نوآیش یکی از رویدادهای اصلی شتابدهنده اَکسِل جهت عبور استارتآپها از مرحله فنافزایی به مرحله فنآفرینی و دریافت سرمایه مرحله کاشت ایده است.
نوپانا: رویداد نوآیش شتابدهنده اَکسل روز گذشته، ۱۹ خردادماه در شهر اصفهان برگزار شد. در این رویداد تیمهای حاضر در دوره فنافزایی (پیششتابدهی) پس از ۳۵ روز گذراندن آموزشهای مختلف، جلسات منتورینگ و همافزایی در محیط کاری مشترک برای حضور در دوره فنآفرینی اَکسل تنها یک گام فاصله داشتند. در نوآیش، تیمها پس از معرفی ایده خود، مدل کسبوکار، کارهای انجام شده و برنامه آینده را ارائه و برای جلب توجه مثبت گروه داوران جهت ورود به دوره شتابدهی و دریافت سرمایه نقدی حدود ۳۵ میلیون تومانی تلاش کردند.
ایمان زرینعضو، مدیرعامل شتابدهنده اَکسل در گفتوگوی خود با نوپانا در مورد نحوه برگزاری رویداد گفت: در مجموع از بين ١٠ تيم فعلا ۵ تیم مجوز ورود به مرحله فنآفريني (شتابدهي) را دریافت کردهاند. با توجه به رقابت نزدیکی که این گروهها با یکدیگر داشتند، تا دو روز دیگر نتیجه نهایی تیمهایی که شانس حضور در دوره فنآفرینی را به دست آوردهاند مشخص و اعلام خواهد شد. حداقل یک تیم و حداکثر سه تیم به این پنج گروه موجود اضافه خواهند شد.
او درباره ویژگی مورد نیاز گروههای شرکتکننده توضیح داد: مهمترين ويژگي تيمهايي كه پذيرفته میشوند، توانمندي، جديت و همدلي اعضاي تيم است. بعد از آن نوآوري و ميزان ارزشآفريني تيمها اهميت دارد که روی احتمال موفقيت آنها در ورود به بازار تاثیر خواهد داشت.
اما در بین تیمهای شرکتکننده دو نوجوان ۱۳ و ۱۴ ساله به چشم میخورند که با توانمندیهای خود توجه بسیاری را در رویدادهای پیشین اَکسل جلب کرده بودند. این گروه نیز در مرحله پیششتابدهی قرار داشت. زرین عضو درباره این گروه نوجوان توضیح داد: تيم نوجوانان «مدرنوار» ما كه هسته اصلي آنها نوجوانان ١٣ و ١٤ ساله هستند، با مدل و فرآيند متفاوتي نسبت به سایر تيمها به كار خود در اَکسل ادامه خواهند داد. نکته جالب در مورد این تیم این است که نه تنها توانستهاند توجه داوران را به خود جذب كنند، بلكه توجه ديگر تيمها را نیز به دست آوردهاند و جالبتر اينكه گروههای دیگر نیز به اين تيم كمك كرده و حمایت خود را با راهنماییها و همفکریهایشان نشان دادند.
(در این زمینه بیشتر بخوانید: استارتآپ دو نوجوان۱۴ ساله ایرانی)
زرین عضو در ادامه گفت: طبيعتا انتظاري كه ما از این گروه داريم، با بقيه تيمها متفاوت است. بخشي از حمايت ما از اين تيم فارغ از مسائل مالي و كسبوكاري است و اعتقاد داريم اين تيم ميتواند الگوي بسيار خوبي براي هم سنوسالان خود باشد. اميدوارم حمايت ما از آنها، باعث ایجاد فضایی شود كه باقی نوجوانان نیز با ديدن اين تيم بتوانند زودتر از نسلهاي قبلي مسير زندگي خود را بهتر تصور كنند و آجر به آجر بناي آينده خود و جامعه را پايهگذاري كنند. رويكرد خانوادههاي اين دو نوجوان نیز بسیار مناسب بود و با حمايت همهجانبه خود به ويژه حمايت رواني و دادن انگيزه، فضاي آرامي برای آنها ايجاد كردند كه جاي قدرداني دارد.
مدیر عامل شتابدهنده اَکسل درباره ادامه روابط آینده استارتآپها با این شتابدهنده توضیح داد: در پايان دوره فنآفرینی، تيمها مجددا در يك رويداد رقابتي به نام «رونمايش» در حضور سرمايهگذاران شركت خواهند کرد. در این مرحله، هر گروهی كه بتواند نظر سرمايهگذاران را جلب كند، با توان و سرمایه بيشتري به توسعه كسبوكار خود ادامه میدهد. تيمهاي ديگر نیز میتوانند به فعاليت خود ادامه دهند و اين فرصت را دارند تا با بهبود محصول و طراحي كسبوكار خود، منابع و امكانات لازم براي توسعه محصول یا ایده خود را جذب كنند.
پیمان کاظمی، نماینده استانی شتابدهنده اَکسل در اصفهان درباره این رویداد گفت: هدف این رویداد انتخاب تیمهای برتر برای ورود به دوره فنآفرینی (شتابدهی) اَکسل از طریق بررسی فعالیتهای صورتگرفته در راستای توسعه محصول حداقلی قابل حیات (MVP) و آزمایش فرضیههای اولیه هر تیم، طرح کسبوکار و میزان پیشرفت آنها و همچنین انتقال نظر داوران متخصص به تیمها برای بهبود ایده خود در آینده بود.
