«رادار»، نام یکی از پروژههای بزرگ گوگل در زمینه روزنامهنگاری دیجیتال است که در اروپا به فعالیت میپردازد.
نوپانا: روزانه میلیونها محتوا در اینترنت منتشر میشود؛ از مطالب آموزشی گرفته تا خبرهای روز که هر یک از آنها به ارزش فضای اینترنت میافزاید. گوگل یکی از پرچمداران اینترنت در دنیا با درک این موضوع سعی در افزایش میزان تولید محتوای باکیفیت در اینترنت دارد تا جایی که این شرکت برای تولید محتوای خبری خود دست به دامن رباتهای اینترنتی شده است.
برای همین کار گوگل پروژه «رادار» را راهاندازی کرد. پروژهای که با حمایت مالی ۸۰۷ میلیون دلاری گوگل برپا شد و توانایی تولید ۳۰ هزار محتوای خبری در طول یک ماه را دارد. رادار یکی از پروژههای سنگین گوگل در زمینه روزنامهنگاری دیجیتال است که در اروپا انجام شده است.
نحوه کار رادار اینگونه است که ابتدا اخبار محلی را رصد میکند؛ سپس محتوایی در خصوص آن تولید میکند و در اختیار خبرنگاران قرار میدهد. خبرنگاران پس از ویرایشی جزئی خبر را منتشر میکنند.
طبق مفاد موجود در پروژه، انجمن مطبوعات انگلستان با همکاری استارتآپ اوبرزمدیا که در زمینه دادهکاوی مشغول به کار است، رادار ۳۰ هزار خبر را برای پورتالهای خبری مختلف تولید خواهد کرد.
پیترکلیفتون، سردبیر روزنامه پیای PA، میگوید: «خبرنگاران به کمک هوش مصنوعی میتوانند خبرهای با ارزش و کمارزش را دستهبندی کنند و بهترین آنها را برای ساخت و پرداخت انتخاب کنند. این کار سرعت و دقت خبرنگاران را به شدت افزایش میدهد و کیفیت محتوا را کاملا تحت تاثیر قرار داده است.»
البته در این پروژه مهارت روزنامهنگاران همچنان حرف اول را میزند و رباتها تنها تولیدکنندگان محتوای اولیه به حساب میآیند. البته ابزار جانبی که در خدمت این ربات قرار دارد به آن کمک میکند که با مقایسه محتوای خود با محتوای نهایی که خبرنگار تولید کرده، کیفیت کار خود را به مرور به خبرنگاران نزدیک کند.
(همچنین بخوانید: چرا وجود جایگاه روابط عمومی در استارتآپها بسیار ضروری است؟)