روش‌های غلبه بر احساس ناامیدی
زندگی خود را به جریان بیندازید ۷

روش‌های غلبه بر احساس ناامیدی

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

انسان‌ها ذاتاٌ موجودات آسیب‌پذیری هستند و جهان نیز پر از مسائل چالش‌برانگیز است.

نوپانا: همه ما در لحظات حساس و بحرانی زندگی خود ناامیدی را تجربه کرده‌ایم. انسان‌ها ذاتاٌ موجودات آسیب‌پذیری هستند و جهان نیز پر از مسائل چالش‌برانگیز است. زمانی که در یک برهه ناامیدی هستیم، مثلاً کسب‌وکار خود را با ناامیدی هرچه تمام‌تر پیش می‌بریم، بهتر است بدانیم فقط در حال گذران زمان هستیم و در واقع هیچ کار مفید و مثبتی با این وضعیت انجام نمی‌شود.

احساسی که پس از شکست و نارضایتی در خصوص نتیجه کار دارید، ناامیدی یا حسی نزدیک به آن است. شاید گاهی با کمی ناراحتی و عصبانیت نیز همراه باشد. به شدت روی اهداف و پروژه‌های خود کار می‌کنید، اما راه به جایی نمی‌برید و دلیلش را هم نمی‌دانید. اما اطمینان دارید ناامید هستید و بدون توجه به اینکه تا چه اندازه سخت تلاش می‌کنید، به هیچ جایی نمی‌رسید.

زمانی که به چنین بن‌بستی برخورد کردید، سعی کنید این سه کار را برای غلبه بر این احساس انجام دهید:

۱- احساسات خود را شناسایی کنید

هرچند ناامیدی احساسی گنگ و مبهم است، اما تلاش کنید بفهمید ریشه‌های این احساس کجاست. دلایل عمده ناامیدی در کسب‌وکار می‌تواند به دلیل اعتماد به نفس پایین شما، خودباوری کم، نارضایتی نسبت به نتایج به دست آمده و مسائلی از این قبیل باشد.

پس از پیدا کردن ریشه‌های این احساس، سعی کنید راه‌حلی برای رفع آن پیدا کنید. از خود بپرسید چه کاری در این شرایط برای برطرف کردن مشکل به شما کمک می‌کند. بر پیشرفت‌هایی که در گذشته داشته‌اید تمرکز کنید تا بتوانید به نتایج مثبت‌تری برسید.

(همچنین بخوانید: درک بیشتر از خود، کلید پیشرفت در کسب‌وکار)

۲- در خصوص شکست‌ها غلو نکنید

در روزهایی که در حالت ناامیدی سپری می‌کنید به شکست‌ها و ناکامی‌های گذشته فکر نکنید و با فکر کردن به آنها برای آینده تصمیم نگیرید. فکر کردن به شکست‌ها و تلاش‌هایی که در گذشته بی‌نتیجه مانده‌اند، در ذهن ما نوعی جنجال و هیاهو به پا می‌کند که باعث دور شدن از اصل موضوع و تشدید ناراحتی و ناامیدی می‌شود.

بهتر است گذشته را نادیده بگیریم و فقط بر مسائل ساده‌ و راه‌حل‌های ساده‌تر تمرکز کنیم و از شاخ‌وبرگ دادن به موضوع بپرهیزیم. یک ذهن باز، خیلی راحت‌تر می تواند راه‌حل‌های متفاوت را پیدا کرده و آنها را به کار ببند تا یک ذهن کسل و خسته. یک ذهن ناامید به همه چیز اینطور نگاه می‌کند: «چه فایده‌ای دارد؟» یک ذهن بسته نمی‌تواند راه‌حل های ممکن را بررسی کند و آنها را تشخیص دهد.

۳- بفهمید چه چیزی می‌تواند دوباره به شما امید دهد؟

از خود بپرسید در این شرایط چه چیزی می‌تواند دوباره شما را خوشحال کند و امید شما را بازگرداند. بر این موضوع تمرکز کنید که همه زمینه‌های شادی و نشاط، درون خود شما وجود دارد و نیازی نیست دیگران کاری انجام دهند. سعی کنید برای مدتی از کاری که باعث ناامیدی شما شده است، طفره بروید و به کارهای دیگر بپردازید.

نگرانی‌ها و مشکلاتی که در اثر ناامیدیِ رسیدن به هدف به شما دست می‌دهد، ممکن است برای مدتی شما را از انجام هر کاری بازدارد و زندگی شما را متوقف کند. بهتر است در این شرایط بیشتر اهل عمل باشید و به انجام کارهای دیگر مشغول باشید. زندگی خود را به جریان بیندازید تا دوباره بتوانید در مسیر هدف اصلی خود گام بردارید.

منبع

(همچنین بخوانید: چگونه با ناکامی‌های خود صلح کنیم)

برچسب‌ها: موفقیت کسب‌و‌کارHopelessnessناامیدیروان‌شناسی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی