چگونه با ناکامی‌های خود صلح کنیم
قسمت دوم؛ ۸.۷

چگونه با ناکامی‌های خود صلح کنیم

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۳۱ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

مثبت‌ بیاندیشید ولی خود را برای مواجهه با شکست نیز آماده کنید.

نوپانا: زمانی که وارد عرصه ایجاد کسب‌وکار و راه‌اندازی استارت‌آپ شدید مثبت بیاندیشید و به مدام به پیروزی فکر کنید ولی باید خود را برای مواجهه با شکست نیز آماده کنید.

روش‌های زیادی برای اینکه هنگام شکست، خود را آرام کنیم وجود دارد. دقیقاً از لحظه‌ای که می‌فهمیم شکست خورده‌ایم باید فرآیند کنار آمدن با آن را نیز یاد بگیریم. چند مورد از این روش‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم:

۳- خانه‌تکانی کنید

زمانی که احساس کردید از مرحله سوگواری برای شکست عبور کرده‌اید، نگاهی به اطراف بیندازید و هر چیزی که فکر می‌کنید باعث این شکست بوده است را دور بریزید. عامل شکست شما ممکن است خود شما باشید، فرد یا افرادی دیگر یا حتی اشیاء و وسایل. پس همت کنید و عوامل شکست را برطرف کنید. از خود شروع کنید، فکر کنید و ببینید کدام ویژگی شما مانع موفقیت است و در اسرع وقت با تمرین و تکرار آن را کنار بگذارید. بعضی از افراد به اشتباه سر راه ما قرار می‌گیرند؛ این افراد را نیز کنار بگذارید، در مورد وسایل نیز می‌توانید آنها را به‌راحتی به فروش برسانید.

۴- مطالعه کنید

ادیسون پیش از موفقیت در ساخت لامپ‌های الکتریکی بیش از ۹ هزار بار شکست خورده بود، توجه کنید: ۹ هزار بار! مؤسس سونی پیش از اینکه یک مدیر شرکت ساخت وسایل و لوازم الکترونیک باشد تصمیم داشت در رستوران‌ها برنج بپزد و همیشه برنج را می‌سوزاند. این داستان‌ها شاید کمی کلیشه‌ای هستند ولی ما همیشه به شنیدن آنها نیاز داریم و باید باز هم بیشتر بخوانیم. باید موفقیت دیگران را رمزگشایی کنیم و شکست‌ها بهترین سرنخ‌ها برای فهمیدن این موضوع هستند.

۵- دوباره شروع کنید

زمانی که شکست می‌خورید دو انتخاب بیشتر ندارید: می‌توانید برای همیشه قید تمام آرزوها و خواسته‌های خود را بزنید و همه‌چیز را رها کنید. یا اینکه گردوغبار شکست را بزدایید و به شروعی دیگر فکر کنید. اگر گزینه دوم را انتخاب کردید، شکست به شما یاد داده است که درست انتخاب کنید.

سخن آخر

از شکست خوردن نهراسید و به داستان ادیسون فکر کنید، با شکست‌ها دوست شوید و از آنها ناراحت و عصبانی نباشید. بگذارید با شما حرف بزنند و مشکلات و اشتباهات را به شما گوشزد کنند. شکست‌ها بهتر از هرکس دیگری می‌توانند شما را نصیحت کنند. سعی کنید به تک‌تک سخنان آنها گوش فرا دهید و حتی از سخنان آنها یادداشت‌برداری کنید. حتی می‌توانید یک دایره‌المعارف از  تمام شکست‌های کوچک و بزرگ خود تهیه کنید. مطمئن باشید در این زمینه رکورد ادیسون را نخواهید شکست.

شاید زمانی شکست‌ها به بهترین دوستان شما تبدیل شوند و حتی بتوانید آنها را دوست داشته باشید. به‌هرحال مهم این است که بتوانید نگاه بهتری به شکست داشته باشید و به آرامش برسید.

موفقیت و شکست در کسب‌وکار کاملاً شبیه موفقیت و شکست در زندگی است و باید بدانید در قدم‌های اول موفق نخواهید شد. مسئله این است که آیا جسارت و شجاعت شکست خوردن را دارید؟ می‌توانید دوباره بلند شوید و شروع کنید؟ به عبارت بهتر در راه رسیدن به موفقیت باید از جاده شکست عبور کنید.

منبع

قسمت اول این گزارش را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها: شکستموفقیت استارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی