پنج راه ساده برای کاهش استرس
استرس کمتر؛ زندگی بهتر ۸

پنج راه ساده برای کاهش استرس

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

برای پیشرفت در دنیای مدرن امروز، باید بتوانید احساساتی مانند استرس را کنترل کنید.

نوپانا: متاسفانه زندگی مدرن امروز همواره با استرس و اضطراب همراه است. برای ادامه زندگی و موفق شدن در دنیای امروز باید یاد بگیریم چگونه این احساسات را کنترل کنیم. نظریه‌ها و ابزارهای زیادی وجود دارند تا به مردم کمک کنند با کنترل این احساسات زندگی بهتری داشته باشند.

یک مدل نظری که به کاهش استرس کمک می‌کند ای‌سی‌تی (ACT) نام دارد. نوشتار زیر را مطالعه کنید تا با پنچ جزء از نظریه ای‌سی‌تی آشنا شوید و استرس خود را کاهش دهید تا زندگی بهتری داشته باشید.

در لحظه زندگی کنید

شما قدرت زیادی در لحظه حال دارید. نمی‌توانید در گذشته باشید و تصمیمات موثری برای حال بگیرید. باید تمرکز خود را روی کاری که در همین لحظه انجام می‌دهید بگذارید. این کار نه تنها استرس شما را کاهش می‌دهد بلکه سبب می‌شود آینده خوبی برای خود بسازید.

به افکار غیر مفید خود اهمیت ندهید

اکثر افراد به افکاری که در ذهنشان می‌آید بیش از اندازه اهمیت می‌دهند. با این کار، افکار آنها قدرت و نفوذ بیشتری پیدا می‌کند و همین موضوع باعث افزایش استرس آنها می‌شود. نباید اجازه دهید این افکار موقت و زودگذر ذهن شما را کنترل کنند. به جای آنکه در آنها غرق شوید یا با آنها بجنگید، به آنها اجازه دهید از ذهنتان عبور کنند. درگیر این افکار نشوید و تمرکزتان را در جای دیگری صرف کنید.

آنچه برایتان رخ می‌دهد را بپذیرید

هر اتفاقی که رخ می‌دهد آن را بپذیرید. سعی نکنید آن را تغییر دهید. این کار استرس و ناراحتی شما را افزایش می‌دهد. هر چه بیشتر با اتفاقی که افتاده بجنگید، بیشتر احساس ناراحتی و اضطراب می‌کنید. به جای جنگیدن آن را بپذیرید و روی تصویر بزرگتری تمرکز کنید تا بتوانید اتفاق افتاده را جبران کنید.

خود را بشناسید؛ ارزش‌ها و چیزهایی که برایتان مهم است را مشخص کنید

ارزش‌های زندگی هر شخص، مواردی است که در زندگی برای او معنادار و مهم است. ارزش‌‌ها با اهداف تفاوت دارند؛ اهداف دست‌یافتنی‌اند اما ارزش‌ها ما را به یک مقصد مشخص و مفید در زندگی می‌رسانند. تعریف ارزش‌ها در زمینه‌های مختلف مانند رشد شخصی، اشتغال، تفریح، معنویت، روابط، والدین و سلامت فیزیکی ؛ زمانی که نیاز به تصمیم گیری دارید شما را در جهت درست قرار می‌دهد.       

رفتارهای خود را با ارزش‌هایتان  هماهنگ کنید

اگر یکی از ارزش‌های شما در زندگی، وقت گذاشتن برای افراد خانواده‌ و اهمیت دادن به آنها است؛ پس نباید زمانی که در کار به مشکلی برمی‌خورید یا دچار استرس می‌شوید با اعضای خانواده رفتار بدی داشته باشید یا زمانی را که به آنها اختصاص دارد کم کنید. برای پردازش احساساتی مانند استرس و اضطراب زمان مشخصی قرار دهید، اینگونه می‌توانید از ارزش‌هایتان هم حمایت کنید.

نداشتن استرس در زندگی امروز ضروری است. خود را بشناسید و روی چیزهایی که برایتان مهم است تمرکز کنید. بهترین راه برای داشتن زندگی شاد و مفید، انجام اقدامات بر اساس ارزش‌هایتان است.

(همچنین بخوانید: اضطراب را در مشت خود بگیرید)

برچسب‌ها: استرساضطرابارزش‌های زندگیstress
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.