چیزهایی که قبل از شروع آموزش محتوا باید بدانید تا خسته نشوید!
رپرتاژ آگهی؛ ۸

چیزهایی که قبل از شروع آموزش محتوا باید بدانید تا خسته نشوید!

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۱۱:۰۹ | ۱۲ دقیقه

در هر ثانیه ۶۳۰۰۰ جستجو در گوگل صورت می‌گیرد. صفحات وب پر از متن، ویدیو و صوت است و گوگل سعی می‌کند بهترین نتایج را به کاربران خود نشان دهد. اقبال کاربران به محتوای کاربردی باعث‌شده که همه به فکر تولید محتوا باشند.

نوپانادر دنیایی که هر لحظه محتوای بیشتری تولید می‌شود اما چه محتوایی ارزش بالاتری دارد؟ کسانی که هیچ تجربه‌ای در نوشتن ندارند چه باید بکنند؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند مسیر یک وبسایت را در تولید محتوا تغییر دهد. در این مقاله سعی می‌کنیم تجربه آکادمی وبسیما را در آموزش نوشتن محتوا را به شما منتقل کنیم.

محتوا، پل طلایی ارتباط با مشتری و تمام چیزهای دیگر است!

در یک تعریف ساده می‌توان محتوا را پل ارتباطی با مردم دانست. زمانی که خبری از شبکه‌های اجتماعی و پیامک‌های تبلیغاتی نبود، کسب و کارهای مختلف از طریق پخش تراکت و چسباندن برچسب بر در خانه‌ها سعی در جلب توجه مردم داشتند.

همه این کارها را می توان نوع بازاریابی محتوایی دانست. البته امروز کمتر کسب و کاری را می‌بینیم که از این شیوه‌ها استفاده کند اما هنوز محتوا تنها پل ارتباطی با مردم است. حالا به جای شبکه‌های اجتماعی و پیامک‌های تبلیغاتی، صفحه جستجوی گوگل محل ارتباط با کاربران شده‌است.

محتوای متنی، کم‌هزینه‌ترین نوع محتوا

اگر هدف تولید محتوا را برقراری ارتباط با کاربران بدانیم، بنابراین باید سلیقه‌های متفاوت را در نظر بگیریم. ویدیو، پادکست و متن را می‌توان رایج ترین انواع محتوا دانست. در این میان تولید ویدیو و پادکست هزینه و زمان زیادی می‌خواهد. اما محتوای متنی را می توان کم‌هزینه‌ترین محتوا دانست. به همین دلیل هم ما در این مقاله به سراغ آموزش نوشتن محتوا رفته ایم.

با یک پرش ۳ گام به صفحه اول گوگل بیایید

بهترین جا برای دیده‌شدن محتوای متنی یا همان مقاله صفحه اول گوگل است. رعایت اصول سئو در نوشتن یک مقاله می‌تواند مقاله ما را همیشه پیش چشم کاربران نگه دارد. اگر عبارت آموزش سئو را جستجو کنید و به سایت آکادمی وبسیما سر بزنید، مقالات زیادی را مشاهده خواهید کرد. ما برای نوشتن این مقالات ۳ گام مهم برداشته‌ایم و در این مقاله می خواهیم راه نوشتن یک مقاله عالی را با هم بررسی می‌کنیم.

۱- پیش زمینه؛ خودتان را برای نوشتن محتوا مجهز کنید

هیچ نویسنده‌ی خوبی به یکباره شروع به نوشتن نمی‌کند. طراحی استراتژی محتوایی و جمع آوری اطلاعات از مهم‌ترین کارهایی است که پیش از نوشتن محتوا باید انجام دهیم. اما چگونه اطلاعات را جمع آوری کنیم؟ اصلا به سراغ چه موضوعاتی برویم؟

طراحی استراتژی محتوا، زمین بازی را خودتان تعیین کنید

اولین گام پیش از شروع نوشتن محتوا، طراحی استراتژی محتوایی سایت است. در ابتدای تولید محتوا ما یک نقشه و سند استراتژی محتوایی تهیه می کنیم. این سند استراتژی ارزش صفحات، موضوعات مقالات و نحوه لینک‌دهی به هر صفحه را مشخص می‌کند.

همه صفحات یک سایت ارزش یکسانی ندارند. برای مثال با مراجعه به صفحه آموزش طراحی ui می‌بینید که این صفحه از هدر و فوتر سایت لینک گرفته است. در مقالات مرتبط نیز بارها به این صفحه لینک داده‌ایم. دلیل این همه لینک را باید در ارزش این صفحه دانست. بدون داشتن استراتژی ممکن است شما مقالاتی عالی اما بی‌هدف تولید کنید.

با جمع آوری اطلاعات، سرنخ ها را دنبال کنید

جمع آوری اطلاعات دومین گام در نوشتن محتوا است. ما باید تمام اطلاعات موجود درباره موضوع مقاله را بررسی کنیم. سوالات کاربران، جداول، آمار و ارقام در این دسته جای می‌گیرند. این اطلاعات را می‌توان در سایت‌های خارجی و رقبای داخلی خود به راحتی پیدا کرد.

