وضعیت سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های ربات هوش‌مصنوعی
بچه‌های باحال فناور ۸

وضعیت سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های ربات هوش‌مصنوعی

توسط ثمين موتمن‌فر | ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۹:۰۰ | ۸ دقیقه

استارت‌آپ‌های دستیار دیجیتال و ربات هوش مصنوعی، انجام وظایف گوناگونی را هوشمند می‌کنند؛ از خدمات مشتریان و بازاریابی گرفته تا ردیابی اموال شخصی و ...

نوپانا: احتمالا شما نیز حداقل یک ربات انسان‌نمای مبتنی بر هوش مصنوعی را می‌شناسید که اسامی انسانی و یا به عبارتی، بچه‌گانه دارند. به نظر می‌رسد که اسامی بچه‌گانه در اغلب استارت‌آپ‌های دستیاران دیجیتال و ربات‌ها استفاده شده‌اند. برای مثال می‌توان از آیدن (Aiden) و رایلی (Riley) گفت که از هوش مصنوعی برای کمک به بازاریابان استفاده می‌کنند. یا استارت‌آپ مایا (Mya) که می‌تواند در استخدام کردن نیرو استفاده شود. و آوا (Ava) که به حل اختلالات شنوایی کمک می‌کند. احتمالا حالا بهتر درک کرده‌اید که منظور از بچه‌های باحال چیست!

به گزارش نوپانا، اینها بعضی از ۲۰ استارت‌آپی هستند که اخیرا در کرانچ‌بیس (Crunchbase) روی آنها سرمایه‌گذاری شده و در حال توسعه نوعی دستیار دیجیتال یا ربات هوش مصنوعی هستند. آنها برای طیف وسیعی از وظایف مصرف کننده‌ها و سازمان‌ها کار می‌کنند: از تولید سرب و خدمات مشتریان گرفته تا ردیابی اموال شخصی.

تا کنون، این بچه‌های محبوب، سرمایه‌گذاری جسورانه‌ای نداشته‌اند. حداقل سه چهارم شرکت‌های موجود، در لیست مرحله «کشت ایده» هستند و موارد دیگر هنوز خصوصی هستند و مجموعا در سال مالی گذشته، حدود ۳۵ میلیون دلار افزایش در بودجه آنها ایجاد شده است. مطمئنا، استارت‌آپ‌های دیگری هم هستند که در حال توسعه فناوری‌های ربات‌ها با اسامی متفاوت (غیر از نام‌های مختص انسان‌ها) هستند، و سرمایه‌گذاری در این حوزه را به حداقل ۶۲ میلیون دلار افزایش می‌دهند.

با این حال، این مقدار برای صنعت وی‌سی (VC) یا سرمایه‌گذاری جسورانه بسیار ناچیز است. برای مثال، این مقدار سرمایه‌گذاری جسورانه در حوزه ربات‌ها کمتر از پنج درصد از کل میزانی است که در سال گذشته در حوزه غذا وجود داشته است.

(همچنین بخوانید: مکاترونیک، رباتیک و بازار فردا)

اما دلیلی وجود دارد که ربات‌‌ها و دستیارهای دیجیتالی، ارزش سرمایه‌گذاری دارند. دلیل اول: سرمایه‌گذاران مرحله کشت ایده، با اطلاعات و گزارش‌های به‌روز از صنعت فناوری، در این حوزه فعال هستند. شتاب‌دهنده Y Combinator، که با کمک آن Airbnb ،Dropbox و Stripe به بازار معرفی شدند، در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های متعددی در استارت‌آپ‌های مرتبط با دستیار دیجیتالی و ربات هوش مصنوعی، انجام داده است که از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به Claire برای خرده‌فروشان، Penny برای امور مالی شخصی، Ross برای وکالت، Luka برای برنامه‌ریزی فعالیت‌ها، و Riley اشاره کرد.

اس‌وی انجل (SV Angel)، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرحله «کشت ایده» در سیلیکون‌ولی نیز ربات‌های Ava و Polly را برای اضافه کردن ممیزی به پلت‌فرم‌های پیام‌رسانی به کار گرفته است.

وی‌سي‌های بزرگی که اغلب سرمایه‌گذاری خود را در مرحله «رشد ایده» انجام می‌دهند، در مرحله سرمایه‌گذاری «کشت ایده» نیز از این استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنند. برای مثال Kleiner Perkins در استارت‌آپ Riley سرمایه‌گذاری کرده است، در حالیکه Greylock Partners در طول یک مرحله، ۱۳ میلیون دلار برای Ozlo، یک توسعه دهنده فناوری مکالمه هوش مصنوعی، هزینه کرده است. در عین حال General Catalys، سه میلیون دلار برای مرحله کشت ایده Butter.ai، (که خود را به عنوان دستیار شخصی برای بهره برداری از دانش شرکتی معرفی می کند)، به صورت مشترک سرمایه‌گذاری کرده است.

احتمالا فعال‌ترین شرکت سرمایه‌گذار در این حوزه، Slack، (پلت‌فرم پیام‌رسان گروهی رایج) است. تاکنون Slack حداقل بر چهار شرکت، از جمله سرمایه‌گذاری مشترک با General Catalyst روی  Butter.ai، سرمایه‌گذاری کرده است.

استارت‌آپ‌های دستیار دیجیتال و ربات هوش مصنوعی علاوه بر جذب سرمایه‌، نیازمند جلب رضایت سهام‌داران نیز هستند. این حوزه موفق شده‌ است در سال گذشته یکی از بهترین خروجی‌های خود به نام Viv، استارت‌آپ دستیار هوش مصنوعی تاسیس شده توسط خالق Siri اپل، را با سهام‌دار سامسونگی خود عرضه کند. سامسونگ ۲۱۵ میلیون دلار برای Viv، که قبلا ۳۰ میلیون دلار درآمد داشته، پرداخت کرده است.

برخی شرکت‌های سهامی و با ارزش فناوری، از جمله فیسبوک، آمازون، گوگل، تنسنت و اپل، بیشتر از سایر شرکت‌های این حوزه در زمینه چت‌بات‌ها و فناوری دستیار مجازی فعالیت می‌کنند. با در نظر گرفتن مقادیر نسبتا ناچیزی که در استارت‌آپ‌های چت‌بات‌ هوش مصنوعی و دستیار دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌شود، تنها چند مورد خرید سهام ​​از سوی این شرکت‌ها می‌تواند برای به دست آوردن درآمد بسیار زیاد کافی باشد.

علاوه بر این، ربات‌های انسان‌نمای هوش مصنوعی می‌توانند از شخصیت‌های جدیدی استفاده کنند. در حال حاضر اکثر مردم فقط Alexa و Siri را می‌شناسند. جالب‌تر خواهد بود که بالغ شدن بچه‌های دیگر را نیز شاهد باشیم و ببینیم که هر کدام از آنها رشد کرده تا نام‌های خانوادگی مختص خودشان را گسترش دهند.

(همچنین بخوانید: جای خالی دستیار صوتی فارسی)

برچسب‌ها: تکنولوژیفناوریهوش مصنوعیAIدستیار شخصی هوشمندربات هوش مصنوعیsmart assistantسرمایه‌گذاری جسورانهSlack
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ثمين موتمن‌فر

ثمين موتمن‌فر

ثمین موتمن‌فر دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک نوری از دانشگاه تبریز است. او از سال ۱۳۹۱ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در نشریات و ‌وب‌سایت‌های معتبر است.