کاظمی در ادامه گفت: در نوآیش هر تیم ابتدا یک ویدئوی دو دقیقهای از معرفی کسبوکار خود پخش و سپس به مدت پنج دقیقه کسبوکار خود را ارائه میدهد. پس از ارائه، تیمهای کارآفرین با پاسخ به پرسشهای گروه داوران از طرح خود دفاع کرده و گروه داوران نظرات خود را دربارهی کسبوکار هر تیم به آنها انتقال دادند.
ابتکار جالب توجهی که در این رویداد انجام شده، پخش زنده آن بود که بازتاب گستردهای در بین فعالان این حوزه به وجود آورد. کاظمی درباره این موضوع به خبرنگار نوپانا توضیح داد: در حین رویداد بخشهایی از آن توسط تیم رویداد تیوی (Rooydad.tv) به صورت زنده برای مخاطبان پخش شد و نزدیک به ۸۰۰ مخاطب از راه دور، این رویداد را مشاهده کردند.
(همچنین بخوانید: نخستین رویداد نوآیش شتابدهنده اکسل اصفهان برگزار میشود)
کیارش حسینی، قائم مقام اَکسل در مورد معیارهای داوری در رویداد نوآیش گفت: نخستین معیار، نوآوری در کسبوکار تیمها است. به این صورت که هر تیمی که در هریک از عناصر مدل کسبوکار خود، ایده نابی داشته باشد، امتیاز ویژهای کسب خواهد کرد. همچنین از آنجایی که این تیمها پیش از این، دوره فنافزایی را گذارندهاند، با معیارهای دیگری مانند مزیت رقابتی و ارزش پیشنهادی یکتا سنجیده میشوند. ارائه ارزش پیشنهادی یکتا متناسب با محصول و بخش مشتریان، یک معیار مهم در داوری است.
او در ادامه گفت: به صورت کلی معیارهای زیادی در ارزیابی یک کسبوکار نوپا وجود دارد. اما میتوان به صورت خلاصه به چند مورد اشاره کرد. به عنوان مثال، ایجاد جریان درآمدی پایدار در راستای طرح کسبوکار. هر استارتآپی برای بقای خود به جریانهای درآمدی نیاز دارد و و هر گروهی که در زمینه انتخاب مسیر درآمدزایی، نوآوری خاصی داشته باشد، امتیاز مثبت کسب میکند. علاوه بر این، استارتآپها باید بازار هدف خود را در زمینه فعالیت خود به صورت مشخص انتخاب کرده باشند. ما به بازار هدف به اصطلاح، بازار خط مقدم ساحلی میگوییم و شناسایی این بخش از بازار توسط استارتآپها اهمیت زیادی در موفقیت آنها دارد.
حسینی در مورد اعتبارسنجی مشتریان گفت: مسئله مهم بعدی، اعتبارسنجی مشتریان است. پس از انتخاب بازار هدف، محصول یا خدمت ارائهشده باید اعتبارسنجی (validation) شود. گروهها باید مطمئن شوند بازار هدفی که برای خود انتخاب کردند با محصول یا خدمتی که آنها ارائه میدهند، مشترک و همسو هست یا نه. برای این کار تیمهای کارآفرین، پرسشنامههایی تهیه میکنند و به صورت میدانی، سؤالات مورد نیاز را از مشتریان هدف میپرسند. به این کار اصطلاحاً اعتبارسنجی مشتریان میگویند. تست بازار هم معیار دیگری است که جداگانه بررسی میشود.
حسینی معیار مهم بعدی را بررسی خود محصول یا خدمت عنوان کرد و گفت: محصول حداقلی قابل حیات تیمها به صورت کلی این هدف را دنبال میکند که بتواند سندی باشد برای اینکه ثابت کند استارتآپ مورد نظر میتواند این محصول را به خوبی به بازار عرضه کند و کارایی مورد نیاز را دارد، هرچند که با محصول نهایی آنها فاصله زیادی داشته باشد. محصول حداقلی قابل حیات گروهها در امتیاز آنها تاثیر زیادی دارد. اثربخشی ارائه نیز یکی دیگر از معیارهای داوری است. به این صورت که تیمها بتوانند هرآنچه که در طول این زمان به آن دست پیدا کرده بودند را با بیان مناسب ارائه دهند. نوآوری در ارائه میتواند داورها را تحتتاثیر قرار دهد.
حسینی آخرین معیار را پیشبینی مالی در کسبوکار گروهها دانست و بیان کرد: در نهایت پیشبینی مالی، معیار مهم دیگر در داوری است. گروهها باید بتوانند برای چهار ماه آینده خود برنامه اجرایی قدمبهقدم مشخصی ارائه دهند و به سه سال آینده کسبوکار خود نیز نگاه واقعگرایانهای داشته باشند.
در پایان، زرین عضو در مورد فعالیت اَکسل در سطح کشور توضیح داد: تا امروز سه دفتر استاني اَکسل راهاندازي و فعال شده است. در استان گيلان، دانشگاه گيلان، در استان اصفهان، شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان و در استان قزوين دانشگاه بينالمللي امام خميني میزبان دفاتر اکسل میباشند. دفاتر استانهاي خراسان رضوي و يزد هم در دست راهاندازي هستند، ضمن اينكه توافقات اوليه با چندین استان دیگر نيز انجام شده و اميدواريم به زودي دفاتر استانی اَکسل در اين استانها نیز راهاندازي گردد.
(همچنین بخوانید: شتابدهندهها در ایران)