نقش باور و عناصر بنیادین در برند‌ینگ استارت‌آپ‌ها
شروعی برای برندسازی (قسمت یازدهم) ۸

نقش باور و عناصر بنیادین در برند‌ینگ استارت‌آپ‌ها

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت یازدهم:

موانع‌ ورود یک برند

به‌گزارش نوپانا، مجموعه اعمال بازدارنده‌ای که یک شرکت برای از دور خارج‌ کردن رقبا و یا پیشگیری از ورود آنان به بازار‌ هدف، انجام می‌دهد را موانع‌ ورود یک برند می‌نامند. این موانع می‌تواند در قالب ایجاد موانع قانونی، تاکتیکی، اجرای طرح‌های تجاری مناسب و یا استفاده از توان یک برند باشد. این اصطلاح، به هزینه‌هایی که یک شرکت نوپا، در هنگام ورود به بازار محتمل می‌شود نیز گفته‌ می‌شود.

عناصر بنیادین

به عناصر اساسی و اولیه که شکل‌‌دهنده بنیان اصلی هویت‌ بصری یک برند هستند، عناصر بنیادین گفته می‌شود. این عناصر شامل نام، لوگو، فونت، تصویرسازی و غیره می‌باشند. ترکیب این عناصر، هویت‌ بصری یک برند را تشکیل می‌دهند.

ماتریس‌گروه

این ماتریس راهنمای مناسبی برای مدیریت سبد کالای شرکت است. این ابزار در ابتدا به‌منظور طرح‌‌ریزی برای کل کسب‌وکار و یا بخش‌های مختلف یک شرکت ایجاد‌ شد؛ اما امروزه علاوه بر این کاربرد‌ها به‌ عنوان ابزاری برای بخش‌بندی بازار، سبد‌ برندها، گروه‌های مختلف محصولات و مناطق جغرافیایی نیز استفاده می‌گردد.

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ جدید یک میلیونر خود‌ساخته جوان)

باور

منظور از باور، نظر افراد در خصوص یک محصول، خدمت، نوآوری، نام یک شرکت و یا یک فرد است. باور و نگرش ممکن است با هم اشتباه گرفته‌ شوند، زیرا آن‌ها اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما نگرش، امری قابل ارزیابی است ولی باور نمی‌تواند به‌ عنوان شاخص ارزیابی درنظر گرفته‌ شود.

قسمت پیشین:

قسمت دهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندسازیعناصر بنیادینbrandingبرندینگموانع ورود برندماتریس گروه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.