همه تهران یک پارک ‌فناوری است
سورنا ستاری: ۸

همه تهران یک پارک ‌فناوری است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۱۳:۰۰ | ۱۴ دقیقه

افتتاح چندین مرکز نوآوری در ایستگاه نوآوری شریف خبری خوش را به گوش فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری رساند. این مراکز برای رونق فعالیت‌های فناورانه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما افتتاح شد.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به همراه عبدالعلی علی‌عسگری رییس سازمان صدا و سیما از ایستگاه نوآوری شریف و شرکت‌های مستقر در آن بازدید کردند. در این مراسم چند مرکز نوآوری افتتاح شد.

مرکز رسانه ای صوت و تصویر ساترا در ناحیه نوآوری شریف و مرکز نوآوری و شتاب‌دهی اکتوتک در این مراسم افتتاح شدند  تا شاهد رونق فعالیت‌های فناورانه باشیم. اکتوتک یک شتاب دهنده دارویی و غذایی است که با هدف ایجاد همبستگی بیشتر میان دانشگاه و صنعت راه اندازی شد. همچنین مرکز رسانه‌ای صوت و تصویر ناحیه نوآوری شریف با ۲ هزار مترمربع مساحت، فضایی برای فعالیت ۶ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه رسانه‌های صوتی و تصویری را فراهم کرده است. 

همدلی برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم، گفت: در حال حاضر توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری حرف همه شده است حرف دولت، دانشگاه، مجلس و حتی شهرداری است.

ستاری ادامه داد: ایجاد همدلی و وحدت برای فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه زیست بوم‌فناوری و نوآوری در کشور را باید بزرگ‌ترین دستاورد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند سال بدانیم. فرهنگ سازی برای اقتصاد دانش بنیان زمان بر و سخت بود اما این اتفاق خوب افتاد و امروز یک اتحاد و همدلی میان بازیگران این حوزه ایجاد شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: این همدلی و اتحاد در شکل گیری این زیست بوم از هر قانون و کمک مالی موثرتر است. اکنون به نقطه‌ای رسیده‍‌‌ایم که در این زیست بوم همه به دنبال اجرای درست قوانین هستند.

رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان همچنین گفت: ایجاد ناحیه نوآوری شریف در اطراف دانشگاه صنعتی شریف نقشی تاثیرگذار در توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری به کمک داشته‌های دانشی و علمی کشور دارد.

ستاری با بیان اینکه  اداره دانشگاه با بودجه دولتی یک اشتباه است، افزود: منابع دولتی برای اداره دانشگاه‌ها کافی نیست. دانشگاه اثرگذار دانشگاهی است که با منابع خصوصی اداره شود. باید دانشگاه‌ها از طریق فروش فناوری، فروش محصول و قرارداد با صنعت اداره شوند. پس منابع پایدار می تواند دانشگاه را به توسعه برساند.

ستاری با اشاره به اینکه دانشگاهی تاثیرگذار است که بتواند بر جامعه و محیط اطراف خود موثر باشد، گفت: دانشگاهی که بر فرهنگ اطراف و نواحی خود موثر نباشد نمی تواند تغییری در جامعه ایجاد کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: دانشگاهی که در منطقه خود و بر محیط اطرافش تاثیر بگذارد می تواند به ایجاد ارزش افزوده در کشور کمک کند و در فرهنگ عمومی، جامعه و صنعت تاثیرگذار باشد.

ستاری با اشاره به ایجاد ناحیه نوآوری شریف گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف ۵۰۰ شرکت را در خود جای داده و ۲۵۰ هکتار طرح توسعه دارد. همه تهران یک شهر هوشمند و پارک نوآوری است و باید از ایده‌های دانش بنیانی برای ایجاد تحول بهره برد.

حرکت صنعت اینترنت به سوی دانش‌بنیان شدن

عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صداوسیما هم در این مراسم، گفت: شکل‌گیری شرکت های دانش بنیان در کشور یک سبقه تاریخی دارد. ایران در روزگاران قدیم یک کشور پیشرو و متمدن بود. اما در برحه های تاریخی مختلف به دلیل برخی بی کفایتی های سران مملکت این داشته‌های علمی را از دست دادیم.

وی افزود: پس از انقلاب این روحیه متمدن ایرانی دوباره اوج گرفت و  نقطه اوج آن در صنعت دفاعی کشور خود را نشان داد. توانمندی‌هایی که با بروز جنگ تحمیلی به میدان آمد و کشور را از وابستگی نجات داد.

به گفته علی عسگری، امروز که دانش‌بنیان‌ها در کشور شکل گرفته‌اند ادامه همان روحیه متمدن قدیمی و کهن ایرانیان هستندو روحیه ای که ایران را به سمت پیشرفت و توسعه پایدار حرکت می دهد.

