استارت‌آپ‌هایی که راهبران کلیدی خود را از دست دادند
به بهانه استعفای مدیرعامل اوبر؛ ۸.۷

استارت‌آپ‌هایی که راهبران کلیدی خود را از دست دادند

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۱۰:۰۰ | ۱۴ دقیقه

بنیان‌گذاران و راهبران کلیدی استارت‌آپ‌ها، لزوما تا انتهای مسیر، با استارت‌آپ خود همراه نیستند.

نوپانا: بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها و استارت‌آپی که تاسیس می‌کنند، لزوما تا انتهای مسیر با همدیگر نمی‌مانند. این مسئله، چهارشنبه‌ هفته گذشته، بار دیگر اثبات شد، چرا که مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار اوبر، تراویس کالانیک، اعلام کرد که به اصرار سرمایه‌گذاران قصد دارد از مقام خود کناره‌گیری کند. حامیان مالی اوبر امید دارند که این کار باعث شود شرکت، از مرز مشکلاتی عبور کند که از ابتدای سال، گریبان‌گیر آنها بود.

(همچنین بخوانید: چرا مديران اوبر یکی پس از دیگری استعفا می‌دهند؟)

به گزارش نوپانا، کالانیک به جمع مدیرعاملان و بنیان‌گذارانی اضافه می‌شود که به اجبار از شرکت خود کناره‌گیری کرده‌اند. مدیر‌ معروف دیگر، استیو جابز است که در ابتدا از شرکت خود بیرون شد و بعدا دوباره به آن بازگشت. با وجود اینکه برخی از بنیان‌گذاران، سال‌ها بعد در مقام مدیرعامل، مجددا به شرکت قبلی خود باز می‌گردند، برخی دیگر به سراغ کسب‌وکارهای دیگر می‌روند. حتی برخی تصمیم می‌گیرند کلا دنیای کسب‌وکار را کنار بگذارند.

در ادامه چند نمونه از بنیان‌گذارانی را مثال زده‌ایم که از مقام مدیرعامل شرکتی که خود در تشکیل آن نقش داشته‌اند، عزل شده‌اند:

راب کالین، هم‌موسس Etsy

کالین در سال ۲۰۱۱ از مقام مدیرعامل برکنار شد و یکی از مدیران یاهو که خود او در استخدامش نقش داشت، به جای کالین برگزیده شد. در آن زمان، افزایش کاربران باعث کندی Etsy شده بود و کالین را رهبری مناسب با اهداف هماهنگ با سرمایه‌گذاران نمی‌دانستند. ظاهرا در سال ۲۰۱۱ او اعلام کرده بود که خلق ارزش برای سهام‌داران، «مسخره» است. مشخص نیست که کالین در حال حاضر به چه کاری مشغول است، اما نیویورک‌تایمز یک بار در سال ۲۰۱۶ او را پیدا کرد! در آن زمان، کالین یک آسیاب قدیمی را خریده و یک گروه هنری در آن به راه انداخته بود. ظاهرا قصد راه‌اندازی استارت‌آپ دیگری را هم نداشته، چرا که همان زمان اعلام کرد: «خیلی خوشحالم که مدیرعامل یک شرکت سهامی عام نیستم.» با این حال Etsy، هنوز درگیر مشکلات فراوانی است. شرکت اخیرا، دوباره مدیرعامل خود را عوض کرد و ۲۲ درصد از نیروی کار خود را تعدیل کرد.

