آئین‌نامه نحوه فعالیت کسب و کارهای پلتفرمی تدوین می‌شود
مشخص شدن مسئولیت پلتفرم‌ها در انتشار محتوا؛ ۸

آئین‌نامه نحوه فعالیت کسب و کارهای پلتفرمی تدوین می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۱۲:۰۱ | ۵ دقیقه

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تدوین آئین‌نامه نحوه فعالیت کسب‌وکارهای پلتفرم‌ها را در دستور کار خود داد. این آئین‌نامه قرار است حدود مسئولیت صاحبان پلتفرم‌ها و نحوه فعالیت آنان را مشخص کند.

نوپانا به نقل از پیوست، معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص برنامه زمان‌بندی شده برای تدوین این آئین‌نامه به پیوست گفت: «طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته پیش‌نویس این آئین‌نامه تا اردیبهشت ماه سال جاری نهایی خواهد شد و پس از آن در اختیار کارشناسان و فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت تا با یک جمع‌بندی و اجماع کامل روی آن، آیین‌نامه مذکور نهایی شود.»

بهنام امیری با اشاره به سابقه خوب همکاری این نهاد برای تدوین سند پرداختیاری با فعالان حوزه پرداخت الکترونیکی اعلام می‌کند: «برای تدوین این مصوبه نیز چنین راهکاری را پیش خواهیم گرفت و از تمام صاحبان پلتفرم‌ مانند دیوار، مامان‌پز، اسنپ، تپسی و سایر پلت‌فرم‌ها می‌خواهیم که نظرات خود را روی آئین‌نامه به صورت کتبی برای ما ارسال کنند.»

او با اشاره به جلساتی که پیش از این نیز با برخی از کسب‌وکارهای پلتفرمی  برگزار شده افزود: «در جلسات برگزار شده در این زمینه آنان نیز پذیرفته‌اند که نمی‌توان قبول کرد که اصلا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده روی پلت‌فرمشان نداشته باشند اما تاکید داشته‌اند که باید این حدود مسئولیت مشخص شود.»
امیری ادامه داد: «در صورت مشخص شدن حدود و ثغور مسئولیت انتشار محتوا و یا ارائه سرویس توسط هر کدام از طرفین یعنی صاحبان پلتفرم و کاربران استفاده کننده از این پلتفرم، مشخص خواهد شد که در صورت بروز تخلف، مسئولیت آن با چه کسی است.»

در سال‌های اخیر کسب‌وکارهای مختلفی نظیر آپارات، دیوار، شیپور، پونیشا، کافه‌بازار و غیره با ایجاد یک بستر ارتباطی امکان تعامل بین‌ تولید‌کنندگان بیرونی و مصرف‌کنندگان بیرونی را فراهم کرده‌اند. بخشی مهمی از نقش این پلتفرم‌ها، ایجاد زیرساخت برای شکل‌گیری تعامل‌ها و نیز تعیین چارچوب و قواعد حاکم بر این تعامل‌هاست.

یکی از مشکلاتی که تا کنون کسب‌وکارهای پلتفرمی با آن روبه‌رو بوده‌اند مشخص نبودن حدود مسئولیت‌ آنها درمقابل جرمی است که از طریق کاربرانشان روی این پلتفرم‌ها اتفاق می‌افتد. تاجایی که  تاکنون برخی کسب‌وکارهای پلتفرمی مانند آپارات، دیوار و شیپور بارها به دلیل محتوای مجرمانه‌ای که کاربران دیگر از طریق این پلتفرم‌ها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته‌اند، فیلتر یا تهدید به فیلتر شده‌اند.

صاحبان پلتفرم‌ها معتقدند که مسئولیت محتوایی که از سوی استفاده‌کنندگان از پلت‌فرم‌ها روی سرویس‌شان منتشر می‌شود با آنان نیست و تولیدکننده محتوا مسئول جرم احتمالی در مورد آن محتوا هستند. در مقابل این نظر اما ناظران فضای مجازی مانند پلیس فتا صاحبان پلتفرم‌ها را مسئول جرم اتفاق افتاده توسط این پلتفرم‌ها معرفی می‌کنند چرا که به باور آنها  این پلتفرم‌ها به محتوای منتشر شده دسترسی و امکان حذف  یا جلوگیری از انتشار آن در سریع‌ترین زمان ممکن را دارند.  

به نظر می‌رسد اختلاف نظر بر سر مسئولیت محتوای منتشر شده روی پلتفرم‌های مختلف موجب شده تا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برنامه تدوین آئین‌نامه‌ای در این خصوص را در دستور کار خود قرار دهد. سال گذشته نیز  شورای عالی فضای مجازی برای جلوگیری از فیلتر کسب‌وکارهای پلتفرمی مصوبه‌ای تصویب کرد که براساس آن تولید‌کنندگان محتوای مجرمانه در مقام اول برخورد قرار خواهند گرفت و به خاطر محتوای مجرمانه پلتفرم‌ها فیلتر نخواهند شد.

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارپلتفرممرکز توسعه تجارت الکترونیکیتولید محتوابهنام امیریانتشار محتوا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.