مراکز حمایتی استارت‌آپ‌های سئول
تمام چیزهایی که باید در مورد اکوسیستم استارت‌آپی کره‌ جنوبی بدانید (قسمت دوم) ۸

مراکز حمایتی استارت‌آپ‌های سئول

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۹:۰۰ | ۹ دقیقه

در سال ۲۰۱۲ دولت «پارک گون‌هی» تعهد داد کره جنوبی را یکی از هفت کشور برتر در زمینه شتاب‌دهی استارت‌آپ‌ها کند. اکنون نتایج این تعهد، کم‌کم در حال ظهور هستند.

نوپانا: وقتی «پارک گون‌هی» نامزد ریاست‌جمهوری بود، به مردم کشورش گفت کره جنوبی شدیدا نیازمند منابع جدید رشد است. بیکاری جوانان ابعاد تازه‌ای پیدا کرده بود و همه می‌دانستند نام‌های قدرتمندی چون سامسونگ و هیوندا با رقبای بین‌المللی سرسختی روبرو هستند. راهکار پارک گون‌هی، «اقتصاد خلاق» بود که ایجاد فرصت‌های شغلی را متحول ساخته و زیست‌بوم استارت‌آپی را از صفر بنا می‌کرد. در این مطلب به روند اجرای این راهکار و نتایج آن می‌پردازیم.

در بخش پیشین، تاریخچه فعالیت‌های کره‌جنوبی را برای ایجاد یک قطب استارت‌آپی مرور کردیم. همچنین با محله‌هایی مثل بلوار تهران و مراکزی مثل دی.کمپ که به حمایت از این زیست‌بوم می‌پردازند، آشنا شدیم. اکنون ادامه مطلب را می‌خوانیم.

قسمت دوم:

مارو ۱۸۰

به گزارش نوپانا، بنیاد «آسان نانوم» (AsanNanum) توسط یکی از معروف‌ترین کارآفرینان کره جنوبی، موسس فقید شرکت هیوندای، «چونگ جو یونگ»، به وجود آمد. او یکی از افرادی بود که از طریق خودروسازی و کشتی‌سازی، کره‌ را بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به یک کشور صنعتی کرد. با هدف حمایت از همین نوع نوآوری‌ها، این بنیاد که تحت نظارت هیوندای قرار دارد، در سال ۲۰۱۴ «مارو ۱۸۰» (Maru 180) را به راه انداخت که فضایی برای استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران و مربیان است تا با یکدیگر آشنا شوند، کار کرده و حتی تفریح کنند.

این ساختمان ۶ طبقه شامل شتاب‌دهنده‌های ارزشمندی مانند «اسپارک‌لبز» (SparkLabs) و «فیوچرپلی» (FuturePlay)، و همین‌طور سرمایه‌گذاران جسورانه‌ای مانند «گلوبال بیسین» (Global Basin)، «کپستون پارتنرز» (Capstone Partners) و «دی‌اس‌سی اینوستمنت» (DSC Investment) و یک کافه مخصوص اعضا می‌شود. رقابت بر سر ۶ ماه اقامت در این ساختمان بسیار تنگاتنگ است، اما استارت‌آپ‌هایی مثل «مانگوپلیت» (MangoPlate)، «بیت‌پکینگ» (Beatpacking Company) و «سند انی‌ور» (Send Anywhere) در میان استارت‌آپ‌هایی بوده‌اند که به این مهم دست یافته‌اند.

مارو ۱۸۰ یک چهارراه با بلوار تهران فاصله دارد و این ناحیه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مرکز استارت‌آپی مجزاست؛ چرا که نهاد تبلیغاتی استارت‌آپ دولت کره به تازگی چندین ساختمان را در این خیابان خریداری کرده است تا مرکز حمایتی خود را به راه بیندازد.

مارو حول مشارکت کار می‌کند. فرایند انتخاب برای حضور در فضای مشارکتی گوگل توسط مارو انجام می‌شود و با شرکت‌هایی مانند «ایر بی‌ان‌بی» (Airbnb) دادوستد دارد و برای کارآفرینان تخفیف‌های ویژه می‌گیرد. «یونگ ‌اون پارک»، مدیر مارو ۱۸۰، می‌گوید: «ما دوست داریم دستی نامرئی برای زیست‌بوم استارت‌آپ‌های کره باشیم، اما نه آن‌قدر کنترل کننده که آدام اسمیت برای اقتصاد پیش‌بینی کرده بود.

ما فقط می‌خواهیم بی‌هیاهو، هر وقت که لازم بود، دست کارآفرین‌ها و استارت‌آپ‌ها را بگیریم و اگر زمین خوردند، به آن‌ها کمک کنیم دوباره بلند شوند. همینطور دوست داریم افراد و سازمان‌ها را به هم متصل کنیم تا یک جامعه ماندگار را به وجود بیاوریم.»

دفتر گوگل در سئول

هیجان حول صحنه استارت‌آپ‌های پایتخت زمانی در سال ۲۰۱۵ به اوج خود رسید که گوگل نتیجه گرفت شرایط برای تاسیس دفتر در آسیا مناسب است. بنابراین دفتر سئول را در میان تبلیغات بسیار به راه انداخت؛ حتی رئیس‌جمهور کره هم در مراسم افتتاحیه آن شرکت کرد و از آن زمان، این دفتر سرشار از شور و هیجان بوده است. در همان سال اول، این مرکز با استفاده از دمو و سخنرانی افرادی مثل اریک اشمیت از گوگل، موفق شد میزبان بیش از ۳۳۰ برنامه مختلف باشد. در این مدت، بیش از ۱۲ هزار نفر در آن عضو شده‌اند که ۳۰درصد آن‌ها زن هستند.

اما فقط نام‌های بزرگ در این دفتر به گوش نمی‌خورند. هیچ چیز به اندازه گوگل حامی تنوع فرهنگی در زیست‌بوم تکنولوژی نیست. علاوه بر میزبانی سخنرانی‌های مختلف در باب برابری، این مرکز برنامه‌های متنوعی برای مادران هم برگزار می‌کند تا با وجود بچه‌داری، بتوانند به یادگیری خود ادامه دهند. این برنامه از سوی وزارت زنان و برابری کره مورد تقدیر قرار گرفته است.

با این حال ترویج تنوع نژادی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. جفری، مسئول این دفتر، اعتقاد دارد که قوانین مهاجرتی و ویزای کار کره بیش از حد سختگیرانه است و باید در رسانه‌ها، دولت و مراکز آموزشی بیشتر بر ضرورت تنوع کارآفرینانی که می‌توانند در سئول دست به نوآوری بزنند، تاکید شود. او می‌گوید: «ما به روشنی اعلام کرده‌ایم که در استارت‌آپ‌های خود توقع تنوع بیشتری را داریم، هم از نظر جنسیتی و هم از نظر نژادی.»

دفتر سئول تازه دارد کار خود را شروع می‌کند. جفری توضیح داده است: «قبلا همه چیز فقط مربوط به شروع کار، نمایش و توضیح برنامه‌ها بود. اما حالا می‌خواهیم برنامه‌های عملی‌تری را به کار ببندیم که برای گروه‌های مشخص کارآفرینان در جمعیت‌های مختلف مفید خواهد بود. تاثیرگذاری مهم‌ترین هدفی است که به دنبال آن هستیم.»

دفاتر و کافه‌های مشارکتی

کافه واقع در دفتر گوگل در سئول تقریبا مهم‌ترین مکان برای مشارکت از نوع استارت‌آپی است؛ وضعیت به جایی رسیده است که به دلیل آشنایی‌های متعدد، بعضی‌ها اصلا وقت کار کردن پیدا نمی‌کنند. کافه مارو هم فضایی بزرگ با تجهیزات مناسب است، اما عضویت در آن گران است و ماهانه ۱۴۵ دلار تمام می‌شود. در عین حال، کافه دی.کمپ مجانی و دنج است، اما فضای کوچک‌تری را در اختیار دارد.

علاقمندان در نیمه شمالی شهر معمولا به (CoWnDoG) می‌روند؛ نامی که مخفف «مشارکت + موفقیت» است. برنامه شتاب‌دهی و حمایتی ۱۰K از شرکت «مارول‌استون» (Marvelstone) هم در سه نقطه از سئول فضای مناسب برای مشارکت ارائه می‌دهد. «آژانس تجاری سئول» و «هیو آره‌نا» (Hive Arena) هم هر کدام مراکزی برای کار یا اجاره به اعضای خود ارائه می‌دهند.

(همچنین بخوانید: فین‌تک، در مشت اژدهای شرق)

ادامه مطلب را در قسمت بعدی بخوانید.

قسمت پیشین:
قسمت اول

برچسب‌ها: سئولکره جنوبیاستارت‌آپزیست‌بوم استارت‌آپی گوگلاکوسیستم استارت‌آپی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.