بررسی تفاوت تتر و یو اس دی سی کوین
۸

بررسی تفاوت تتر و یو اس دی سی کوین

توسط سعید اتحادی | ۱۴۰۲/۴/۱۵ - ۱۰:۵۳ | ۱۳ دقیقه

با بررسی تفاوت تتر و یو اس دی سی (USDC) دو استیبل کوین محبوب و رایج موجود در بازار ارز دیجیتال با شما همراه هستیم. در حال حاضر خرید تتر (تبدیل) تبدیل به یکی از اصلی ترین و اولین قدم ها برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال شده و این رمز ارز به عنوان رایج ترین و محبوب ترین استیبل کوین موجود در بازار نیز شناخته می شود. اما همیشه صحبت از یک استیبل کوین جایگزین برای تتر نیز وجود دارد زیرا تجربه استیبل کوین شبکه نشان داد که این دسته از مرزها نیز ممکن است با چالش هایی روبرو شده و شبکه آنها به مرز فروپاشی برسد. از این گذشته استفاده از استیبل کوینی برای کاربران شرایط بهتری ایجاد می کند که هم پایداری بیشتری در آن وجود داشته باشد و هم مزیت های دیگری مانند کمتر شدن کارمزد نقل و انتقالات نیز در دستور کار قرار گرفته باشد. با توجه به اهمیت انتخاب بهترین استیبل کوین موجود در بازار بر آن شدیم تا تفاوت های میان تتر و یو اس دی سی را با شما در میان بگذاریم و توضیحات لازم درباره هر دو این رمز ارزها را به شما ارائه کنیم. در انتهای این مقاله شما به راحتی می‌توانید بهترین استیبل کوین موجود در بازار را شناخته و برای سرمایه گذاری هر چه بهتر از آن استفاده کنید.

 

انواع استیبل کوین ها

قبل از اینکه به بررسی تفاوت تتر و یو اس دی سی به عنوان دو استیبل کوین برتر موجود در بازار بپردازیم ابتدا لازم است با توضیح مختصری درباره انواع استیبل کوین ها به شما ارائه کنیم. استیبل کوین ها از نظر ماهیت اصلی یعنی پایدار بودن قیمت تعریف یکسانی دارند اما تفاوت اصلی آنها در پشتوانه در نظر گرفته شده برای آنها می باشد. برخی از استیبل کوین ها با پشتوانه فیزیکی مانند پول فیات و یا فلزات گرانبها مانند طلا وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوند و برخی نیز که با عنوان استیبل کوین های الگوریتمی شناخته می شوند، دارای پشتوانه ای از سایر رمز ارزهای معتبر و شناخته شده مانند بیت کوین و اتریوم هستند. بنابراین استیبل کوین ها هم از نظر نوع پشتوانه و هم از نظر شبکه می توانند در انواع مختلفی به وجود بیایند.

در حال حاضر محبوب ترین و معروف ترین استیبل کوین های موجود در بازار آنهایی هستند که با پشتوانه فیزیکی و مخصوصاً با پشتوانه دلار آمریکا به وجود آمده و قیمت آنها دائماً در بازار برابر با یک دلار آمریکا است. این دسته از استیبل کوین ها معمولاً به مقدار تعداد توکن های خود دارای پشتوانه دلاری و یا اوراق بهادار خزانه ایالات متحده آمریکا هستند.

 

تتر چیست؟

tether یک ارز دیجیتال متمرکز است که با پشتوانه دلار آمریکا و با نماد USDT وارد بازار رمز ارزها شده و در حال حاضر به عنوان محبوب ترین و رایج ترین استیبل کوین موجود در بازار شناخته می شود. تتر به دلیل اینکه به عنوان رمز ارز پایه برای معاملات بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد در حال حاضر بیشترین حجم معاملات را در ۲۴ ساعت در میان انواع استیبل کوین ها به خود اختصاص داده و حتی در برخی از روزها حجم معاملات آن بالاتر از بیت کوین و اتریوم نیز قرار می گیرد. اگر بخواهیم ارزهای دیجیتال موجود در بازار را بر اساس ارزش بازار آن ها را طبقه بندی کنیم، تتر به عنوان سومین رمز ارز با ارزش دنیا در این رده بندی تعریف خواهد شد.

 

ارز دیجیتال تتر توسط بنیاد تتر به وجود آمده و شبکه های ارز دیجیتال به صورت متمرکز اداره می شود. شرکت اصلی آن در کشور هنگ کنگ قرار گرفته و پشتوانه آن نیز در بانک ها و موسسات بزرگ آمریکا به صورت دلار و یا اوراق بهادار خزانه ایالات متحده تعریف شده است. قیمت این ارز دیجیتال همیشه برابر با یک دلار بوده و شرایط در نظر گرفته شده برای آن نیز به گونه ای است که تا همیشه این پیوند یک به یک میان آن و دلار آمریکا برقرار باشد.

