پژوهش با پول دولتی محکوم به شکست است
سورنا ستاری: ۸

پژوهش با پول دولتی محکوم به شکست است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۱۲:۵۲ | ۵ دقیقه

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه پژوهش پول ساز است و نیاز به پول دولتی ندارد، گفت: پژوهش با پول های دولتی مطمئناً محکوم به شکست است.

نوپانا به نقل از ایرنا، سورنا ستاری امروز سه شنبه در مراسم رویداد ناحیه نوآوری شریف که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: مفهوم مهم در نوآوری ایجاد یک اکوسیستم است تا اجزای تشکیل دهنده مثل چرخ دنده در کنار هم پژوهش کنند.

ستاری افزود: بخش خصوصی در پارک های علم و فناوری 10 برابر سرمایه گذاری دولتی، سودآوری کرده و این پارک ها باید با اتکا به دانش خود راه را باز کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه مفاهیمی از جمله مفهوم آموزش در آینده تغییر می‌کند، ادامه داد: ایجاد مناطقی برای آموزش در شهر از بزرگترین نقش شهرداری ها در آموزش است.

وی با اشاره به شهرهای نوآور و هوشمند در بسیاری از کلان شهرهای دنیا، گفت: شهر باید خلاق و نوآور باشد و مفهوم خلاقیت در بین جامعه شهری رواج پیدا کند، زیرا آینده به سمت آموزش خلاق پیش می رود.

ستاری با تاکید بر این که ایران در جایگاه مطلوبی قرار دارد، افزود: در آی سی تی 50 درصد سهم خاورمیانه برای ایران است و جایگاه شانزدهم را در 9 زبان فضای مجازی دارد.

معاون رئیس جمهوری، افزود: کشور ما در مقایسه با کشورهای عربی که جمعیت چند برابری نسبت به کشورمان دارند، دارای بیشترین میزان صفحات وب و جمعیت استارتاپی است.

به گفته وی، با توجه به زمینه های مطلوب و نیروی انسانی ارزشمند باید اکوسیستمی ایجاد شود که در این مورد نقش شهرداری ها مهم است.

وی ادامه داد: برای ایجاد یک اکوسیستم فناوری، نیاز به فضای مناسب است و حمایت های شهردار و شهرداری ها را در پی دارد؛ به عنوان مثال، تمام اجزاء زی پارک پکن در چین، نرم افزاری بوده و با کمک شهرداری ایجاد شده است. از این رو، مطلوب است که دولت محیط کسب و کار برای مخترعین تاسیس کند.

ستاری در خصوص وظیفه اصلی دولت، گفت: وظیفه اصلی دولت، ایجاد اکوسیستم و محیطی برای فعالیت نخبگان و شتاب دهنده ها است و در مرحله بعد بودجه دولتی به میزان بسیار کم تاثیر دارد.
ستاری در مورد آینده دانشگاه بر این باور است که دانشگاه جزئی از جامعه باشد و مشکلات جامعه را با نگاه استارتاپی حل کند.

وی تاکید کرد: بهترین شرایط این است که مشکلات جامعه با نگاه استارتاپی، دنبال و حل شود تا دانشگاه، صنعت و دولت سود ببرند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه به مزایای ایجاد اکوسیستم فناوری اشاره کرد و افزود: با ایجاد یک اکوسیستم فناوری، صاحبان ایده و مخترعین به این فضاها مراجعه کرده و در صورت تشخیص سودآوری و سرمایه گذاری. ایده ها عملیاتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اکوسیستم یا همان ناحیه های نوآوری، محل تشخیص سود و ارزش افزوده در عملیاتی کردن ایده ها هستند نه دولت، بنابراین حمایت دولت و شهرداری لازمه فعالیت آنها است.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریاکوسیستمدانشگاه صنعتی شریفاستارت‌آپپژوهشناحیه نوآوری شریف
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.