وی یکی از نقاط حساس کشور را که باید از دست بیگانگان خارج کنیم را صنعت فرهنگ و صنعت هنر دانست و گفت: این صنایع از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار هستند و باید با کمک توانمندی دانش بنیان ها این دو عرصه مهم را به دست بگیریم. عرصه ای که در راس آن سینما و فرهنگ نمایشی کشور وجود دارد.

رییس سازمان صدا وسیما ادامه داد: صنعت اینترنت همه به عنوان یک رسانه تاثیرگذار و تعاملی در زندگی مردم است و تاثیر زیادی در سبک زندگی، عقاید و باورهای مردم دارد به همین دلیل سامان دهی این صنعت تاثیرگذار یک امر واجب و ضروری در کشور است.

به گفته علی عسگری، راه اندازی مرکز رسانه‌ای صوت و تصویر ساترا در ناحیه نوآوری شریف یک اتفاق خوب در حوزه نوآوری صوت و تصویر در کشور است.

افزایش انتفاع دانشگاه شریف از شرکت‌های مستقر در ناحیه نوآوری

محمد فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف هم در این مراسم، گفت: برنامه راهبردی دانشگاه شریف سال ۹۵ بر ۳ محور اصلی سرآمد شدن در آموزش، سرآمدی در پژوهش و فناوری و سرآمد شدن در حوزه اثربخشی اجتماعی تدوین و به تصویب هیات امنای دانشگاه رسید.

وی افزود: گسترش زمینه رشته‌های میان رشته ای در دانشگاه را برای تحقق سرآمدی در حوزه آموزش سرلوحه کار دانشگاه قرار دادیم. اما برای سرآمدی در حوزه تحقیق و پژوهش هم اقدام به بالا بدن کیفیت پژوهش ها و کاربردی کردن موضوعات پایان نامه ها کردیم. بر اساس رتبه بندی QS رتبه دانشگاه صنعتی شریف در تعداد ارجاعات ۲۸ جهان است.

به گفته وی، ۳۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه شریف هم در دانشگاه های فنی و مهندسی کشور یک پروژه و قرارداد دارند که در حال نهایی کردن آن هستند. ما در تلاشیم تا با استفاده از توانمندی متخصصان ایرانی غیرمقیم هم بر توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه بیفزاییم.

فتوحی با اشاره به ناحیه نوآوری شریف گفت در حال حاضر ۵۰۰ شرکت در این ناحیه فعال هستند و در تلاشیم تا انتفاع دانشگاه از شرکت‌های مستقر در ناحیه را افزایش دهیم.

راه اندازی مراکز نوآوری

بر اساس این گزارش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما با حضور در ناحیه نوآوری شریف ساختمان شهید سلیمانی را افتتاح و از شرکت‌های مستقر در آن بازدید کردند. بازدید از شرکت های مستقر در این مرکز و آشنایی با فعالیت های آنها از دیگر برنامه های امروز بود.

همچنین مرکز نوآوری و شتاب‌دهی اکتوتک هم با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد. این مرکز هم که در ناحیه نوآوری شریف در فضایی ۵۴۰ متر مربعی راه‌اندازی شده است. از دیگر برنامه‌های بازدید از ناحیه نوآوری شریف افتتاح مرکز نوآوری و شتاب‌دهی درسادارو در ۵۰۰ متر مربع است.

بازدید میدانی از فاز توسعه ایستگاه نوآوری شریف و شتاب‌دهنده‌های رسانا، سروش و پرسیس‌ژن هم از دیگر برنامه‌های این بازدید یک روزه است.

ناحیه نوآوری شریف مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اجرای برنامه‌های مختلف حمایتی و مدیریت ظرفیت‌های دانشگاهی، در حال ایجاد منطقه‌ای ویژه برای حضور و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف پردیس اصلی این دانشگاه است. این ناحیه حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارد و بیش از ۴۵۰ شرکت در آن مستقر هستند.

در ادامه نیز «مرکز نوآوری و شتاب‌دهی اکتوتک» با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس مرکز صدا و سیما افتتاح شد. این مرکز در ناحیه نوآوری شریف در فضایی ۵۴۰ متر مربعی راه‌اندازی شده است. پروژه های شکر سبک شیرین کننده‌ای کم کالری جایگزین شیرین کننده های مصنوعی، کیت تشخیصی سریع آنتی بادی کووید ۱۹، کیت اندازه گیری هموگلوبین گلیکاته و بذرهای ارقام هیبرید از جمله پروژه های در دست اجرای این مجموعه است.

برچسب‌ها: سورنا ستاریدانشگاه صنعتی شریفناحیه نوآوری شریف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریمحمد فتوحیعبدالعلی علی عسگری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.