جری یانگ، هم‌موسس یاهو

یانگ که در اواخر دهه‌ ۱۹۹۰ در تشکیل یاهو نقش داشت، در سال ۲۰۰۷ به مقام مدیرعامل آن رسید و در سال ۲۰۰۸ از این مقام برکنار شد. ظاهرا سرمایه‌گذاران از این گله داشتند که جناب مدیرعامل، پیشنهاد خرید و ادغام از سوی مایکروسافت را به خوبی مدیریت نکرده بود. او به یک پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری در بهار ۲۰۰۸ جواب منفی داد و بعد از پس گرفته شدن پیشنهاد، پشیمان شد و دوباره به سراغ خریداران احتمالی رفت. در نهایت، یانگ در سال ۲۰۱۲ از هیات‌مدیره‌ یاهو هم استعفا داد، گرچه هنوز ۳.۸ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد. در نهایت خرید یاهو به وقوع نپیوست و اوایل امسال، شرکت به دو نیمه تقسیم شد؛ نیمه‌ اینترنتی آن به Verizon فروخته شد و نیمه‌ دیگر که شامل سایت‌های Alibaba و Yahoo Japan می‌شد، تحت نام Altaba در هم ادغام شدند. در حال حاضر، یانگ عضو هیات مدیره‌ Alibaba است.

جک دورسی، هم‌موسس توئیتر

شاید او در حال حاضر مدیرعامل دو شرکت مختلف باشد، ولی یک بار او را از یکی از این مناصب، برکنار کردند. هیات‌مدیره‌ توئیتر در سال ۲۰۰۸ رای به عزل دورسی داد و دلیل‌شان این بود که دورسی بیش از حد روی سرگرمی‌های شخصی‌اش شامل خیاطی و طراحی تمرکز کرده است. ظاهرا دورسی قادر به برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران و چندان پذیرای انتقادات هم نبوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که هیات‌مدیره، دنبال یک مدیرعامل با دید جک دورسی بود، چیزی که مدیرعاملان قبل و بعد از او فاقد آن بودند و به همین دلیل، در سال ۲۰۱۵ او دوباره مدیرعامل توئیتر شد، اما باز هم سهام شرکت نسبت به رقم اوج آن، ۷۳ درصد افت کرد.

پارکر کنراد، موسس Zenefits

کنراد بعد از ترک Zenefits خیلی زود به دنیای کار برگشت. در سال ۲۰۱۶، او که مدیرعامل این استارت‌آپ سازنده‌ نرم‌افزارهای مدیریت منابع انسانی بود، به تخلف از قوانین متهم شد. ادعا شده بود که او به دلالان غیرمجاز، اجازه داده تا از طریق برنامه‌ او، بیمه‌نامه به فروش برسانند. به همین دلیل کنراد را مجبور به استعفا کردند. در نهایت شرکت نیمی از ارزش خود را از دست داد، اما حالا کنراد یک استارت‌آپ مدیریت منابع انسانی دیگر به نام Rippling به راه انداخته که با Zenefits رقابت می‌کند. اوایل امسال، این شرکت ۴۰ درصد از کارمندان خود را تعدیل کرد و همین تازگی، با حکم دادگاه محکوم شد تا ۳.۴ میلیون دلار مطالبات عقب افتاده‌ کارمندان خود را یک‌جا پرداخت کند.

سوفیا آموروسو، موسس Nasty Gal

در سال ۲۰۱۵، آموروسو مقام مدیرعامل را به یکی از مدیران سابق Lululemon به نام شیری واترسون واگذار کرد. در آن زمان، شرکت با کاهش فروش روبرو بود و خود آموروسو ادعا داشت که شرکت نیازمند مدیرعاملی با تجربه‌ کاری بیشتر است. تا اواخر ۲۰۱۶، شرکت، که در ابتدا به عنوان یک حساب eBay کار خود را آغاز کرده بود، اعلام ورشکستگی کرد.

