گسترش استارت‌آپ‌ها در گرو تقویت بخش خصوصی
رئیس دانشکده مهندسی مکانیک در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران: ۸

گسترش استارت‌آپ‌ها در گرو تقویت بخش خصوصی

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۱۲:۰۰ | ۶ دقیقه

ابری‌نیا: دستیابی به رشد اقتصادی پایدار، ریشه در اقتصاد دانش‌بنیان دارد. محصولات آنها با کارهای پژوهشی و دانشگاهی گره خورده‌اند و با توسعه استارت‌آپ‌ها، رشد اقتصادی را به دنبال دارند.

نوپانا: مدیر سابق دفتر آموزش عالی غیردولتی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، حاصل کارایی علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها هستند. دانش آنها در نهایت منجر به تولید محصولاتی با قابلیت تجاری‌سازی می‌شود و به همین دلیل قابلیت تاثیرگذاری بالایی در اقتصاد کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مانند ایران دارند.

کارن ابری‌نیا افزود: اکثر کشورهای پیشرفته جهان، با توسعه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و هدایت نتایج آن به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، توانسته‌اند نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد ایفا کنند. لازم است ما نیز از چنین برنامه‌ای تبعیت کنیم و با جهت‌دهی فعالیت‌های مراکز دانشگاهی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، بتوانیم تولید داخلی را به واسطه استارت‌آپ‌ها افزایش دهیم و از رهگذر آن به ایجاد اشتغال برای جوانان دست پیدا کنیم.

رئیس دانشکده مهندسی مکانیک در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران تصریح کرد: دستیابی به رشد اقتصادی پایدار، ریشه در اقتصاد دانش‌بنیان دارد. محصولات آنها با کارهای پژوهشی و دانشگاهی گره خورده‌اند و با توسعه استارت‌آپ‌ها، رشد اقتصادی را به دنبال دارند.

(همچنین بخوانید: جایگاه کسب‌وکارهای نوپا در برنامه ششم توسعه)

ابری‌نیا خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش خصوصی در اقتصاد ما نقش کم‌رنگی دارد و برای گسترش استارت‌آپ‌ها به تقویت بخش خصوصی نیاز داریم. لازم است نهادهای دولتی در این زمینه محدودتر شده و فعالیت آنها کنترل شود، در غیر این صورت، سرعت رشد بخش خصوصی کم می‌شود، بنابراین دولت با خصوصی‌سازی واقعی، کمک زیادی به حل بحران‌های اقتصادی می‌کند.

او در ادامه گفت: اکثر اقداماتی که تا به امروز برای خصوصی‌سازی شده است، به اندازه کافی کارآمد نبوده و برخی شرکت‌‌های دولتی که به اصطلاح خصوصی شده‌اند و حتی به بورس هم راه یافته‌اند، وقتی از نزدیک بررسی شوند، مشخص می‌شود اکثریت سهام آنها به نحوی متعلق به دولت است، بنابراین این تصور در مورد ایجاد خصوصی‌سازی که عده‌ای از مسئولان دارند، صحیح نیست. برای تحقق فضای خصوصی‌سازی واقعی، به واگذاری بیشتر سهام شرکت‌های دولتی و برگزاری مجامع واقعی و انتخاب هیئت مدیره‌ها نیاز داریم.

رئیس دانشکده مهندسی مکانیک پردیس فنی تهران خاطرنشان کرد: تا زمانی که نهادهای دولتی در زمینه استارت‌آپ‌ها تصمیم گیرنده هستند، نه تنها موجب پیشرفت این زمینه نمی‌شوند، بلکه مانع پیشرفت بخش خصوصی نیز می‌شوند، به همین دلیل لازم است خصوصی‌سازی به معنای واقعی آن ایجاد شود تا شاهد رشد اقتصادی باشیم.

ابری‌نیا اشاره کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت و ایجاد اشتغال، تحولات مهمی ایجاد کرده‌اند. به همین دلیل برای افزایش شکوفایی اقتصادی لازم است پیش‌نیاز آن، یعنی همان زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، فراهم شود و با حکمفرما شدن آرامش در فضای اقتصادی و برطرف شدن ریسک در معاملات و سرمایه‌گذارهای بین‌المللی در کشور، رونق به بازارهای داخلی بازگردد.

رئیس دانشکده مهندسی مکانیک پردیس فنی تهران در پایان گفت: فراهم شدن فضای امن برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌تواند اشتغال انبوه در پی داشته باشد، به شرطی که حمایت از بخش دانشگاهی و پژوهشی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از قبل فراهم شده باشد.

(همچنین بخوانید: وزارت صنعت، استارت‌آپ‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد)

برچسب‌ها: بخش خصوصیاقتصاداستارت‌آپایراندولتstartup
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.