ضرورت توسعه نقش‌آفرینی کسب و کارهای استارت‌آپی در حوزه انرژی
انرژی ۸

ضرورت توسعه نقش‌آفرینی کسب و کارهای استارت‌آپی در حوزه انرژی

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۹:۴۲ | ۶ دقیقه

سومين نشست تخصصی برنامه ملی آينده‌نگاری علم و فناوری در حوزه انرژی (دیده‌بان انرژی)، ۱۶ دی ماه سال جاری در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با حضور جمعي از فعالان دانشگاهی، بخش صنعت، كسب‌وكار و مسولان دولتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه جامع کارآفرینان، سومين نشست تخصصی برنامه ملی آينده‌نگاری علم و فناوری در حوزه انرژی (دیده‌بان انرژی)، ۱۶ دی ماه سال جاری در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با حضور جمعي از فعالان دانشگاهی، بخش صنعت، كسب‌وكار و مسولان دولتی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، ناصر باقری مقدم دبیر کمیته مدیریت طرح این برنامه در حوزه انرژی به معرفی اقدامات انجام شده در دبیرخانه برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری در حوزه انرژی پرداخت.
محمدصادق خياطيان مشاور معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی نیز در ادامه این نشست، ضمن معرفي برنامه ملي آينده‌نگاري علم و فناوري و رویکردهای مدنظر در آن، با تشريح نقشه مفهومي حاصل از مطالعات مرحله پيش‌آينده‌نگاري و مرور روندها و کلان-روندهای شکل دهنده به کسب و کارهای آینده، به تبيين جايگاه پراهميت استارت‌آپ‌ها در تصاوير آينده پرداخت.
وی همچنین عنوان کرد: در این برنامه، به دنبال تدوین سندهای سیاستگذاری نبوده و سعی بر این است که بتوانیم گفتمان جدیدی مبتنی بر تصویر آینده حوزههای مورد تمرکز در برنامه و شناسایی و معرفی مدل های موفق کسب و کارهای استارت‌آپی فعال در حوزههای مختلف، ایجاد کنیم و به سمت خلق جامعه دانشی مبتنی بر نگاه به آینده گام برداریم.
جعفري یکی از اعضاي دبیرخانه برنامه ملي آينده‌نگاري علم و فناوري در حوزه انرژي نیز در این نشست، به ارائه گزارشی از گذار انرژي و فرصت‌هاي كسب‌وكار در آن پرداخت. 
وی در ادامه بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، در اين گذار، كنشگران اصلي انرژي بجاي شركت‌هاي بزرگ، استارت‌آپ‌ها خواهند بود.
جعفری همچنین به تهديدها و فرصت‌هاي شغلي حاصل از اين گذار در آينده اشاره کرد و گفت: شرکت های بزرگ انرژی جهان بر روي استارت‌آپ‌ها سرمایه گذاری های کلانی کرده اند و شرکتهای بزرگ فعال در حوزه انرژی در سطح بینالمللی به دنبال بهره گیری از توان استارتاپ ها و ایجاد اکوسیستم استارتاپی در شبکه همکار خود هستند.
کاظم کاشفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت توجه به اهمیت حوزه انرژی و ارتباط با آن سایر حوزه ها را نکته ای بسیار مهم دانست و گفت: در نظر گرفتن برهم‌كنش انرژي، محیط زیست و اقتصاد شيوه صحيح نگريستن به مسائل حوزه انرژي است.
وی همچنین ادامه داد: با توجه به جایگاه کشور در میان ده کشور با بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه ای، یکی از اولویتهای انرژی کشور و فرصتهای نقش آفرینی استارتآپها حوزه کربن زدایی است. 
کاشفی توجه به حمایتهای بینالمللی موجود برای انجام پژوهشها و پروژههای تحقیقاتی و اجرایی در این حوزه را به عنوان فرصتی نام برد که باید مورد توجه کسب وکارهای این حوزه و از جمله استارتآپ ها قرار گیرد. 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت با معرفي حوزههای دارای فرصت كارآفريني در مديريت كربن تصریح کرد: هر يك از اين ابعاد برای فعاليت استارت‌آپ‌ها و حوزه‌هاي كسب‌وكار پتانسيل‌هاي بالقوه ای دارند.
در ادامه این نشست، یدالله سبوحي مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به مباني نظري موجود در حوزه انرژي از جمله تاريخچه تكامل حامل‌هاي انرژي و كسب‌وكارهاي اين حوزه اشاره و بر ضرورت توجه به خدمات انرژي بجاي حامل‌هاي انرژي تاكيد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مقوله آينده انرژي، چالش جهاني انتشار گازهاي گلخانه‌اي و لزوم توجه به بهينه‌سازي پرداخت. 
سبوحي با اشاره به چالش‌هاي پيش‌روي استارت‌آپ‌ها، گفت: نبود صندوق‌هاي حمایتی در اين حوزه و دشواري دريافت تسهيلات از جمله این چالش ها است.
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات معاونت علمي و فناوري در حوزه انرژي و بهينه‌سازي آن اشاره كرد.
نشست با پرسش و پاسخ حاضرين و سخنرانان ادامه يافت و در آن فعالان حوزه استارت‌آپي دغدغه‌ها و مسائل خود را مطرح كردند. در پايان نيز علی‌اکبر مهاجري، معاون تحقيقات و منابع انساني وزارت نیرو به ضرورت ادامه يافتن این گونه نشست ها در آينده اشاره كرد و راه‌حل مناسب مسائل پیشِ روی استارت‌آپ‌ها را زايش فكري حاصل از اين قبيل نشست‌ها دانست.
در این نشست علی‌اکبر مهاجری، معاون تحقيقات و منابع انساني وزارت نیرو، دکتر یدالله سبوحی، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد صادق خیاطیان مشاور معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، کاظم کاشفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت، باقری مقدم دبیر کمیته مدیریت طرح این برنامه در حوزه انرژی، حضور داشتند.

برچسب‌ها: انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.