بیش از ۲۳۰ تجربه قابل رزرو در یک سالگی محصول جدید جاباما / تجربه‌هایی برای توسعه گردشگری
۸

بیش از ۲۳۰ تجربه قابل رزرو در یک سالگی محصول جدید جاباما / تجربه‌هایی برای توسعه گردشگری

توسط سعید اتحادی | ۱۴۰۲/۴/۱۴ - ۱۲:۱۷ | ۵ دقیقه

یکی از محصولاتی که جاباما در طول یک‌سال گذشته با نگاه «گردشگری مسئولانه»  توسعه داده، «تجربه» است. «تجربه» نگهداشت و توسعه مسئولانه یکی از جنبه‌های مختلف گردشگری در ایران است که با کمک افراد محلی و بومی به شناخت تاریخچه و فرهنگ و آداب هر زیست‌بوم می‌پردازد.

جاباما که در سال‌های اخیر با تمرکز بر توسعه‌آفرینی برای تمام ذی‌نفعان بازار گردشگری، رویکرد متفاوتی را در این حوزه برداشته است، در یک سالگی این محصول جدید، با ارائه آموزش‌های لازم به ۷۱ نفر از مردمان بومی و محلی، توانسته بیش از ۲۳۰ تجربه قابل رزرو را در شهرهای رشت، لاهیجان، فومن، صومعه‌سرا، شفت، انزلی، سنگر، رامسر، تنکابن، بابل، سوادکوه، شیرگاه، بهشهر، اصفهان، یزد، شیراز، کاشان، بوشهر و قشم طراحی و ثبت کند.

تجربه کاربران از گردشگری

این محصول در دسته‌بندی‌های آشپزی و چشیدن، هنر و صنعت، طبیعتگردی، زندگی محلی، کشاورزی، ورزش، کشف شهر و روستا و در زمان برنامه‌ریزی پیش از سفر به مهمانان کمک می‌‌کند.

مهمانان و مسافران هر مقصد، طی این فعالیت‌‌ها و گشت‌ها که با همراهی یک راهنمای بومی و میزبان محلی‌ست، با داستان‌ها، تاریخ، آداب، فرهنگ و هنر هر بوم آشنا می‌شوند؛ از چیدن چای در مزارع گیلان تا لوتکا سواری در مرداب انزلی، از ماهیگیری در جزیره قشم تا لنج‌سواری در جنگل حرا، از سوزن‌دوزی بلوچی تا موج‌سواری در اقیانوس، از چیدن گل و گلاب‌گیری در کاشان تا پرسه زدن در اصفهان عتیق یا صفوی، از رفتینگ زاینده‌رود تا زندگی کنار عشایر ایل قشقایی در شیراز.

«تجربه» شکل جدیدی از سفر را به فرهنگ سفر ایران اضافه کرده است؛ گردشگری اجتماع‌محور و تجربه‌گرا و در نهایت افراد از فرهنگ‌های مختلف را به یکدیگر وصل می‌کند تا دنیای متفاوتی را کشف کنند.

اشتغال‌زایی برای جوامع محلی

رویکرد دیگر محصول تجربه جاباما، اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای مردم بومی و محلی مناطق مختلف است. تمام مردمان بومی و محلی می‌توانند با فعالیت‌‌های روزمره خود کسب درآمد کنند و در نهایت کل اکوسیستم بوم‌گردشگری یک منطقه می‌تواند بدون نیاز به سرمایه گذاری کلان، از اقتصاد گردشگری بهره‌مند شود.

به‌عنوان مثال یک باغدار می‌تواند در کنار فروش محصولات باغ خود، از ارائه تجربه باغبانی به مهمانان آن منطقه کسب درآمد کند. یا یک سفالگر در کنار فروش محصولات خود، از ارائه تجربه سفالگری یا یک جاشو پیر در خلیج‌فارس می‌تواند در کنار ماهیگیری روزانه‌اش، از همراهی با مهمانان در برنامه ماهیگیری نیز کسب درآمد کند.

البته محصول تجربه صرفا منحصر به فعالیت‌های روستایی نیست، بلکه افراد مختلف می‌توانند با مهارت‌های خود کسب درآمد کنند؛ یکی از میزبان‌های تجربه جاباما می‌تواند جوان ۱۸ ساله‌ای باشد که در در زمان‌های فراغت خود، حین معرفی بافت تاریخی شهر رشت از مهمانان خود عکاسی کند و کسب درآمد می‌کند، فرد طبیعت‌دوستی که تجربه قدم زدن در بیشه‌زار و پاک‌سازی طبیعت را ارائه می‌کند، جوانی که تور دویدن دور دریاچه برگزار می‌کند یا فرد میانسالی که دوست دارد داستان‌های شهر خود را برای دیگران روایت ‌کند.

 

 

برچسب‌ها: جاباما
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سعید اتحادی