برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت سیودوم:
متون تبلیغاتی
بهگزارش نوپانا، به متونی که در تبلیغات بازرگانی، آگهیها، مجلات، روزنامه و یا هر وسیله تبلیغاتی دیگری استفاده میشود، متون تبلیغاتی میگویند. متون تبلیغاتی باید متقاعدکننده، تاثیرگذار و مختصر باشند تا بتوانند در گوناگونی پیامهای موجود در عرصه کسبوکار، نظر مخاطبان را به خود جلب کنند.
اگر بخواهیم از منظر برندسازی، این اصطلاح را توضیح دهیم؛ متن تبلیغاتی باید دارای ویژگیهای منحصربهفرد باشد، بهطوریکه لحن گفتار موجب شود تا مخاطبان بتوانند تداعیهای مشخص و سریعی را با برند موردنظر برقرار کنند.
حق نشر
حق نشر برای حمایت از یک محصول یا یک اثر، به گونهای عمل میکند که فرد را ملزم به کسب اجازه از مالک آن اثر یا کالا میکند. این ابزار تضمینکننده کلیه حقوق صاحب اثر و یا کالا است.
البته ایده انجام یک کار و یا ارائه یک محصول، مشمول این حقوق نمیشود. اغلب، بسیاری از ناشران و ایدهپردازان نگران گسترش آثار خود بدون درنظرگرفتن نام مالک آن اثر یا محصول هستند. همین امر میتواند موجب لطمهزدن به برند شخصی این افراد شود. با این حال حفظ نام و استفاده از حق نشر در تمامی موارد میتواند مانع از آسیبزدن به هویت این افراد شود. همچنین استفاده از حق نشر میتواند این اشخاص را در مسیری هموار، جهت ارتقای سطح برندینگ شخصی قرار دهد.
ارزیابی متن تبلیغاتی
عمل ارزیابی عکسالعملهای مصرفکنندگان در قبال اثربخشی و تاثیر یک پیام تبلیغاتی را ارزیابی متن تبلیغاتی میگویند. این ارزیابی میتواند در حین طراحی یک برنامه جامع تبلیغاتی رخ دهد یا در پایان آن مورد استفاده قرار گیرد.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده