نگاهی بر برند‌ مادر و سنجش معیارهای کسب‌وکار
شروعی برای برندسازی (قسمت شصت‌وششم) ۸

نگاهی بر برند‌ مادر و سنجش معیارهای کسب‌وکار

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت شصت‌وششم:

برند مادر

به‌گزارش نوپانا، به برند اصلی که یک شرکت برای محصولات و خدماتش استفاده می‌کند و آن‌ را در تمامی کسب‌وکارهای خود به عنوان برند اصلی به کار می‌گیرد، برند مادر می‌گویند. اغلب در کنار نام این برندها از عبارات توضیح‌‌دهنده نیز برای مشخص‌ کردن حوزه فعالیت‌های شرکت، استفاده می‌شود. ترکیب این دو عبارت یا واژه در کنار هم یک زیر برند را می‌سازد.

به عنوان مثال می‌توان به جنرال الکتریک اشاره‌ کرد. این برند در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار با همین برند فعالیت می‌کند؛ اما در کنار عبارت جنرال الکتریک از کلمات توصیف‌کننده‌ای همچون سرمایه‌گذاری، هواپیمایی و خدمات مالی استفاده می‌کند. همچنین، بی‌ام‌دبلیو‌ (BMW) و مرسدس‌ بنز هم تمامی محصولات خود را تنها تحت برند مادر روانه بازار می‌کنند.

(همچنین بخوانید: از بازاریابی نوین تا سیستم‌ کنترل بازاریابی)

اندازه‌گیری

به فرایند سنجش میزان وسعت، اندازه، تعداد یک کالا، فرد یا هر مورد دیگری که بر اساس مقایسه با استاندارد‌های از پیش توافق‌ شده انجام می‌شود، اندازه‌گیری می‌گویند. در حوزه کسب‌وکار یک توصیه عالمانه وجود دارد که می‌گوید: «اگر نمی‌توانید موردی را اندازه‌گیری‌کنید، آن را انجام ندهید؛ مگر آن‌که منافعی برای شما داشته باشد!».

تمامی روش‌های اندازه‌گیری باید در امر تصمیم‌گیری به کسب‌وکار‌ها کمک‌ کنند. بخش‌ بازاریابی زمانی جایگاه واقعی خود را در سازمان پیدا می‌کند که بتواند تاثیر‌گذاری فعالیت‌های خود را مانند سایر بخش‌ها اندازه‌گیری‌ کند و برای این امر مهم لازم است روش‌های بسیار دقیقی به‌کار گرفته‌ شوند.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌شصت‌وپنجم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برند‌سازیاندازه‌گیریبرند مادربرندینگکسب‌وکارسنجش
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.