در مقاله طراحی سایت وردپرس وبسیما ما ۵۰ پسورد ساده و ناامن سایت‌های وردپرسی دنیا را در قالب یک عکس آورده‌ایم. این عکس، یکی از ده‌ها اطلاعات ارزشمندی است که در طی تحقیقات خود به آن رسیده بودیم.

نقشه محتوایی، دست کاربر را بگیرید

نقشه محتوایی ساختارمند کردن اطلاعات جمع‌آوری شده‌است. نویسنده خوب باید دست کاربر را بگیرد و را از یک نقطه به نقطه دیگر ببرد. این کار فقط با نقشه محتوایی میسر می‌شود. نقشه یا سیر محتوایی است که مشخص می‌کند اطلاعات جمع آوری شده به چه ترتیبی به کاربر ارائه شود تا بتوان رضایت کاربر را به دست آورد.

۲- در هنگام نگارش محتوا چه کاری باید انجام دهیم؟

انتخاب عناوین جذاب، توجه به علائم نگارشی، کاربردی‌بودن، استفاده از تصاویر و ساده‌نویسی را می‌توان تنها بخشی از مهم‌ترین مسائل در حین نگارش محتوا دانست. در این بین انتخاب عنوان، استفاده از عکس و ساده‌نویسی اهمیت بیشتری دارد.

عنوان، تمام خلاقیت‌تان را خرج کنید

مقاله سئو کلاه سیاه چیست؟ رازهایی که بهتر است ندانید!

مقاله سئو کلاه سیاه، یکی از پربازدیدترین مقالات ما است. اگر خودتان عبارت سئو کلاه سیاه را سرچ کنید و باقی نتایج را ببینید، متوجه می‌شوید چرا مخاطبان بر روی این عبارت کلیک کرده‌اند. جدای از محتوای مقاله، داشتن یک عنوان جذاب می‌تواند شانس دیده شدن محتوا را بیشتر کند. استفاده از اعداد، جملات منفی و ایجاد حس ترس را می‌توان از جمله تکنیک‌های محتوایی است.

استفاده از عکس، تصاویر بیش از هزار کلمه صحبت می‌کنند

متن‌های خشک، خسته کننده هستند و نمی‌توانند رضایت کاربر را به دست‌ آورند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در مقاله خود از عکس‌های جذاب استفاده کنید. استفاده از عکس زمان حضور کاربر در سایت را افزایش می‌دهد. برای مثال اگر به صفحه کارگاه آموزش تولید محتوا مراجعه کنید، تصاویری درباره محتوای کارگاه به همراه عکس‌های دسته جمعی شرکت کنندگان را می‌بینید. این عکس ها به جذابیت بیشتر متن کمک کرده است.

ساده نویسی، کلید جلب رضایت کاربر

اگر بخواهیم فقط بر اساس یک معیار به محتوا امتیاز دهیم، ساده نویسی انتخاب ما خواهد بود. هنر نویسنده انتقال مفاهیم پیچیده به ساده‌ترین شکل ممکن است. استفاده از جملات کوتاه، پرهیز از افعال و کلمات مجهول به همراه رعایت استانداردهای نگارشی به ساده نویسی و خوانایی بیشتر متن کمک می کند.

۳- پس از انتشار محتوا، کارهای مهم‌تری داریم

کار یک نویسنده با انتشار محتوا به اتمام نمی‌رسد. در اولین قدم باید مقاله نوشته شده را به گوگل معرفی کنیم. از طرف دگیر می‌توان محتوا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. همچنین به روز رسانی مقاله در فواصل زمانی مشخص، همیشه محتوای ما را یک سر و گردن بالاتر از دیگران قرار خواهد داد.    

کلاف محتوایی، سوالاتی که به آن ها پاسخ ندادیم  

اگر چه در طول این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین نکات نوشتن محتوا را آموزش دهیم. اما این مقاله کامل نیست. هنوز سوالات مهمی باقی‌مانده است.. سوالاتی درباره لینک سازی، تکرار کلمه کلیدی، علائم نگارشی و طراحی تقویم محتوایی از جمله سوالات بی پاسخ و گیج‌کننده است.

همه این سوالات کاملا تخصصی هستند و به هیچ وجه نمی‌توان در یک محتوای کوتاه مثل این مقاله به آن‌ها پاسخ داد. اما ما پاسخ این سوالات را به صورت جامع و در مقالات جداگانه در آکادمی وبسیما منتشر کرده‌ایم. مطالعه این مقالات و حضور در کارگاه‌های تخصصی می‌تواند تمامی ابهامات شما درباره تولید محتوا را رفع کند.  

برچسب‌ها: تولید محتواجستجو در گوگل محتوای کاربردی سئو
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.