مارتین ابرهارد، موسس تسلا

به سختی می‌توان تسلا را جدا از مدیرعامل فعلی آن، ایلان ماسک، در نظر گرفت. اما تولید خودروهای الکتریکی این شرکت، زمانی تحت فرمان موسس آن، مارتین ابرهارد بود. در سال ۲۰۰۷، ابرهارد که در واقع یک مهندس است، به خواست هیات‌مدیره رسما از مقام مدیرعامل استعفا داد و اجازه داد مایکل مارکس، یکی از سرمایه‌گذاران اولیه‌ تسلا، مسئولیت او را بر عهده بگیرد. خود او دوباره تبدیل به یکی از کارمندان عادی شد و البته مسئولیت‌های چندانی نیز نداشت. در اوایل ۲۰۰۸، ابرهارد شرکت را ترک کرد، اگرچه او هنوز سهام آن را در اختیار دارد. بعدا او سعی کرد از ماسک شکایت کند، اما موفقیت چندانی به دست نیاورد. بعد از آن، ابرهارد تبدیل به مدیر ارشد تکنولوژی در استارت‌آپ شخصی خودش InEvit شده که باز هم به حوزه‌ خودروهای الکتریکی احاطه دارد. در این بین، تسلا که هم‌اکنون توسط ماسک اداره می‌شود، تبدیل به بزرگترین تولیدکننده‌ خودرو در آمریکا شده است.

(همچنین بخوانید: چین برای مبارزه با تسلا آماده می‌شود)

اندی دان، موسس Bonobos

اخیرا والمارت اعلام کرد که قصد دارد Bonobos را به مبلغ ۳۱۰ میلیون دلار خریداری کند و مدیرعامل آن را تبدیل به معاون حوزه‌ دیجیتال شرکت کند. حتی قبل از قطعی شدن این قرارداد، دان در ۲۰۱۵ سعی کرده بود از مقام مدیرعامل کناره‌گیری کند. مثل هر موسس استارت‌آپ دیگری، دان ترجیح می‌داد مسئولیت‌های مدیرعاملی را به یک متخصص حوزه‌ تجارت بسپارد، اما همکاری او با یک مدیرعامل احتمالی، تنها چند ماه ادامه داشت و خود دان در نهایت اعلام کرد: «من و او به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر، شرکت هنوز به موسس خود به عنوان مدیرعامل احتیاج دارد.»

تری تران، هم‌موسس Munchery

این استارت‌آپ که تحویل سریع سفارشات غذا را انجام می‌دهد، مدت‌ها به دنبال یک مدل تجاری مناسب بود و به نتیجه نمی‌رسید. در ماه نوامبر، یک متخصص حوزه‌ کسب‌وکار به نام جیمز بریکر، مسئولیت مدیرعاملی را از هم‌موسس این استارت‌آپ، تری تران، تحویل گرفت. تران تبدیل به مدیر ارشد استراتژی شد، گرچه این مقام چندان دوامی نداشت. حدودا دو ماه بعد، Munchery مجبور شد ۳۰ نفر از کارمندان خود را تعدیل کند که تران هم یکی از آن‌ها بود.

مارک پینکوس، موسس Zynga

به نظر هیات‌‌‌مدیره‌ها دوست ندارند موسس یک شرکت را به عنوان مدیرعامل آن هم قبول کنند، ولی بعدا باز به این نتیجه می‌رسند که به همان موسس احتیاج دارند. پینکوس شرکت بازی‌سازی Zynga را در سال ۲۰۰۷ تاسیس کرد و تا سال ۲۰۱۳ مدیرعامل آن بود و بازی FarmVille را به بازار فرستاد، اما بعد این منصب را به دست یک مدیر باتجربه از مایکروسافت سپرد. وقتی این تغییر نتوانست شرکت را به سود مورد نظر آن در سال ۲۰۱۵ برساند، پینکوس دوباره به مقام قبلی خود دعوت شد، ولی وقتی وضعیت شرکت باز هم بهبودی نیافت، او یک سال بعد استعفا داد. سپس یکی از مدیران سابق EA به عنوان مدیرعامل انتخاب شد و پینکوس هم به مقام مدیر اجرایی رضایت داد.

(همچنین بخوانید: سهم ۱۰ کارآفرین برتر دنیا در پیشرفت فناوری)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارمدیرعاملاوبرEtsyیاهوتوئیترZenefitsNasty Galتسلاایلان ماسکBonobosMuncheryZynga
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.