چرا تمرکز نداریم و چگونه این مشکل را حل کنیم؟
با هدف استفاده‌ بهینه‌ از توانایی‌های مغز؛ ۸.۳

چرا تمرکز نداریم و چگونه این مشکل را حل کنیم؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۸/۲۶ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

عواملی هرچند ساده، می‌توانند کنترل مغزتان را برهم بزنند و تمرکز شما را از بین ببرند.

نوپانا: داشتن تمرکز کافی روی مسائل مختلف به شما کمک می‌کند تا استفاده‌ بهینه‌ای از توانایی‌های مغزتان داشته باشید. تمرکز یکی از حالت‌های ذهن است و با کنترل مغز ایجاد می‌شود. ذهن متمرکز در انجام کارها بهتر عمل می‌کند؛ پس قطعا فردی که تمرکز خوبی روی مسائل دارد احتمال موفقیت بیشتری نیز دارد.

اختلال عدم تمرکز در بزرگسالان (ADHD) که به بیش‌فعالی بزرگان هم معروف است، با بی‌دقتی‌های کوچک روزمره متفاوت است. نمی‌توان گفت همه افرادی که در کارهای روزانه دچار مشکل می‌شوند این اختلال را دارند.

دلایل زیادی برای از دست دادن تمرکز وجود دارد. در نوشتار زیر چند دلیل ساده را بررسی می‌کنیم:

تکنولوژی

به گزارش نوپانا، وسایل هوشمند و تکنولوژی‌های جدید تمرکز شما را برهم می‌زنند. با وسایلی مانند گوشی هوشمند اغلب چندین کار را همزمان انجام می‌دهید. مطالعات نشان می‌دهد که انجام همزمان چند کار، مغز ما را به تمرکز نداشتن عادت می‌دهد.

هنگام تماشای تلویزیون نیز مغز بیشتر در حالت استراحت است. به همین علت نمی‌توانید هنگام تماشای تلویزیون روی مساله‌ای تمرکز کنید. برای حل این مشکل بهتر است زمان استفاده از تکنولوژی‌ها مانند اینترنت یا تلویزیون را کاهش دهید یا برای مثال قبل از خواب از آن‌ها استفاده نکنید.

خواب

داشتن خواب کافی برای سلامت مغز ضروری است. مغز سالم می‌تواند به درستی کارهایش را انجام دهد و تمرکز داشته باشد. پس اگر خواب کمی داشته باشید احتمالا دچار آشفتگی می‌شوید و نمی توانید کارهایتان را به درستی انجام دهید. این مشکل به راحتی با استراحت و خواب کافی حل می‌شود. اما اگر خواب مناسبی ندارید و دچار اختلال در خواب هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با درمان الگوهای خوابتان، مغز عملکرد بهتری پیدا کند.

اضطراب

اضطراب تاثیر مستقیم بر تمرکز دارد. هر چه قدر استرس بیشتری داشته باشید نمی‌توانید کنترلی روی کارها و مغز خود داشته باشید پس تمرکزتان را از دست می دهید. برای حل این مشکل سعی کنید با تکنیک‌های مختلف استرستان را کنترل کنید. اگر اضطراب در شما بیش‌ از حد و به افسردگی تبدیل شده است، باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

ورزش

ورزش علاوه بر اینکه برای جسم مفید است، ذهن را فعال می‌کند و قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد. همچنین ورزش بی‌قراری را از شما دور می‌کند و به شما کمک می‌کند تا بر همه مسائل کنترل داشته باشید و تمرکز کنید. پس حتما ورزش را در برنامه خود قرار دهید.

(همچنین بخوانید: اضطراب هنگام کار کردن خود را از بین ببرید)

برچسب‌ها: اضطرابسلامت مغزتمرکزتکنولوژیخوابورزشسبک زندگی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.