گوگل به‌منظور تدریس کدنویسی برای گوشی‌‌های هوشمند بازی طراحی کرد
یادگیری برنامه‌نویسی؛ ۸

گوگل به‌منظور تدریس کدنویسی برای گوشی‌‌های هوشمند بازی طراحی کرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۱۷:۰۰ | ۷ دقیقه

گوگل به‌تازگی بازی موبایلی برای بزرگسالان راه‌اندازی کرده است که می‌تواند به آنها در یادگیری مبانی برنامه‌نویسی و کدنویسی کمک کند.

به گزارش نوپانا به نقل از زومیت، ابزار، بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های زیادی برای جذب کودکان به علوم کامپیوتر ساخته شده است؛ از ربات‌های لگو (LEGO) گرفته تا اپ‌های موبایلی مثل هاپسکاچ (Hopscotch). اما وقتی گزینه‌های موجود برای کدنویسی بزرگسالان را بررسی می‌کنیم، آنها زیاد جالب نیستند و بیشتر شبیه‌ به کلاس درس و کار کلاسی هستند.

گوگل در ۹ ماه گذشته درحال تلاش برای تغییر چنین وضعیتی بوده است. گوگل از طریق بازی گرس‌هاپر (یک بازی موبایل برای آموزش دادن اصول ابتدایی کدنویسی به بزرگسالان) درتلاش برای تغییر اوضاع برای بزرگسالان است. اگرچه تاکنون ۵ هزار نفر دوره‌ی اصول جاوااسکریپت گرس‌هاپر را گذرانده‌اند، ولی بازی فعلا در مرحله‌ی تست قرار دارد. البته طبق اعلام گوگل، بازی برای اولین بار در چهارشنبه این هفته برای تمامی افراد در دسترس قرار می‌گیرد. بازی از Area 120، کارگاه داخلی گوگل برای پروژه‌های تجربی، برای سیستم عامل‌های iOS و اندروید عرضه می‌شود.

گوگل موقع توسعه‌ی گرس‌هاپر روی سه مانعی که کار را برای یادگیری کدنویسی بزرگ‌سالان سخت می‌کرد، تمرکز کرد؛ زمان، دسترسی و پول. به‌گفته‌ی لارا هولمز، موسس گرس‌هاپر و مدیر محصول ارشد گوگل، زمان برای بزرگ‌سالان حیاتی بود؛ وقتی گوگل از هزاران بزرگسال پرسید که چرا از کدنویسی دست می‌کشند، بیشترین جواب آنها مربوط‌ به کم بودن زمان بود. وارد کردن دروس کدنویسی به بازی گوشی هوشمند، آنها را راحت‌تر داخل برنامه‌های شلوغ کاری بزرگسالان می‌گنجاند. هولمز می‌گوید: بسیاری از کاربران تنها موقع استراحت بعد از کار یا هنگام رفتن به تختخواب در شب، وقت دارند. کاربران از این زمان‌ها برای یادگیری کدنویسی استفاده می‌کنند.

طبق ارزیابی به‌عمل‌آمده از کاربران فعلی گرس‌هاپر، اکثر افراد علاقمند به یادگیری کدنویسی خواستار پیشرفت در شغل‌شان هستند و به همین منظور کدنویسی را انجام می‌دهند. پس اینکه فهرست بهترین مهارت‌های شغلی لینکدین در سال ۲۰۱۸ پر از توانایی‌هایی مثل توسعه‌ی موبایل، پردازش ابری و مهندسی داده باشد، زیاد هم عجیب نیست. جالب است که طبق فهرست پی‌اسکیل و CNN در سال ۲۰۱۷ هم، توسعه‌دهندگی اپ موبایل به‌عنوان بهترین شغل در آمریکا شناخته شد.

البته بازی گوگل شما را یک‌شبه به یک غول کدنویسی تبدیل نمی‌کند. اما آشنایی کاربران با اصول ابتدایی جاوااسکریپت می‌تواند به آنها در تصمیم‌گیری درخصوص اینکه آیا کدنویسی، شغلی مناسب برای آنها هست یا خیر کمک کند. به‌همین دلیل، گوگل شراکتی با کورسارا و لانچ‌کد ترتیب داده است تا برای کاربرانی که می‌خواهند پس از به‌پایان رساندن بازی، علوم کامپیوتر را ادامه دهند، برنامه‌ها و دوره‌های مناسب را فراهم کند. طبق گفته‌ی هولمز، دوره‌ها، گام بعدی پس از پایان بازی گرس‌هاپر است. او می‌گوید: ما پیش خودمان گفتیم که دوره‌ها موردی بعدی مناسب برای ادامه آموزش هستند.

اپ گرس‌هاپر بسیار ساده است و درمورد خودش توضیح می‌دهد. کاربران می‌توانند پس از نصب بازی، برنامه‌ی زمانی تمرین کدنویسی را مشخص کنند؛ پیشنهاد خود برنامه، بازی به‌صورت روزانه است، اما گزینه‌های دیگری هم مثل بازی یک روز درمیان، دو بار در هفته یا اصلا بدون یادآوری و برنامه خاص هم وجود دارد. بازی گرس‌هاپر مانند اکثر بازی‌های طراحی‌شده برای آموزش کدنویسی، مشمول خطوط ورودی کدها برای رسیدن‌ به هدف است. از بازی‌کننده خواسته می‌شود تا کد صحیح را برای تکمیل پرچم فرانسه وارد کند. هر خط از کد رنگ‌های بیشتری به تصویر می‌دهد. گرس‌هاپر همچنین گاهی‌اوقات امتحان‌هایی از کاربران می‌گیرد تا از درک آنها و اصول یادگیری‌شده توسط آنها اطمینان حاصل کند. یک ملخ دوست به‌نام گریس (اسمی که به‌دلیل پیشگام صنعت کامپیوتر یعنی گریس هاپر انتخاب شده است) بازیکنان را در مسیر حمایت می‌کند.

البته گوگل اولین شرکت ارائه‌دهنده‌ی بازی‌ها کدنویسی یا ارائه‌دهنده‌ی برنامه‌های این‌چنینی برای گوشی‌های هوشمند نیست. اپ‌هایی مثل هاپسکاچ و لایت‌بات شاید در نگاه اول برای کودکان ساخته شده باشند؛ ولی همه می‌توانند از پازل‌های آن برای یادگیری اصول اساسی کدنویسی استفاده کنند. کد آکادمی دوره‌هایی رایگان با زبان‌های محبوب جاوااسکریپت، پایتون و روبی ارائه می‌دهد، این درحالی است که اپ گوگل تنها از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کند.

اما طبق گفته هولمز، گرس‌هاپر قصد گرفتن جای سرویس‌های دیگر مثل کد آکادمی را ندارد. درعوض هدف گرس‌هاپر ارائه مقدمه‌ای برای کسانی است که قصد کدنویسی را برای اولین بار دارند و نمی‌دانند که چگونه باید این کار را انجام دهند. بخشی از ایده‌ی اولیه بازی گرس‌هاپر از تجربه‌ی مطالعه علوم کامپیوتر خود هولمز در دانشگاه استفورد نشات می‌گیرد. هولمز می‌گوید: شما به‌عنوان یک فرد بزرگسال به چنین موارد سختی برخورد می‌کنید و از پیچیدگی آن آگاه می‌‌شوید. شاید هم تنها نمی‌دانید که از کجا باید شروع کنید. ما خواستیم تا سکوی پرتاب شما باشیم.

 
برچسب‌ها: گوگلبرنامه‌نویسیکدنویسیعلوم کامپیوترگرس‌هاپر
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.