۲ مرکز رشد در بروجن و لردگان گشایش یافت
با حضور ستاری: ۸

۲ مرکز رشد در بروجن و لردگان گشایش یافت

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۱۴:۴۹ | ۱۰ دقیقه

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر خود به چهارمحال بختیاری به پارک علم و فناوری رفت تا از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مجموعه قرار گیرد.

نوپانا:‌ در این بخش از سفر سورنا ستاری واگذاری اراضی پردیس پارک علم و فناوری استان، راه اندازی مراکز رشد در بروجن و لردگان و راه اندازی آموزشکده فنی پسران شهرکرد انجام شد.

بنابراین بخشی از اراضی پردیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری به شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای تحقیق و توسعه برای استقرار واگذار شد. طرح جامع پردیس پارک علم و فناوری به عنوان ابزار اصولی طراحی محیطی و کالبدی برای توسعه پارک مطابق با استانداردهای‏ جهانی، در 3/4  هکتار  و 37 پلاک قابل واگذاری طراحی شده است.

توسعه مفهومی فرهنگی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پارک علم و فناوری استان گفت: فعالیت های خوبی در استان برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری شکل گرفته است. بارها تاکید کردم توسعه مفهومی سخت افزاری نیست و با راه اندازی کارخانه به آن نمی رسیم. بعد از مدت ها به این رسیدیم که توسعه امری نرم افزاری است و در حال حاضر آن را مفهومی فرهنگی به حساب می آوریم.

ستاری ادامه داد: برای رسیدن و تحقق آن نیز همه باید همدل شویم. بدین معنا که اگر می خواهیم اقتصاد دانش بنیان در استانی رونق گیرد باید همه برای شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در آن استان تلاش کنیم. اگر دانشگاهی در استان راه اندازی می شود و تعداد دانشجویان در استان بالا می رود باید اثرات آن را در زندگی مردم نیز ببینیم.

دانشگاه ها محور نوآوری هستند

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: در بخش کلان اگر در حوزه آموزش کشور سرمایه گذاری می‌شود؛ باید اثرات آن را در جامعه و زندگی مشاهده کنیم و باعث رشد اقتصادی شود. پس همه اتفاقاتی که برای گسترش زیست بوم فناوری و نوآوری رخ می‌دهد برای این است که این آموزش اثربخش شود و دانشگاه ها جایگاه واقعی خود را بیابند. زیرا دانشگاه ها محور توسعه، نوآوری و تغییرات هستند. این مسئله هم زمانی رخ می‌دهد که فرهنگ لازم را ایجاد کنیم.

ستاری با تاکید بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش گفت: دانشگاه ها باید بدانند محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش است. دولت هر چه هم روی پژوهش سرمایه گذاری کند محصولی از آن خارج نمی شود. بلکه با هزینه دولت تنها زیر ساخت ها ایجاد می شود و به تربیت نیروی انسانی کمک. پس توسعه تولید محصول را بخش خصوصی رقم می زند.

وی با اشاره به اینکه در پارک علم و فناوری باید نسبت سرمایه گذاری بخش خصوی به دولتی 8 به یک باشد، ادامه داد: در حال حاضر  بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است. پس اگر این زیست بوم به درستی شکل بگیرد در این صورت دانشگاه ها محور توسعه استان می شوند. دانشگاه باید در جامعه اطراف تغییرات ایجاد کند. در اطراف دانشگاه صنعتی شریف 600 شرکت فناور با فروش 3 هزار میلیارد تومانی وجود دارند.

دانش ارزش افزوده ایجاد می کند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راه اندازی نواحی نوآوری و ایجاد شهرهای فناور را نتیجه توسعه این تفکر دانست و افزود: در این صورت ارزش افزوده هم ایجاد می‌شود. اگر یک بشکه نفت را 50 دلار می فروشیم ارزش افزوده ای که از دانش به دست می‌آید بسیار بالاتر است. یک ویال داروی بیوتک معادل چند گرم 2 هزار دلار قیمت دارد و این همان اثری است که دانش روی ماده اولیه می آورد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق بیان کرد: اگرچه شهرکرد از مراکزی است که دیر فعالیت در این حوزه را شروع کرد اما زیرساخت های فوق العاده ای دارد. دانشگاه های خوب و تعداد زیادی دانشجو در استان هستند که همگی زیر ساخت توسعه این زیست بوم را شامل می شوند.

ستاری همچنین گفت: در حال حاضر بیش از 7 هزار شرکت دانش بنیان و خلاق با فعالیت بیش از 350 هزار نفر در زیست بوم نوآوری کشور فعال هستند. این اتفاق در شهرکرد هم می تواند رخ دهد و نیاز به همراهی و همدلی همه است تا به خاطر جوانان استان این تحول رخ دهد. در نهایت نیز اثرات آن در زندگی مردم مشاهده شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به لزوم راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان بیان کرد: خصوصی ماندن ماهیت این صندوق مهم است. این صندوق باید تسهیلات لازم را به فناوران و جوانان ارائه دهد تا مسائل این حوزه رفع شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد زیرساخت ها در استان حمایت های لازم را انجام می دهد. همچنین مدل‌های مختلف موفق شتابدهی و سرمایه گذاری سایر استان ها  باید الگویی برای توسعه استان باشد و آنها را بومی سازی کنند.


گشایش مراکز رشد استان

در بخش دیگر این سفر مرکز رشد بروجن به صورت مجازی توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد. تجهیز و آماده سازی این مرکز از سال گذشته با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. در حال حاضر 17 تیم فناور فعال در زمینه های بازی‌سازی، هوش مصنوعی، صنایع چوب، تجهیزات پزشکی، محصولات پیشرفته شیمیایی و کشت بافت گیاهی در این مرکز مستقر هستند.

 توسعه فعالیت کسب و کارهای نوپا

 همچنین در ادامه سفر راه اندازی مرکز رشد لردگان به صورت مجازی توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری انجام شد.

با حمایت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تیرماه سال 1400 فضای  این مرکز جهت استقرار تیمهای فناور شهرستان تجهیز و آماده سازی شد.

هم اکنون 2 تیم فناور فعال در زمینه های تجهیزات پیشرفته حوزه آبزیان و مهندسی مکانیک  در این مرکز مستقر بوده و 3 تیم دیگر در حال جذب در این مرکز هستند.

با توسعه فضا و تقویت شبکه سازی های صورت گرفته، مراکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری آماده پذیرش و حمایت از تیم های فناور نوپا در زمینه های مختلف کسب و کار است. همچنین در این سفر دانشگاه فنی و حرفه ای استان کار خود را آغاز کرد.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریاستارتاپسورنا ستاریچهارمحال بختیاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.