگاه موجود در ایران، یکی از آن‌ها در جاباما قابل رزرو است.

قصه نوروزهای پر سفر

تعطیلات نوروزی و البته روزهای آخر اسفندماه یکی از پرسفرترین ایام در کشور است. آمار ارائه‌شده در گزارش جاباما نیز این نکته را تأیید کرده و نشان می‌دهد پرسفارش‌ترین روز در سال ۱۴۰۱ مربوط به ۲۸ اسفندماه است. ۳ فروردین‌ماه نیز بیشترین روز اقامت در سال گذشته بوده و بیشترین روز ورود به اقامتگاه نیز مربوط به آخرین روز از آخرین‌ماه سال، یعنی ۲۹ اسفند است.

میزان مشارکت کاربران در امتیازدهی به این پلتفرم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته نیز نزدیک به سه‌برابر شده است.

جالب است بدانید بیشترین خرید یک کاربر جاباما ۱۱۹ سفارش است با ۷۸۸ مسافر در ۱۱ اقامتگاه مختلف است. بیشترین مبلغ رزرو در یک سفارش نیز ۱۹۳ میلیون تومان برای ۱۱ شب و ۵ مسافر است. بیشترین مدت اقامت در جاباما هم ۳۵ شب برای ۴ نفر است.

گران‌ترین اتاق رزروشده در این پلتفرم نیز اتاقی به مبلغ ۸۰ میلیون تومان برای ۴ نفر است. این درحالی است که ارزان‌ترین اتاق رزروشده نیز مربوط به مهمانی است که درمجموع ۶‌بار از جاباما رزرو کرده و میانگین اتاق شب حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. این امر نشان می‌دهد که مهمانان با شرایط اقتصادی متفاوت می‌توانند این پلتفرم را به‌عنوان گزینه مناسبی برای رزرو اقامتگاه انتخاب کنند.

همچنین سفربروترین کاربر جاباما شخصی است که طی مدت‌زمان کاربری خود در این پلتفرم به ۱۳ شهر مختلف سفر کرده است.

طبق گزارش جاباما، متوسط امتیاز کاربران در بخش بررسی نظرات کاربران و تجربه آن‌ها پس از اقامت ۴.۱۸ از ۵ بوده. این سؤالات شامل رضایت از خدمات، قیمت، موقعیت مکانی، تطابق امکانات و نظافت اقامتگاه و همچنین برخورد میزبان بوده است.

قصه خدمات جدید جاباما

بخشی از این گزارش به معرفی شرکت «جاران» به‌عنوان شرکت زیرمجموعه جاباما پرداخته است. جاران با ساخت اقامتگاه‌های باکیفیت و هم‌سطح با استانداردهای جهانی، سعی در برطرف‌کردن چالش‌های بازار اقامتگاه‌های ایران دارد.

دیگر قسمت گزارش جاباما محصولات این شرکت را معرفی کرده است. جاباما از سال ۱۳۹۷ توانسته است با تمرکز روی اقامتگاه‌های غیرهتلی به‌عنوان مهم‌ترین محصول خود و انواع متنوعی از آن، دست کاربر را در انتخاب باز بگذارد. بوم‌گردی، کلبه، ویال، سوئیت، آپارتمان، هتل آپارتمان، بوتیک‌هتل، مجتمع اقامتی و هاستل انواع مختلفی از اقامتگاه است که جاباما به مشتریان خود عرضه می‌کند.

دیگر محصول جاباما که محصول متفاوت و البته جدیدی نیز به شمار می‌آید، «تجربه» نام دارد. این محصول امکان سفر به‌صورت گروهی و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات را فراهم می‌کند. هدف از ارائه تجربه، گردشگری مسئولانه و با رویکرد گردشگری اجتماع‌محور وتجربه‌گرا در بسیاری از شهرهای ایران است.

جاباما برای توسعه گردشگری کشور نیز اقداماتی انجام داده که در این گزارش به آ‌ن‌ها اشاره شده است. جاباما در تفسیری درست، سفر را به رفتن به یک «جا» تعبیر کرده. جاباما معتقد است اگر این «جا» یک مکان «بوم‌گردی» باشد، به توسعه اقتصاد گردشگری کمک بیشتری خواهد کرد. درواقع باید گفت بوم‌گردی به اشتغال‌زایی منجر خواهد شد و رشد این مراکز طی سال‌های اخیر نشان از چند نکته دارد؛ یکی تلاش پلتفرم‌های آنلاین برای جا‌انداختن چنین مکان‌هایی و دیگری پایین‌آمدن قدرت اقتصادی مردم در سفرها و ترجیح آن‌ها برای استفاده از مراکز بوم‌گردی به‌جای هتل‌ها. مراکز بوم‌گردی می‌توانند امکاناتی مشابه با هتل و تجربه‌ای فراتر از اقامت در یک هتل را برای مهمانان خود بیافرینند و جاباما با علم بر این موضوع، به چرخه توسعه بوم گردشگری کمک کرده است.

ایجاد مراکز بوم‌گردی در نقاط دورافتاده و کمتر شناخته‌شده اما بکر می‌تواند منجر به خلق تجربه‌هایی ناب برای مشتریان شود. درواقع ایجاد چنین مراکزی درنهایت به توسعه اقتصاد بوم گردشگری منجر خواهد شد و مدیران مراکز بوم‌گردی نیز در این راه همراه جاباما هستند.

براساس گزارش این پلتفرم، جاباما در سال گذشته به میزبانان خود در سراسر ایران کمک‌های مختلفی ازجمله آموزش و برندینگ ارائه داده که به افزایش تقاضا و توسعه مراکز آن‌ها منجر شده است.

آموزش‌هایی که جاباما به میزبانان خود ارائه می‌کند منجر به مهمان‌نوازی بهتر برای مسافرین خواهد شد و واضح است که مهمان‌نوازی بهتر می‌تواند تجربه یک سفر را دگرگون سازد. آموزش در این حوزه می‌تواند مدیریت مالی، مدیریت عملیات، مدیریت کارکنان و مدیریت شبکه‌های اجتماعی این افراد و کسب‌وکارهایشان را آسان‌تر کرده و به فروش آن‌ها بیفزاید.

جاباما معتقد است افزایش نرخ اشتغال اقامتگاه با مثبت‌بودن بازخورد ثبت‌شده مشتریان، توسعه خدمات و کیفیت، تمایل مشتریان بالقوه بعدی و افزایش درآمد اقامتگاه رقم خواهد خورد. همچنین مراکز بوم‌گردی باید تبدیل به جایی شوند که فقط کاربران اهل سفر تبدیل به استفاده‌کنندگان آن نشوند و همه مردم ایران به تجربه اقامت در چنین جاهایی روی بیاورند. دسترس‌پذیرتر کردن این اقامتگاه‌ها و تعادل هزینه‌های اقامت در ‌آن‌ها ازجمله مواردی است که می‌تواند باعث افزایش تقاضای عموم برای اقامت در این مکان‌ها شود.

 

برچسب‌ها: جاباماگزارش سالیانه جاباماگزارش سالیانه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سعید اتحادی