اولین کنفرانس بازاریابی محتوایی ایران برگزار شد
صمیمی، دوستانه و همراه با چالش‌های متفاوت: ۹

اولین کنفرانس بازاریابی محتوایی ایران برگزار شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۱۷:۳۳ | ۱۰ دقیقه

اولین کنفرانس بازاریابی محتوایی ایران، دوم اسفند ۹۷ در دانشگاه خاتم با حضور علاقه‌مندان و فعالان حوزه تولید محتوا و بازاریابی محتوایی برگزار شد.

نوپانا: اولین دوره کنفرانس بازاریابی محتوایی ایران، با همراهی و سخنرانی جمعی از مدیران ارشد بازاریابی و محتوا، فعالان و متخصصان این حوزه برگزار شد.

در این کنفرانس نمایندگانی از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های بزرگ نظیر کاله، دیجی‌کالا، علی‌بابا، اخبار رسمی، پیام‌رسان بله و ... سخنرانی داشتند که در ادامه می‌خوانید:

محمد طلوعی مشاور مجلات سان، ناداستان و آنگاه اولین سخنران این مراسم بود. طلوعی که با موضوع «انگيزه‌های روایت در کسب‌و‌کار» در این کنفرانس حضور داشت، در ابتدا با اشاره به اهمیت داستان‌گویی برای بقای هر کسب‌وکاری گفت: «هر کالا و محصولی که برای خودش داستانی دارد، بهتر از محصولات بی‌داستان به فروش می‌رسد. در داستان‌‌سرایی نباید به سراغ حواشی یا رقبا برویم و بهتر است تا از خودمان و با موضوع برندسازی شخصی یا پرسونال برندیگ شروع کنیم.»

رسول فاتحی، مدیر محتوا و بازاریابی اسنپ کیو دومین سخنران مراسم بود. موضوع فاتحی به «در به سوی محتوای اقلیت» اختصاص داشت که فاتحی در این خصوص گفت: «در بازاریابی محتوا به جای در نظر گرفتن اقوام، اقشار جامعه را مدنظر قرار دهید و سعی کنید تا برای اقلیت جامعه محتوا تولید کنید.»

«محتوا پادشاه نیست!» موضوع ارائه میلاد اسلامی‌زاد، بنیان‌گذار نویسش و دبیر برگزاری رویداد بود. اسلامی‌زاد با اشاره به عدم تعادل بازار محتوا در عرضه و تقاضا گفت: «ارائه محتوا کم است و در مقابل متقاضیان زیادی برای آن وجود دارد.»

او ادامه داد: «ماهیت، اولویت و اصالت ۳ اصل اولیه تولید محتوا است؛ اولویت یعنی نباید نسبت به گوگل و موتورهای جست‌وجوگر محتوا نوشت بلکه اولویت باید برند، محصول و کسبك‌وکار خودمان باشد تا بتوانیم مخاطب را فهمیده و به کسب‌وکار خود آلوده کنیم.»

بخش دیگر رویدا به موضوع «نگاهی آماری به ویرگول» اختصاص داشت که علی آجودانیان، بنیان‌گذار ویرگول خبر از مطالعه محتوای این وب‌سایت به مدت ۳۵۰۰ دقیقه در روز توسط مخاطبان داد.

پنل گفت‌وگوی اولین کنفرانس بازاریابی محتوایی ایران با حضور محمد رشیدی بنیان‌گذار فرانش، محمدرضا رحمانی بنیان‌گذار نی‌نی سایت و مدیرعامل رند، مجید کثیری بنیان‌گذار اخبار رسمی، آرمان والی مدیرعامل چطور و با مدیریت جواد افتاده مدیر بازاریابی اپلیکیشن بله برگزار شد.

مجید کثیری گفت: «هدف ما در اخبار رسمی ادغام (integration) روابط عمومی و بازاریابی محتوایی است. همچنین پیام با محتوا تفاوت دارد؛ در بازاریابی محتوایی به دنبال اثربخشی هستیم و این پیام را از محتوا جدا می‌کند.»

