برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت صد و پانزدهم:
هویت بصری
بهگزارش نوپانا، هر برندی، برای اینکه متمایز باشد، باید عناصر بصری منحصر به فرد خود را داشته باشد. در بازار رقابتی امروز ایجاد تصویری منحصر به فرد و متمایز، امری ضروری است.
بسیاری از شرکتهای بزرگ، به خصوص آنهایی که به صورت بینالمللی فعالیت میکنند، دستورالعملی را تحت عنوان دستورالعمل هویت بصری (سازمانی) تدوین میکنند که کلیه عناصر بصری نشانگر برند و همچنین نحوه به کارگیری آنها را مشخص میکند. این دستورالعمل که شامل نحوه به کارگیری لوگو، رنگ، نوع و سایز فونت، تصاویر، نحوه طراحی آگهی تبلیغاتی و غیره است؛ برند را نسبت به رقبا متمایز میکند و بازار هدف با دیدن هر کدام از این عناصر بصری، برند را به خاطر میآورند. همچنین به شرکتها کمک میکند تا تصویری یکسان از برند را در سراسر جهان ارائه کنند.
هویت بصری یک برند میتواند آن برند را ملکه ذهن مخاطب خود کند؛ همین امر منجر به یادآوری بیشتر برند در بازار رقابتی خواهد شد؛ مزیتی که امروزه تمامی برندها به دنبال آن هستند.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده