مکاترونیک، رباتیک و بازار فردا
نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در فناوری‌های آینده ۹

مکاترونیک، رباتیک و بازار فردا

توسط آریا صبوری | ۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

نقش استارت‌آپ‌ها در فردای تولیدات و سهم بازار فناوری­‌های رباتیکی و مکاترونیکی در ایران و جهان چیست؟

نوپانا: رباتیک، مکاترونیک و هوش مصنوعی، واژه­‌هایی که همین امروز هم در زندگی ما نقش دارند و به نوعی تا دهه ­آینده، بخش قابل توجهی از محصولاتی که در زندگی روزمره با آن­ها سر و کار داریم یا در صنایع مختلف برای ما کار می­‌کنند، از تمامی یا بخش­‌های مهمی از این فناوری­‌ها استفاده خواهند کرد. در این میان، کارآفرینان، شرکت­‌های دانش‌بنیان و صنایع نوپا نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند. با کوچک شدن بدنه دولت­‌ها و پررنگ‌تر شدن نقش شرکت­‌های خصوصی، در آینده این گروه­‌ها هستند که باید نقش اول را در تولید محصولات مکاترونیکی و رباتیکی ایفا کنند.

کارآفرینی در این بخش، ویژگی­‌های خاص خود را دارد. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که جدای تمامی تعاریف و قواعد و روش‌های مرسوم و غیر مرسوم در دنیای سیستم­‌های دانش‌بنیان و شرکت­‌های نوپا، باید در نظر داشت که در اینجا با مفهومی با نام میان‌رشته­‌ای‌­ها روبرو هستیم. میان‌رشته‌­ای به معنای رشته­‌هایی ترکیبی از چندین رشته مادر است که یا افراد در آن میان‌رشته­‌ای تحصیل کردند و یا با ترکیبی از فارغ‌التحصیلان در رشته­‌های مادر، در یک بخش میان‌رشته­‌ای قرار است فعالیتی را با هدفی علمی و تجاری آغاز نمایند. میان رشته­‌ای­‌ها به دلیل نوپا بودن هنوز قواعد مشخصی ندارند، اما مهم‌ترین نکته­‌ای که باید بدانیم این است که این‌گونه محصولات با مدیریت دانش و تولید و محتوا که خاص یک رشته تخصصی است تولید نمی­‌شوند، بلکه مجموعه متنوعی از تخصص­‌ها یا افرادی که آن­ها نیز میان‌رشته­‌ای خوانده و دارای نگاهی میانه به تمامی مسائل هستند، در تولید این محصولات سهیم می­‌باشند. این مسئله کار تولید در این بخش را تا حدی سخت و در عین حال تا حدی هم راحت می­‌کند. سختی کار در اینجا قرار دارد که اصولا در این رشته­‌ها، نگاه متمرکز و منسجم به یک موضع معنی ندارد و راحتی کار در اینجاست که افراد تحصیل‌کرده در رشته­‌هایی مانند مکاترونیک از ابتدا به ترکیب مجموعه­‌ای از تولیدات و دانش­‌های موجود برای خلق یک فناوری نوین عادت دارند.مدیریت شرکتی که هدف تولید محصولات میان‌رشته­‌ای دارد، نیاز به درک مفاهیم میان‌رشته­‌ای و مهم‌تر از همه نگاهی چند وجهی به بیان مسئله و همچنین ارائه راه حل مسئله دارد.

(همچنین بخوانید: آموزش به ربات‌ها در فضای مجازی)

 از نگاه ملی و بین‌المللی، فردای بسیاری از صنایع در ایران و جهان نیازمند تولیدات ابزارهای رباتیکی و مکاترونیکی است. از انواع ربا‌ت­‌های خانگی، ربات­‌های صنعتی، ربات­‌های پرنده، جراح و... در اینگونه از محصولات می­توان نام برد که صنایع و فرهنگ استفاده از فناوری را تغییر خواهند داد و مشاغل و تحصیلات جدیدی را بوجود می­‌آورند. همین امروز در فروشگاه­‌های بزرگ کشور جاروبرقی­‌های رباتیک برای فروش قرار گرفته­‌ا‌ند و در کارخانه­­‌ها انواع ربات­‌ها مشغول به کار هستند.

(همچنین بخوانید: ربات‌ها پزشکانی زبردست می‌شوند)

 وجود بیش از ۱۰۰۰ هسته آموزشی رباتیک در مدارس کشور و تیم­‌های بسیار فعال دانشجویی و دانش‌آموزی، نشان از یک ظرفیت بالای علاقه‌مند دارد و با نگاهی ساده و جستجوی واژه­‌هایی مانند رباتیک شاهد آن خواهیم بود همین روزها که ما بیشتر نگاه مسابقاتی به رباتیک داریم، صدها محصول رباتیکی در کشورهای مختلف دنیا از مرحله تست به مرحله ورود به زندگی روزانه مردم وارد شده­‌اند و دیر یا زود به بازارهای ما خواهند رسید. در اینجا سوالی که مطرح می‌کنم این است: نقش ما در فردای تولیدات و سهم بازار فناوری­‌های رباتیکی و مکاترونیکی در ایران و جهان چیست؟

(همچنین بخوانید: ابزاری که اشیای سنگین‌تر از خود را بلند می‌کند)

برچسب‌ها: استارت‌آپشرکت‌های دانش‌بنیانبازاررباتیکمکاترونیکهوش مصنوعیAIRobotics
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره آریا صبوری

آریا صبوری

آریا صبوری، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک است. او همچنین از سال ۱۳۸۶ تا کنون، پژوهشگر، طراح و سازنده سیستم‌های رباتیک و مدرس دوره‌های آموزشی است. آریا صبوری از سال ۱۳۸۴ فعالیت‌های خود را در رادیو و تلویزیون و بعد از آن در مجله‌های معتبر در جهت ترویج علم و فناوری آغاز کرده است و در کنار فعالیت حرفه‌ای خود به آنها ادامه می‌دهد.