در داستان موفقیت، به دیدگاه فعالان استارتآپی ایرانی در زمینه موفقیت کسبوکارهای نوپا میپردازیم.
نوپانا*: یک استارتآپ باید طبق تعریف خود ۲ فاکتور مهم داشته باشد: اول اینکه مقیاسپذیر باشد و دوم اینکه تکرارپذیر باشد. بهعبارتی یک استارتآپ موفق باید بعد از یک مدت به نقطه جهش برسد و پلتفرم آن گسترش پیدا کند. در این شرایط نباید هزینه افزایش پیدا کند. این درآمد است که زیاد میشود.
همچنین ۲ شرط بزرگ برای موفقیت وجود دارد: یکی تیم قوی و دیگری ایده که در جایگاه پایینتری قرار دارد. بعد از شکلگیری ایده و امکانسنجی، باید دید این ایده چه نیاز مهمی را رفع میکند. بعد از همه اینها نوبت مرحله پیاده سازی ایده میرسد. در این مسیر فراموش نکنید که ایدهای که بازخورد ندارد را رها کنید. اگر برای کمینه محصول پذیرفتنیتان بازاری پیدا نکردید، ایده را رها کنید تا ضرر بیشتری نکنید.
*از زبان مجتبی سادات، مدیرعامل و همبنیانگذار استارتآپ ویکلیک