انواع ارزش‌های معتبر یک برند
شروعی برای برندسازی (قسمت هجدهم) ۸

انواع ارزش‌های معتبر یک برند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت هجدهم:

ارزش ویژه برند

به‌گزارش نوپانا، ارزش ویژه برند به مجموعه ویژگی‌های متمایزکننده یک برند گفته می‌شود که گاهی از آن به عنوان سرمایه شهرت نیز یاد می‌شود. محصول و یا خدماتی که از ارزش ویژه برند بالایی برخوردارند، قدرت بیشتری برای تعیین قیمتی بالاتر از ارزش واقعی کالا یا خدمات نسبت به رقبا دارند. این اصطلاح در بازار‌های مختلف، تعاریفی گوناگونی دارد. در انگلستان، «ارزش ویژه برند» اساسا به ارزیابی مبتنی بر تحقیقات‌ بازار و مدل‌هایی که روند ادراک مشتری را دنبال می‌کنند، گفته می‌شود.

در ایالات متحده، این عبارت به ترکیبی از مدل‌های مبتنی بر تحقیقات‌ بازار و شاخص‌های مالی اطلاق می‌شود. این مدل‌ها از تحقیقات مصرف‌کننده جهت ارزیابی عملکرد مرتبط با خود برند استفاده می‌کنند. این مدل‌ها ارزش مالی برند را ارائه نمی‌کنند؛ بلکه رفتار و نگرش مصرف‌کننده را که روی عملکرد اقتصادی یک برند تاثیر دارد، می‌سنجند. برخی از این مدل‌ها شاخص‌هایی همچون سهم‌ بازار و قیمت نسبی را نیز به شاخص‌های فوق اضافه می‌کنند.

بینش درونی ارزش ویژه برند

بینش ارزش ویژه برند، ارزیابی ‌است که ارزش ویژه برند را مشخص می‌کند. دانش (آشنایی، آگاهی، ارتباط)، تمایز (شخصیت‌ برند)، و پایبندی (اعتبار، وفاداری، رضایت) اجزای تشکیل‌دهنده این ارزش هستند. این روش به درک صحیح از ساختار بازار و عواملی که وفاداری و پایبندی را هدایت می‌کنند، کمک‌ می‌کند.

(همچنین بخوانید: چه شغلی برای شما مناسب است؟)

 ارزش برند

نتیجه وفاداری مشتری به یک برند در قالب ارزشی ریالی که بیش از ارزش واقعی کالا در مقایسه با کالا‌های مشابه نمایان می‌شود را ارزش برند می‌نامند. در حقیقت این ارزش همان ارزش مالی متناسب با برند است و ارزش خود برند (یا سبد برندی) را به عنوان بخشی از دارایی‌هایی ناملموس شرکت نشان‌ می‌دهد.

قسمت پیشین:

قسمت هفدهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندینگبرندسازیارزش برندتحقیقات بازار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.