شش عادتی که بر حافظه اثر منفی می‌گذارند
از آن‌ها دوری کنید؛ ۸

شش عادتی که بر حافظه اثر منفی می‌گذارند

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۹/۱۰ - ۱۰:۰۰ | ۳ دقیقه

امروزه مشکل حافظه تنها مختص افراد میانسال نیست و اگر عادت‌ها و شیوه زندگی، اصولی نباشند، این مشکل می‌تواند گریبان‌گیر اکثر افراد شود.

نوپانا: امروزه فراموشی دیگر مختص افراد میانسال نیست و پیر و جوان و حتی کودکان می‌توانند دچار مشکلات حافظه شوند که البته بسیاری از آن‌ها جدی نیستند و به سادگی برطرف می‌شوند. عادات غذایی و شیوه زندگی، تاثیر زیادی بر عملکرد مغز ما دارند و کارایی مغز را کاهش می‌دهند.

در ادامه قصد داریم عادات اشتباهی که باعث کاهش حافظه می‌شوند را بررسی کنیم.

انجام همزمان چند کار

به گزارش نوپانا، هنگامی که چند کار را با هم انجام می دهید مغز انرژی بیشتری مصرف می‌کند و در نتیجه زودتر خسته می‌شوید. همچنین این کار باعث می‌شود که نتوانید تمرکز کافی و عمیقی برای کارها داشته باشید.

تکنولوژی

با تکنولوژی‌های جدید ما به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی نامحدود داریم و به سادگی و به سرعت می‌توانیم اطلاعات مورد نیازمان را به دست آوریم. این موضوع بر نحوه ذخیره کردن اطلاعات در مغز تاثیر می‌گذارد و همچنین میزان تمرکز را کاهش می‌دهد.

استرس زیاد

استرس زیاد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در حافظه شود. این مشکلات در افرادی که به دلیل استرس و کار زیاد خواب کافی ندارند افزایش می‌یابد. البته این مشکلات حافظه با کنترل و از بین بردن استرس حل می‌شوند؛ اما اگر استرس زیاد شود و به افسردگی تبدیل شود با دارو درمان می‌شود.

عملکرد غیرطبیعی تیروئید

غده تیروئید بر تمام فرایندهای متابولیک بدن تاثیرگذار است و عملکرد غیر طبیعی آن در از دست دادن حافظه نقش زیادی دارد. تنظیم عملکرد تیروئید در بدن از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب که شامل چربی و شکر فراوان است علاوه بر اینکه برای سلامتی ضرر دارد بر حافظه هم اثرات منفی می‌گذارد. شکر تاثیرات بسیار مخربی بر کاهش حافظه دارد و نوع تغذیه به صورت مستقیم با آلزایمر در تماس است.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن با مختل کردن جریان مغز، حافظه را دچار خطا می‌کند. سیگار باعث تجمع پروتئین غیرطبیعی در مغز می‌شود که در پردازش و انتقال اطلاعات در مغز اختلال ایجاد می‌کند. همچنین در مغز افراد سیگاری، فرایند کاهش حافظه سریع‌تر از افراد دیگر اتفاق می‌افتد.

(همچنین بخوانید: در دام افسردگی و فراموشی، اسیر نشوید)

برچسب‌ها: تقویت حافظهرژیم غذاییمشکلات حافظهاسترسسبک زندگیسیگار کشیدنتیروئید
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.