چگونه تحقیقات بازار می‌تواند جایگاه برند‌ها را تعیین‌ کند؟
شروعی برای برندسازی (قسمت شصتم) ۸

چگونه تحقیقات بازار می‌تواند جایگاه برند‌ها را تعیین‌ کند؟

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت شصتم:

جایگاه برند در بازار

به قدرت نسبی یک برند یا شرکت در قیاس با سایر برند‌ها و شرکت‌های موجود در آن بازار خاص، جایگاه آن برند در بازار می‌گویند. این جایگاه می تواند نتیجه فروش یک برند در مقایسه با سایر رقبا یا میزان فروش به عنوان درصدی از کل بازار باشد. شرکت‌ها با شناخت جایگاه خود در بازار می‌توانند با به‌کارگیری راهبردهایی نسبت به بهبود آن اقدام‌ کنند. راهبر بازار، برند چالشگر و دنباله‌روها اصطلاحاتی هستند که برای توصیف جایگاه برند در بازار به کار برده می‌شوند.

پتانسیل بازار

به‌گزارش نوپانا، به تخمین سایز بازار و یا مجموع فروش ممکن یک محصول در طول بازه زمانی مشخص، پتانسیل بازار می‌گویند. همچنین می‌تواند به سهم بازاری که یک شرکت می‌تواند به صورت منطقی، انتظار کسب آن را داشته باشد نیز گفته شود. میزان پتانسیل بازار برای تولیدکنندگان پیامد مثبتی دارد؛ چرا که هرچه پتانسیل بازار بیشتر باشد تاثیر‌ مستقیمی برای میزان تولید آنان خواهد داشت.

(همچنین بخوانید: اهمیت مارک‌ها و جوهره برند در توسعه کسب‌وکار)

تحقیقات بازار

به روش سیستماتیک جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور گرفتن یک تصمیم درست، تحقیقات بازار می‌گویند. این تحقیقات از طریق بررسی نیاز‌ها و خواسته‌های مردم برای مشخص‌ کردن پتانسیل فروش یک محصول به کار گرفته می‌شوند. جمع‌آوری اطلاعات به ۲ صورت انجام می‌شود؛ از منابع دست دوم که قبلا چاپ‌ شده و در اختیار عموم قرار گرفته‌اند و یا از منابع دست اول مثل پرسش‌نامه، گروه کانونی و دیگر فعالیت‌هایی که با کمک مصرف‌کنندگان انجام می‌شوند.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌پنجاه‌ونهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: تحقیقات بازارجایگاه برندبرندسازیبرندینگپتانسیل بازار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.