جای خالی دستیار صوتی فارسی
تکنولوژی بی‌مصرف برای فارسی‎زبانان ۶

جای خالی دستیار صوتی فارسی

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۱۱:۳۵ | ۱۰ دقیقه

مدت‌هاست که نرم افزارهای زیادی از جمله دستیارهای صوتی هوشمند طراحی شده اند، این نرم‌افزارها زبان‌های زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهند اما زبان فارسی در این لیست نیست.

مدت‌ها است که نرم‌افزارهای بسیاری از جمله دستیارهای صوتی هوشمند برای بسیاری از سیستم عامل‌ها و دستگاه‎های هوشمند در راستای انجام اموری خاص برای کاربران خود، طراحی شده‎اند. این نرم‌افزارها زبان‌های متعددی از جمله انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و زبان های دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهند. اما جای سوال دارد که چرا زبان فارسی در این لیست نیست؟ چرا باید به‌دلیل تحریم‌ها حدود 70 میلیون فارسی‌زبان در ایران از امکان استفاده از این نرم‌افزار محروم باشند؟ درست است که تعداد زیادی از ایرانیان با استفاده از زبان انگلیسی می‌توانند با این نرم‌افزارها ارتباط لازم را برقرار کنند، اما قطعا همه مردم قادر به این کار نخواهند بود و فقدان دستیار صوتی فارسی مانع از بهره‌وری تمام فارسی زبانان از نرم‌افزارها و ابزارهای هوشمند شده است.

دنیای امروز، دنیای پیشرفت

ما امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز شاهد یک شگفتی و پیشرفت در تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی مردم هستیم. همانطور که تمام دنیا باید در این تغییرات سهیم باشند حق استفاده از تکنولوژی‌های نو نیز برای تمام آنها، به‎ویژه ایرانیان وجود دارد. به‌عنوان مثال، با ظهور دستگاه‌های هوشمند و قابلیت اتصال آنها به برخی از دستگاه‌های خانگی مانند یخچال، می‌توان بدون دخالت دست بخشی از امور کنترلی را انجام داد. این کاربرد زمانی معنی پیدا می‌کند که تمام اعضای خانواده بتوانند این‌کار را انجام دهند. تصور کنید یک مادربزرگ فارسی‌زبان به یخچال بگوید: «open the door» . حتی تصور این امر ممکن است خنده‌دار باشد. احتمال اینکه همه افراد یک خانواده ایرانی نتوانند با استفاده از زبان‌های دیگر با این دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند بسیار زیاد است. به همین دلیل یک تکنولوژی نوظهور که تصور می‌شود تا حد زیادی برای اقتصاد کشور مفید است، از دید اکثر مردم بی‌استفاده و بی‌مصرف شمرده شده و فقط مورد استفاده افراد کمی قرار گیرد.

ما می توانیم به روز باشیم

با توجه به ملاحظات پیرامون نبودن چنین قابلیتی، این توانایی در جامعه ایران و جوانان آن وجود دارد که سیستم‌های هوشمند را با زبان فارسی آشنا کنند تا تمام ایرانی‌ها و فارسی‌زبانان نیز بتوانند از تکنولوژی‎هایی مانند کورتانای ویندوز، دستیار صوتی گوگل، الکسا آمازون و بسیاری موارد دیگر در قالبی ایرانی استفاده کنند. راه‌اندازی یک دستیار صوتی فارسی می‌تواند حرکتی محسوس در راستای پیشرفت و هم‌گامی با کشورهای خارجی باشد. ضمن آنکه می‌تواند خانواده‌های زیادی را علاقه‌مند به استفاده از این تکنولوژی کند. در هر حال زبان فارسی زبان ارزشمندی است که جای خالی آن در نرم‌افزارهای هوشمند حس می‌شود، اما با قابلیت‌های خودمان نیز می‌توانیم این امکان را برای فارسی زبانان فراهم کنیم، چرا که قطعا کشور ما نیز در چرخه پیشرفت تکنولوژی سهیم است.

برچسب‌ها: دانشتکنولوژیوبایدهارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.