محمد رشیدی در پاسخ به درخواست کیس استادی ایرانی از تجربه آنالیز ویدئوی خود روی یک کیس خاص گفت و ادامه داد: «کاربران فرانش به ۳ دسته تقسیم می‌شوند؛ افرادی که ستاره می‌دهند، افرادی که در کامنت‌ها نظرات انتقادی می‌دهند و افرادی که ما را به دیگران معرفی می‌کنند.»

رشیدی افزود: «موضوع مهم در مارکت پلیس این است که کدام بخش را مورد هدف قرار می‌دهید. همچنین یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای مدل مارکت پلیس جلب اعتماد تامین کنندگان است.»

محمدرضا رحمانی گفت: « ۹۰ درصد مخاطبان نی‌نی سایت از طریق تلفن همراه است و خانم‌ها مخاطبان اصلی ما هستند.» او داد: «نیاز کاربر بسیار مهم است و این مخاطب است که تعیین می‌کند چه محتوایی خوب است و چه محتوایی بد.»

پس از پنل گفت‌وگو، نوبت به یوسف فراهانی مدیر محتوای علی‌بابا رسید تا به موضوع «بازار کار محتوا» بپردازد. فراهانی گفت: «سوالی که مدیران محتوایی تو دورهمی‌ها از هم می‌پرسند این است که نیروی خوب سراغ داری؟ همچنین اینکه گفته می‌شود به یک کارشناس تولید محتوا نیاز داریم یک دروغ است؛ ما کارشناس محتوا داریم نه کارشناس تولید محتوا.»

فراهانی ادامه داد: «کتابی که تمام خطوطش هایلایت شده باشد، هایلایت نشده و سفید است.» او نقاط ضعف فعالان بازاریابی محتوا را در عدم آشنایی با زنجیره خلق ارزش محتوا، نویسندگی شغلی، رزومه‌های بی محتوا و فقدان مهارت جانبی دانست و در پایان نیز مدیر محتوای علی‌بابا به اولویت فرم بر محتوا تاکید کرد.

سخنران بعدی احسان طریقت، مدیر بازاریابی محتوایی کاله با موضوع «تغییر نگرش از تبلیغات به محتوا؛ تجربه سفری محتوامحور با کاله» بود. طریقت در سخنرانی خود از تجربه برند کاله پیش از معایب حضور رسانه‌ای بدون توجه به بازاریابی محتوایی گفت و در اختیار گرفتن فضای وب توسط رقبا، آسیب‌پذیری در جریانات خبری و نداشتن سهم از ترافیک موتورهای جست‌وجوگر را دلایل اصلی آن عنوان کرد.

مدیر بازاریابی محتوایی کاله با اشاره به اثربخشی بازاریابی محتوایی گفت: «محتوا هم برای سمت راست و هم برای سمت چپ مغز خلق کنید. یعنی هم اطلاعات و آموزش بدهید و هم روی عواطف، احساسات و تصورات کار کنید.»

امیرحسین موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا آخرین سخنران کنفرانس بود که «یک روایت معتبر از روابط عمومی دیجی‌کالا» را بازگویی کرد.

موسوی در شروع دیجی‌کالا را یک برند ملی معرفی کرد و ادامه داد: «اگر برای برند خودتان داستان نسازید، دیگران برای‌تان داستان خواهند ساخت که مطمئنا دوست نخواهید داشت.»

موسوی ادامه داد: «تابستان گذشته هجمه شدیدی علیه دیجی‌کالا با موضوعاتی همچون تحریم دیجی‌کالا، گرانی محصولات و ... راه افتاده بود. ما در پروژه فایر (آتش) دیجی‌کالا سعی کردیم تا با تقویت واحد روابط‌عمومی و حضور فعال‌تر در شبکه‌های اجتماعی و پاسخگویی سریع به مخاطبان، این بحران و چالش را پشت سر بگذاریم.»

همچنین در حاشیه این کنفرانس از تریبون، سرویس جدید یکتانت در حوزه انتشار رپزتاژ آگهی توسط آرمان صفایی مدیر توسعه کسب‌وکار یکتانت نیز رونمایی شد.

برچسب‌ها: بازاریابی محتواابزارهای بازاریابی محتواContent Marketingعلی باباتولید محتوااولویت‌بندی محتوامحتواکسب‌و‌کاراستارت‌آپاولین کنفرانس بازاریابی محتوایی ایراناسنپ کیوکاله
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.