آشنایی با مفاهیم پیش از برندسازی
شروعی برای برندسازی (قسمت اول) ۶

آشنایی با مفاهیم پیش از برندسازی

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپا شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌کند.

نوپانا: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌ و تعداد زیادی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت اول:

تبلیغات رسانه‌ای

تبلیغاتی که با استفاده از رسانه‌هایی همچون تلویزیون، رادیو، تبلیغات محیطی، آنلاین و موارد مشابه انجام می‌پذیرد. معمولا رسانه‌هایی که فضای تبلیغاتی مشخصی را برای مدتی معین در اختیار مشتری قرار می‌دهند، تحت عنوان «تبلیغات رسانه‌ای» قرار می‌گیرند. در این نوع از تبلیغات، امکان انتقال پیام شرکت به بخش بزرگی از بازار هدف، وجود دارد.

مدیر پروژه

به‌گزارش نوپانا، در آژانس‌های تبلیغاتی این عنوان به شخصی اطلاق می‌شود که مسئول ارتباط روزانه بین آژانس و مشتری است. در طول زمان، عملکرد مدیر پروژه در مقوله مدیریت ارتباطات آژانس‌های تبلیغاتی برای افزایش تاثیرات راهبردی، توسعه یافته‌تر شده‌ است. گاهی عناوین دیگری همچون مسئول برنامه‌ریزی پروژه و مدیر ارتباطات به‌جای عنوان مدیر پروژه به‌کار گرفته می‌شود. همچنین عناوین مشابهی نیز در حوزه مشاوره برندسازی و طراحی وجود دارد. در واقع، شخصی که نماینده آژانس یا شرکت مشاور است، مسئول جلب رضایت مشتری است.

 تحقیق موردی

به نوعی خاص از تحقیق گفته‌ می‌شود که در یک مقطع خاص برای یک مشتری خاص انجام‌ می‌پذیرد. تحقیق موردی با مطالعات مداوم و طولانی‌مدت، مانند پایش سود و فروش، اندازه‌گیری رضایتمندی و رتبه‌بندی ادراکی، متفاوت است.

(همچنین بخوانید: با ارزش‌ترین برندهای دنیا در سال ۲۰۱۷)

بازاریابی تطبیق یافته

 به ترکیبی از ویژگی‌ها و ادعا‌های محصول گفته‌ می‌شود که ابتدا در یک منطقه جغرافیایی به بازار عرضه‌شده و سپس برای تطبیق با شرایط بومی در بازار‌های دیگر بومی‌سازی می‌شود. همانند بازاریابی عادی، بازاریابی تطبیق‌یافته نیز از محصول، قیمت، ترویج و مکان تشکیل‌شده است. گاهی از عبارت توزیع (در دسترس‌بودن کالا برای خریدار) به‌جای مکان نیز استفاده می‌شود.

ادامه این مطلب را در قسمت‌های بعد بخوانید.

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندینگتبلیغات رسانه‌ایبرند‌سازیبازاریابی تطبیق‌یافته
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.