گوگل، از فرمول تشکیل تیم‌های موفق خود پرده برداشت
اسرار کار گروهی؛ ۸

گوگل، از فرمول تشکیل تیم‌های موفق خود پرده برداشت

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۹:۰۰ | ۵ دقیقه

شرکت گوگل به‌مدت ۲ سال روی ۱۸۰ تیم خود مطالعه کرد تا به فرمولی مهم برای تشکیل تیم‌های موفق برسد.

نوپانا: گوگل در سال‌های اخیر برای درک بهتر مردم و کارکنان خود، تحقیقات بی‌شماری را آغاز و داده‌های فراوانی را جمع‌آوری کرده است. یکی از جالب‌ترین طرح‌های این شرکت، پروژه ارسطو است. در این پروژه گوگل به کمک بهترین و باهوش‌ترین تیم‌های خود تلاش می‌کند تا به اسرار اثربخشی تیم‌های فوق‌العاده پی ببرد. گوگل در این پروژه به‌دنبال پیداکردن فرمولی برای موفقیت یک تیم‌ است.‌ قبل از این مطالعه، مدیران گوگل مانند دیگر سازمان‌ها فکر می‌کردند که با جمع‌آوری بهترین افراد بهترین گروه شکل خواهد گرفت.

مدیر بخش منابع انسانی گوگل، ابیر دوبی (Abeer Dubey) رهبری این پروژه را برعهده داشت. او تعدادی از آمارگیران، روانشناسان سازمانی، جامعه‌شناسان، مهندسان و محققان را استخدام کرد تا فرمولی بر اساس مهارت‌ و سابقه برای ساخت یک تیم عالی پیدا کنند.   

دو سال گذشت و این پروژه ۱۸۰ تیم گوگل را بررسی کرد؛ بیش از ۲۰۰ مصاحبه انجام داد و بیش‌ از ۲۵۰ ویژگی‌ مختلف تیم‌ها را تجزیه‌ و تحلیل کرد. متاسفانه در این تحقیق هیچ الگوی واضحی از ویژگی‌هایی که بتواند به الگوریتم تولید یک تیم رویایی منجر شود، به‌دست نیامد.

(همچنین بخوانید: مشکلات شرکا از کجا نشئت می‌گیرد؟)

محققان این پروژه پس از مطالعه دیدگاه‌ها، تحقیق دیگری که درباره‌ هوش جمعی (توانایی‌هایی که از همکاری به‌وجود می‌آید) بود را ترتیب دادند. حاصل این تحقیقات شناسایی ۵ معیار مهم در تیم‌های موفق بود:

۱. قابلیت اطمینان

اعضای گروه کارهای خود را به‌موقع و در زمان درست انجام می‌دهند و انتظارات را برآورده می‌کنند.

۲. ساختار و نظم‌

تیم‌های با عملکرد بالا هدف‌های واضح دارند و در گروه نقش هر فرد به‌خوبی تعریف شده است.

۳. تعریف

کاری که انجام می‌دهند برای هر فرد یک مفهوم و معنای مشخصی دارد.

۴. تاثیر

گروه‌های پیشرفته معتقدند که کارشان هدفمند است و تاثیر مثبت زیادی روی دیگر کارها دارد.

۵. امنیت روانی

همه ما در جلسات مختلفی شرکت کرده‌ایم. گاهی اوقات شاید به علت اینکه بی‌کفایت به‌نظر نرسیم، برخی از سوالات و ایده‌های خود را نادیده گرفته‌ایم. خیلی ناخوشایند است که احساس کنیم در محیطی قرار داریم که تمام حرف‌ها و حرکاتمان زیر ذره‌بین است.

حال یک محیط متفاوت را تصور کنید. شرایطی که همه افراد به‌راحتی و بدون استرس می‌توانند نظرات و ایده‌های خود را بیان کنند و سوال بپرسند. تیم‌های موفق راهبرانی دارند که به اعضای گروه جسارت حرف زدن و نظر دادن را می‌دهند.

همچنین طبق نتایج پروژه گوگل، تیم‌هایی که اعضای آن تمایلی برای تعویض شغل خود نداشتند و محیط امن روانی داشتند، موفق‌تر بودند.

(همچنین بخوانید: نقش حیاتی تیم‌ها در موفقیت استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: تیم سازیگروهمدیریتکار گروهیteam workingگوگلGoogle
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.