چگونه در محل کار مورد احترام واقع شویم؟
ارزش خود را حفظ کنید ۷

چگونه در محل کار مورد احترام واقع شویم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۱۵:۰۰ | ۶ دقیقه

بی‌احترامی در محیط کار یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که کارمندان کار خود را رها می‌کنند. اگر می‌خواهید بیشتر مورد احترام واقع شوید، با راهکارهای این مطلب همراه شوید.

نوپانا: اگر شما کار خود را به این دلیل ترک کرده‌اید که مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اید، بدانید که تنها نیستید. بی‌احترامی در محیط کار یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که کارمندان کار خود را رها می‌کنند.

برخی مواقع بی‌احترامی حاصل رفتارهای مدیر یا همکاران است؛ از سوی دیگر در برخی موارد، رفتار ما می‌تواند دیگران را وادار به احترام گذاشتن کند. اگر می‌خواهید بیشتر مورد احترام واقع شوید در ادامه با ما باشید تا پنج موردی که با انجام آن‌ها می‌توانید به این هدف برسید را بررسی کنیم:

۱. از مطرح کردن اینکه مورد بی‌احترامی قرار گرفته اید، نهراسید

اگر مورد بی‌احترامی واقع شده‌اید به صراحت آن را با فرد مقابل بیان کنید؛ همچنین توجه داشته باشد که این گونه مسائل هر چه دیرتر بیان شوند، پیچیده‌تر می‌شوند و در عین حال رفعشان نیز مشکل‌تر می‌شود. به عنوان مثال بگویید: «وقتی شما این کار (توضیح دهید که چه کاری) را می‌کنید، من احساس می‌کنم به من بی‌احترامی شده است».

 

بدین ترتیب راه مذاکره و صحبت بر سر رفتارهای نادرست را باز می‌کنید و می‌توانید از ادامه آن در آینده جلوگیری کنید. البته شاید در نهایت فردی که بی‌احترامی کرده، در رفتار خود پافشاری کند. در این صورت می‌توانید به مدیر خود این رفتار را اطلاع دهید.

۲. برای رو در رویی بعدی آماده باشید

اگر شما حاضر جواب نیستید، نگران نباشید. صحبت‌هایی که فرد مقابل به شما گفته و از دیدتان بی‌احترامی به حساب آمده را یادداشت کنید؛ سپس در مورد آن فکر کنید و تصمیم بگیرید که چه پاسخ منطقی و البته مودبانه‌ای می توانید به او بدهید. همچنین قبل از پاسخ روی لحن گفت‌وگوی خود نیز تمرین کنید تا منطقی به نظر برسد.

۳. شخصیت ویژه خود را نشان دهید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن دیگران را وادار به احترام کنید، نشان دادن شخصیت منحصربه‌فردتان بر اساس توانایی‌هایتان است. شما باید توانایی‌هایی داشته باشید که به واسطه آن‌ها از دیگران متمایز شوید. مثلا با تخصص و دانش خاصی که دارید، باید به گونه‌ای در محل کار از قابلیت‌هایتان بهره ببرید که دیگران نتوانند شما را نادیده بگیرند و در واقع به اهمیتی که برای پیشبرد اهداف شرکت دارید واقف باشند.

 

۴. تصویری شایسته از ذهن خود در دیگران ایجاد کنید

شما می‌توانید با زبان بدن، صدا و کلمات خود، دیگران را به احترام به خود وا دارید. به‌عنوان مثال می‌توانید حجم صدای خود را کنترل نمایید، به حرکات بدن خود توجه نمایید و لبخندی بر لب داشته باشید؛ البته توجه کنید که این رفتارها باید حساب شده باشند. زیرا مثلا ممکن است لبخند اشتباه شما از دید سایرین به نشانه تمسخر یا غرور به نظر آید.

همچنین توجه داشته باشید که بر اساس پژوهش‌ها، وقتی که شما صحبت می‌کنید، شنوندگان تنها ۲۵درصد از گفته‌هایتان را پردازش می‌کنند و در نهایت تنها ۱۰درصد از آن‌ها را به خاطر می‌سپارند. پس قبل از شروع مکالمه، به کلمات، جملات و لحن خود توجه نمایید.

۵. به برند شخصی خود توجه کنید

وقتی درباره برند یک کالاها صحبت می‌شود، اعتبار آن یکی از اولین موضوعاتی است که به ذهن می‌رسد. شما نیز باید از شخصیت خود برند معتبر ویژه‌تان را بسازید. به عنوان مثال اگر همواره در اداره به واسطه رفتارتان، مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرید، سایرین ممکن است ایده‌های ناب شما را نیز جدی نگیرند؛ زیرا برندی که از خود ساخته‌اید را جدی نمی‌گیرند. در این صورت باید برند شخصی‌تان را اصلاح کنید تا از دید سایرین محترم به نظر بیایید.

(همچنین بخوانید: راهکارهای طلایی برای بهبود روابط در محیط کار)

منبع

برچسب‌ها: محیط کارکار گروهیارتباطاتبرند شخصیشخصیتاحترام
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.