اهمیت مارک‌ها و جوهره برند در توسعه کسب‌وکار
شروعی برای برندسازی (قسمت پنجاه‌وششم) ۸

اهمیت مارک‌ها و جوهره برند در توسعه کسب‌وکار

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت پنجاه‌‌وششم:

مصاحبه در مراکز خرید

به‌گزارش نوپانا، پرسنل تحقیقات بازار در مراکز خرید افرادی را برای مصاحبه انتخاب‌ کرده و از آن‌ها می‌خواهند تا اگر مایل هستند برای پاسخ‌گویی به چند سوال در محلی حاضر شوند. سپس آن‌ها در یک مصاحبه رو در رو به سوالات پاسخ می‌دهند و بدین ترتیب، رفتار خرید و دلایل وفاداری مشتریان به برند‌ها مشخص می‌شود.

جوهره برند

جوهره برند، خلاصه‌ای سه تا پنج کلمه‌ای از جایگاه منحصر به فرد برند در ذهن مخاطب است. جوهره برند شعار تبلیغاتی نیست که مستقیما از آن در تبلیغات و ترویجات استفاده شود. جوهره برند به برند در طول زمان ثبات قدم می‌دهد و به مدیران و کارکنان متولی برند کمک می‌کند تا فراموش نکنند چه هدفی دارند و چه چیزهایی را می‌خواهند به صورت منحصر به فردی در ذهن مخاطب در مورد ارتباط با برند نقش دهند.

(همچنین بخوانید: چگونه رفتار مشتریان را مدیریت کنیم؟)

مارک

به بخشی از یک برند که شامل سمبل، طرح و یا رنگ و حروف متمایز‌کننده است، مارک می‌گویند. عموما مخاطبان برندهایی که به عنوان مارک مطرح می‌شوند، قشری از افراد جامعه هستند که علاقه‌مند به خرید برندهای تجملی هستند. مارک‌ها، برند‌ها را از سایر برند‌ها متمایز می‌کنند و به آنان هویت دیگری می‌بخشند. افرادی که از این برند‌ها استفاده می‌کنند، اغلب حس ثروتمند بودن به آن‌ها دست می‌دهد.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌پنجاه‌وپنجم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: جوهره برندمارکبرندسازیشروعی برای برندسازیبرندینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.