جاده استارت‌آپی، ناجوانمردانه مسدود است
به بهانه فیلترینگ پی‌پینگ و جاباما؛ ۷

جاده استارت‌آپی، ناجوانمردانه مسدود است

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۱۱:۰۰ | ۴ دقیقه

رفتار غیرمنصفانه با بعضی از استارت‌آپ‌های در حال توسعه ایرانی، مسیر پیشرفت اقتصادی فناور محور کشور را ناهموار می‌کند.

نوپانا: مسدود شدن وب‌سایت استارت‌آپ رزرو آنلاین هتل جاباما و فیلترینگ مجدد وب‌سایت استارت‌آپ خدمات پرداخت آنلاین پی‌پینگ، از اتفاقات تامل‌ برانگیز این روزهای پیرامون کسب‌وکارهای نوپا است.

استارت‌آپ پی‌پینگ که بعد از ۶۴ روز تحمل مسدودیت، با برطرف کردن مشکلات متعدد و رفع ابهامات و اتهامات وارده، به تازگی رفع فیلتر شده بود، مجددا به دلایل نامشخص مسدود شد. همچنین چند روزی است که وب‌سایت جاباما از روز چهارشنبه، بدون اخطار قبلی فیلتر شد. خبرها حاکی از آن است که وب‌سایت جاباما به دلیل نداشتن «تی‌نماد» فیلتر شده است.

البته با پیگیری‌های خبرنگار نوپانا از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مشخص شد سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، با جدیت کامل و به‌شخصه پیگیر رفع مشکلات به‌وجود آمده است.

(در این زمینه بخوانید: ماجرای غم‌انگیز مسدود شدن یک استارت‌آپ ایرانی)

انتظار حمایت در سال اقتصاد مقاومتی: اشتغال-تولید

در شرايطي كه انتظار می‌رود در سال جاری، اقتصاد مقاومتی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، اشتغال و توليد داخلی بهبود پيدا كند، «محدود كردن كسب‎وكارهاي نوپاي داخلي» يا حتي «فيلتر و مسدود کردن» برخي از آنها به دلايل نواقص قانوني موجود، بسیار غیرمنطقی به نظر می‌رسد و بهتر است برای رفع چنین مشکلاتی، اقدامات موثری از طرف مسئولان انجام شود.

مگر همین کسب‌وکارهای نوپا از اصلی‌ترین عوامل اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال داخلی نیستند؟ در چنین شرایطی باید پرسید که چرا برخوردها با بخش خصوصی، یک‌طرفه و بدون بررسی کارشناسانه انجام می‌شود؟

(همچنین بخوانید: چرا مسدود کردن پی‌پینگ راه حل مناسبی نیست؟)

مسدودیت برازنده کارآفرینان نیست

در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران در شرایط خاص اقتصادی‌ قرار دارد که بهتر است برای توسعه اقتصادی و رفع مشکلات ریشه‌ای از قبیل اشتغال، به کارآفرینان جوان و نخبه خود تکیه و اعتماد کند. چرا که همین جوانان و نخبگان ایرانی، در سال‌های گذشته و در شرایطی سخت با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه بین‌المللی، پرچم‌دار رشد اقتصادی، توسعه فناوری و گسترش خدمات مبتنی بر فناوری در کشور بوده‌اند.

از طرفی، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران امر، بر لزوم حمایت از کسب‌وکارهای نوپا تاکید می‌کنند. زیرا که حمایت از استارت‌آپ‌ها و رفع موانع از پیش روی کارآفرینان، برکات بسیاری را برای کشور دارد و همراستا با منافع ملی است.

مهمتر از همه اینکه کشور، طبق فرمایشات رهبر انقلاب، در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و همانطور که بارها نوشتیم، فعالان استارت‌آپی کشور، از سربازان خط مقدم این جنگ به حساب می‌آیند.

(همچنین بخوانید: به جای مسدود کردن از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم)

برچسب‌ها: قانونفیلترینگمسدودیتاستارت‌آپسورنا ستاریپی‌پینگجاباما
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.