برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت سیوسوم:
توانمندیهای محوری
بهگزارش نوپانا، به مجموعهای از توانمندیهای منحصربهفرد که یک شرکت را در مسیر موفقیت یاری میکنند و آن را قادر میسازد تا منافع مورد نظر مشتری را تامین و مزیت رقابتی ایجاد کند، توانمندیهای محوری میگویند. این توانمندیها، اغلب ویژگیهای ناملموسی هستند که به سختی میتوان از آنها تقلید کرد، بنابراین بخش بزرگی از ویژگیهای منحصربهفرد برند را تشکیل میدهند.
هویت سازمانی
هویت سازمانی، ترکیبی از سازمان و استفاده از عناصر بصری مانند لوگو، رنگ و تصاویر گرافیکی است. همچنین عناصر ارتباطی مانند لحن گفتار، چگونگی ارتباط با مشتری، ساختار گرافیکی و موسیقی، بخشهایی از هویت سازمانی هستند که سازمان را از سایر سازمانها تفکیک میکنند.
کمیته برند
به گروهی از کارکنان دائمی یک شرکت که وظیفه هدایت و ساخت یک برند را بر عهده دارند، کمیته برند گفته میشود. وظیفه این کمیته، بررسی موفقیت و شکست برند و در نتیجه بهکارگیری راهکارهایی برای تقویت این موفقیتها و اصلاح مواردی است که به شکست منجر شده است. در این کمیته باید نمایندگانی از همه بخشهای سازمان حضور داشته باشند. زمانی که این کمیته از کارایی لازم برخوردار بود؛ میتواند تغییرات لازم را در سازمان ایجاد کرده و به معاون بازاریابی و یا مقامی در همین سطح، گزارش خود را ارائه کند.
جعل برند
جعل برند زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت و یا فرد، کالایی از برندهای معتبر را در بازار، از لحاظ بستهبندی و نحوه عرضه، کپی میکند و آن را بهصورت نامرغوب و یا با کیفیت پایینتر جهت فریب دادن مصرفکنندگان، تولید و روانه بازار میکند. این عمل به نام برند اصلی لطمه خواهد زد. امروزه این موضوع به یکی از دغدغههای اصلی مالکان نامهای تجاری تبدیل شده است. به عنوان مثال تولید نمونههای جعلی و بدلی محصولات برندهای تجملی همانند لویی ویتون (Louis Vuitton) در چین، بسیار فراگیر و رو به گسترش است.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده