بیمه مرکزی را قتلگاه استارتاپ‌ها نکنید
هشدار انجمن فینتک به مدیران ارشد صنعت بیمه: ۸

بیمه مرکزی را قتلگاه استارتاپ‌ها نکنید

توسط زهرا زارع | ۱۴۰۱/۵/۲۷ - ۲۳:۰۳ | ۱۱ دقیقه

انتشار خبر راه‌اندازی قریب‌الوقوع سامانه سوئیچ بیمه مرکزی باعث نگرانی شدید فعالان این عرصه شده است.

در سالی که تحت عنوان «دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده، اقدام علیه استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه مغایر با سیاست‌های حاکمیتی و بر خلاف خواست دولت در حمایت‌ از شرکت‌های استارتاپی و نوآورانه تلقی می‌شود و نتیجه‌ای جز ناامیدی جوانان فعال و کارآفرینان ارزش‌آفرین این عرصه در پی نخواهد داشت.

طی هفته‌های اخیر شاهد انتشار برخی اخبار و مصاحبه‌های هدایت شده از سوی برخی از زیرمجموعه‌های بیمه مرکزی علیه استارتاپ‌های دانش‌بنیان این عرصه بوده‌ایم که بر خلاف توافقات انجام شده بین نمایندگان شرکت‌های نوآور در این عرصه و مدیران بیمه مرکزی و همچنین کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است.

در همین راستا چند نکته قابل ذکر است:

با توجه به نتایج جلسات فیمابین مدیران ارشد بیمه ‌مرکزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه، قرار شد جلسات بررسی آیین‌نامه فعالیت کارگزاران برخط مرتبا برگزار شده و پیگیری موضوعات در فرآیندهای تخصصی و کارشناسی انجام شود، اما شاهد آن هستیم که برخی مدیران بیمه مرکزی (از جمله رییس محترم مرکز فاوای بیمه مرکزی) علی‌رغم توافقات و تصمیماتی که در کمیته کارگروه گرفته شده، در حال راه‌اندازی خاموش سوئیچ هستند و بهجای بهره‌گیری از نظرات فعالان این عرصه به دنبال فضاسازیرسانه‌ای رفته و در مصاحبه‌های متعدد اتهامات مختلفی را به استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه وارد کرده و پیرو آن شاهد انتشار چندین بیانیه از سوی برخی نمایندگان صنعت بیمه در مقابل با جریان نوآوری در این صنعت هم هستیم.

به نظر می‌رسد برخی مدیران فعلی بیمه مرکزی سعی بر اجرای فوری و غیر کارشناسی پروژه سوییچ بیمه را داشته و در این راه حتی تاکید کرده‌اند اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها از جمله کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را ندارند. این مدیران در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود که به نظر می‌رسد سعی بر تخریب استارتاپ‌ها را دارند، ابایی از ایراد تهمت به جریان نوآوری در این صنعت ندارند و حتی در یک مصاحبه به صراحت گفته‌اند تقریبا صفر تا صد اقدامات استارتاپ‌ها غیرقانونی است!

در جلسه کمیسیون راهبردی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور جناب آقای دکتر زارع‌پور، مقرر شد که ورود بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد قانون‌گذار حوزه بیمه در فرایندهای نرخ‌گذاری استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه ضرورت ندارد، شیوه راه‌اندازی و نظارت سوییچ بیمه مرکزی و روش نظارت اصلاح و بازبینی شود، همچنین با راه‌اندازی سوئیچ بیمه مرکزی توسط آمیتیس انحصار ایجاد نشود و عملیات راه‌اندازی آن تا زمان بررسی موضوع در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال متوقف و نیز به کارگزاران برخط امکان صدور اعطا شود.

شکی نیست استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه که علاوه بر اشتغال‌آفرینی، به فراگیر شدن و افزایش دسترسی مردم به خدمات بیمه در سراسر کشور کمک کرده‌ان، در صورت فراهم شدن بسترهای حمایتی و زیرساخت‌های لازم و جلوگیری از مانع‌تراشی، نوآوری‌های ارزش‌آفرینی به صنعت بیمه خواهند افزود. اما در صورت اجرای نسنجیده‌ی سامانه‌ی سوئیچ به شکل فعلی و پر از ایراد آن، عملا فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد و این باعث نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان این عرصه و بیکاری هزاران نفر در این صنعت خواهد شد. علاوه بر این، یکی از مواردی که مدیران بیمه مرکزی، کارگزاران برخط را به آن متهم کرده‌اند، موضوع رسوب حق بیمه است و گروه‌ها و جریان‌های موازی نیز آن را تخلف می‌نامند، درحالیکه شیوه‌ تسویه در هر شرکت بیمه با دیگری متفاوت و وابسته به توافق است و تفاوتی بین کارگزاری برخط و غیر از آن وجود ندارد. یکی از ارزش‌های استارتاپ‌های بیمه موضوع شفافیت است، همه کارگزاران و نمایندگان باید در شرایط شفاف، برابر و یکسان مقید به ارائه صورت ‌وضعیت‌های مالی خود باشند اما عجیب است و جای سوال دارد که چرا بیمه مرکزی خود را صرفا ملزم به دریافت گزارش‌های مالی از کارگزاران برخط می‌داند.

در اجرای سامانه سوئیچ  نیز ردپای تضاد منافع در آمیتیس و کارکنانبیمه مرکزی به وضوح دیده می‌شود که مصداق بازر مداخله دربازار و تصدی‌گری در حوزه فروش بیمه است و ترکیب سهامداری این شرکت شبهات زیادی را ایجاد کرده و باعث خدشه‌دار شدن اعتماد به بیمه مرکزی خواهد شد، از همین‌رو از جنابعالی و همچنین نهادهای نظارتی درخواست می‌شود به‌طور ویژه این عرصه را مورد دقت نظر قرار دهید.

شکی وجود ندارد که شرکت آمیتیس که با وجود ده‌ها کارمند و نیروی فنی و غیر فنی و صرف هزینه‌ی گزاف برای تهیه‌ی سرور و... تنها کار ویژه و محصول فعالیت آن در چند سال اخیر صرفا چند API استعلام بوده، که آن هم توسط شرکت‌های دیگر و سامانه سنهاب توسعه داده شده است، تبدیل به گلوگاه و یک عامل عمده برای ایجاد هر تغییر کوچک و بزرگ و کندی فعالیت در استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه خواهد شد. 

 در پایان از نهادهای بالادستی خواستاریم به هر نحوی که صلاح می‌دانند،دستور توقف این رویهی مخرب را صادر فرمایند تا در سالی که به‌نام دانش‌بنیان مزین شده است، شاهد موانع روزافزون برای فعالیت استارتاپ‌ها و ایجاد دغدغه در سرمایهگذارانی که به این حوزه ورود پیدا کرده و باعث کمک به صنعت بیمه شده‌اند، نباشیم.

برچسب‌ها: انجمن فین‌تکبیمه مرکزیآمیتیس
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره زهرا زارع

زهرا زارع

زهرا زارع، دانش‌آموخته کارشناسی شیمی کاربردی از دانشگاه آزاد علوم پزشکی است. او فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.