 

یو اس دی کوین چیست؟  

اگر بخواهیم استیبل کوین های موجود در بازار را رتبه بندی کنیم بعد از تتر، یو اس دی سی یا همان یو اس دی کوین در رده دوم قرار خواهد گرفت. این استیل کوین که در سال ۲۰۱۸ توسط صرافی بزرگ کوین بیس و بر اساس استاندارد ERC20 وارد بازار ارز دیجیتال شده است، در رتبه بندی رمز ارز ها از نظر ارزش بازار در ماه‌های اخیر یکی از رتبه های زیر ۱۰ را به خود اختصاص داده و بعد از تتر بیشترین حجم معاملات را نیز در میان استیبل کوین های موجود در بازار را به خود اختصاص داده است. پشتوانه اصلی در نظر گرفته شده برای یو اس دی کوین نیز همان دلار آمریکاست و قیمت این ارز دیجیتال نیز همیشه برابر با یک دلار معامله می‌شود.

 

تفاوت تتر و یو اس دی کوین چیست؟     

در دو بند قبلی سر کردیم تا تعریف کامل از ارز دیجیتال تتر و البته یو اس دی سی به عنوان دو استیبل کوین معتبر و معروف موجود در بازار برای شما داشته باشیم. با مرور این تعریف‌ها احتمالاً به این نتیجه رسیده اید که هر دوی این استیبل کوین ها از نظر شرایط و پشتوانه فیزیکی و البته قیمت در بازار ارز دیجیتال در وضعیت یکسانی قرار داشته و خیلی نمی‌توان تفاوت چندانی برای آنها در نظر گرفت. اما از نظر ساختار و برخی ویژگی ها تفاوت هایی میان این دو استیبل کوین موجود در بازار وجود دارد که در این بخش به آنها اشاره می کنیم. البته در همین ابتدا بایستی بیان کنیم که تفاوت‌های موجود میان این دو استیبل کوین موجود در بازار خیلی زیاد نیست و تنها در جزئیات بسیار محدودی می توان تفاوت های میان ساختار آنها مشاهده کرد.

شاید از خود بپرسید که چرا تتر و یو اس دی کوین با وجود اینکه شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند اما از نظر میزان محبوبیت در شرایط مختلفی قرار گرفته اند. به نحوی که تتر محبوبیت به مراتب بیشتری نسبت به یو اس دی سی داشته و حجم معاملات آن نیز به مراتب نسبت به این ارز دیجیتال بالاتر است. یکی از تفاوت های اصلی این دو استیبل کوین در زمان ورود آنها در بازار ارز دیجیتال است. ارز دیجیتال تتر در حدود چهار سال زودتر وارد بازار شده و به همین دلیل شناخت کاربران نسبت به آن بیشتر و استفاده از آن نیز در صرافی های مختلف به عنوان ارز دیجیتال پایه بیشتر است.

یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهمی که میان این دو استیبل کوین می‌توان به آن اشاره کرد میزان شفافیت و امنیت شبکه آنها است. شاید برای شما بسیار جالب باشد که از نظر میزان شفافیت در حال حاضر یو اس دی کوین شرایط بهتری نسبت به ارز دیجیتال تتر دارد. قوانین به صورت واضح بیان می‌کنند که استیبل کوین ها بایستی شفافیت کاملی از نظر روند ذخایر ارزی خود را به کاربران ارائه نمایند تا اطمینان و اعتماد نسبت به آنها افزایش پیدا کند. در این باره با وجود اینکه در سال‌های اخیر بنیاد تتر سعی کرده تا بهترین شرایط را ارائه نماید اما با این حال چالش‌های بسیار زیادی را در گذشته این رمز ارز شاهد بوده و هنوز هم شفافیت کاملی از ذخایر و داراییهای بنیاد تتر وجود ندارد.

یکی دیگر از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت های تتر و یو اس دی سی در شبکه‌های بلاکچینی است که این دو ارز دیجیتال در آنها فعال هستند. این موضوع هم می‌تواند در افزایش میزان کاربرد های این دو ارز دیجیتال و هم در کارمزد های ناشی از نقل و انتقال آنها تاثیر مستقیم داشته باشد. در حال حاضر ارز دیجیتال تتر بر روی بلاک چین های اتریوم، بیت کوین، ایاس، اومیسه گو (OMG) و ترون فعال است. در حالی که استیبل کوین یو اس دی سی تنها بر روی بلاکچین های سولانا، الگورند و اتریوم فعال است.

 
برچسب‌ها: ارز دیجیتال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سعید اتحادی