تغییر مثبت به جای نگرش منفی
عضو کمسیون اقتصادی مجلس: ۷

تغییر مثبت به جای نگرش منفی

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۵:۵۴ | ۷ دقیقه

احمد انارکی: مخالفت با استارت‌آپ‌ها و اعتراض غیرمنطقی کاری پیش نخواهد برد، آینده به سمت مسیرهای نو درحرکت است.

نوپانا: احمد انارکی عضو کمسیون اقتصادی مجلس در گفت‌‌و‌گو با نوپانا گفت: امروزه جهان به سمت کسب‌وکارهای نوپا که غالبا مبتنی بر تکنولوژی و فضای مجازی استوار است حرکت می‌کند اما در کشور آنطور که لازم است، استارت‌آپ‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

او در ادامه افزود: با اینکه سازمان فناوری اطلاعات قول حمایت و همراهی با استارت‌آپ‌ها را داده است، اما این کسب‌وکارها هنوز با مشکلات و سنگ‌اندازی‌های مختلفی روبه‌رو هستند. از طرفی باید گفت که این مشکلات توان مقابله را از شرکت‌های نوپا نگرفته و آنها همچنان با سخت‌کوشی به کار خود ادامه می‌دهند.

انارکی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد در آینده نزدیک در بخش‌های مختلف دیگر نیز از جمله صنعت، معدن و ... باید از نوآوری‌های استارت‌آپی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم تا بتوانیم در این حوزه‌ها نیز به پیشرفت دست پیدا کنیم.

نماینده مردم رفسنجان در ادامه گفت: باتوجه به اینکه سرعت تغییرات فناوری و هزینه تولید در دنیا بسیار بالاست ما نیز باید مانند کشورهای توسعه‌یافته خود را با نخبگان و بخش دانشگاهی همسو کنیم و در مسیر توسعه اقتصادی گام برداریم.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به این‌که راه‌اندازی مشاغل جدید هزینه سرمایه‌گذاری کمتری دارد و سریع‌تر رشد می‌کند، پس توصیه می‌شود در تمام حوزه‌های اقتصادی از ایده‌های جدید استفاده کرد تا بتوان به مشکل اشتغال و سرمایه‌گذاري غلبه کنیم.

احمد انارکی با اشاره به هدف قراردادن کارآفرینان توسط بعضی از طرفداران جناح‌های خاص سیاسی گفت: جناح‌بندی سیاسی نمي‌تواند مانع حركت جديد باشد و با اعتراض صاحبان مشاغل سنتی نمي‌توان مقابل تغییر ایستادگی کرد.

او در همین باره گفت: دلیل خام فروشي در کشور اين است که ما همچنان با روش‌های سنتی عمل می‌کنیم و خود را با علم روز همسو نکرده‌ایم.

نماینده مردم رفسنجان در ادامه گفت: یکی از اثرات برجام، بازشدن انسدادهای اقتصادی است و درحال حاضر بهترین زمان است که با شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا همکاری کنیم و به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که مبتنی بر مهارت و کارآفرینی است برویم.

 احمد انارکی محمدی راهکار چالش‌های موجود را ارتباط بیشتر استارت‌آپ‌ها با دولت دانست و گفت: ما نمی‌توانیم مقابل فضای مجازی بایستیم بنابراین لازم است دولت با هم‌افزایی و ارتباط بین بخش‌های مختلف ازجمله صنعت، كشاورزي و خدمات در مسیر بهبود شرایط گام بردارد؛ برای مثال در بحث حمل‌ونقل، استارت‌آپ‌ها با ارائه خدمات مطلوب‌تر نبض بازار حمل‌ونقل را در دست گرفته و با استقبال بی نظیر مردم روبه‌رو شده‌اند.

او افزود: بنابراین مخالفت و اعتراض کاری پیش نخواهد برد و آینده به سمت مسیرهای نو درحرکت است.

عضو کمسیون اقتصاد مجلس گفت: لازم است کسب‌‌وکارهای نوپا به دلیل امنیت، سرعت انتقال، کیفیت محصول و در نتيجه رضايتمندي مشتري، مورد حمایت قرار بگیرند.  

او درخصوص نحوه تعامل مشاغل سنتی با کسب‌وکارهای نوپا گفت: از آنجایی که هزینه تولید درمشاغل سنتی بالاست برای رقابت و رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب لازم است، مشاغل قدیمی از طریق پیوند با دانشگاه‌ها و کارآفرینان خود را با تغییرات جدید همراه کنند.

انارکی همچنین تغییر قوانین مهاجرتی آمریکا و اقدامات جدید ترامپ را فرصتی استثنایی ارزیابی کرد که می‌توان با حمایت از اکوسیستم استارت‌آپی برای حفظ نخبگان از ظرفیت‌های فکری آنها درجهت رشد و تعالی کشور استفاده کرد.

او در پایان افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه استارت‌آپ‌ها بسیار با اهمیت است. کشور برای رسیدن به پیشرفت و توسعه نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی است؛ کشور ما به لحاظ زمینه خوب و بکر، امنیت و موقعيت جغرافيايي مناسب، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر کمک به پیشبرد طرح‌ها می‌توان با تبادل اطلاعات، انتقال تکنولوژی و به روزرسانی صنعت به جذب بازارهاي جديد صادراتي کمک کرد.

همچنین در این‌باره بخوانید: (استقبال از استارت‌آپ‌ها با آغوش باز؛ سردادن شعارهای بی‌اساس و برچسب‌زدن‌ها اخلال ایجاد می‌کند؛ باید دست سرمایه‌گذاران را گرفت؛ نگرش فراجناحی داشته باشیم)

 

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.