افزایش شتاب‌دهنده‌ها کلید موفقیت استارتاپ است
بهروز تهرانی: ۸

افزایش شتاب‌دهنده‌ها کلید موفقیت استارتاپ است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۲:۲۲ | ۷ دقیقه

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت گفت: «اکوسیستم استارتاپ‌ها نیاز به تعداد بیشتری شتاب‌دهنده‌های تخصصی از جنس بخش خصوصی دارد تا این کسب‌وکارهای نوپا را به نقطه تولید محصول هدایت کنند.»

نوپانا به نقل از ایرنا، به گزارش مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، بهروز تهرانی با بیان این مطلب بر تغییر و بازتعریف الگوهای تعیین و تشخیص دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها مطابق با الگوهای بین‌المللی تاکید کرد و گفت: ممیزی شرکت‌ها با عنوان دانش‌بنیان نیازمند استانداردهای کمی است، در غیر این صورت با شاخص‌های کیفی و مبهم همیشه شرکت‌های دانش‌بنیان نگران از دست دادن فرصت‌های خود در این زمینه هستند.

به گفته تهرانی، هرساله سخت‌گیری‌های بسیاری انجام می‌شود تا شرکت‌ها دوباره بررسی شوند و از تسهیلات و امکاناتی که یک شرکت دانش‌بنیان می‌تواند دریافت کند منع می‌شوند. در بسیاری از کشورهای دنیا «دانش‌بنیان» یک فرهنگ است که باید در روال‌ها و مدل‌های کاری شرکت اجرا شود، فرهنگ تحقیقاتی با استانداردهای مشخص که به‌ راحتی هم قابل‌ شناسایی است و با بررسی‌های مجدد زیر سوال نمی‌رود.

واگذاری ممیزی شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش خصوصی

تهرانی با تاکید بر اینکه دولت باید از تصدی‌گری دست بردارد و خودش را سبک کند پیشنهاد کرد که ممیزی شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش خصوصی سپرده شود و عین حال افزود: در این راه بخش خصوصی نیز آمادگی دارد تا بازوی اجرایی دولت باشد، به‌ خصوص اگر بتواند کسب درآمد کند، برای حفظ کیفیت انجام کار با یک مدل استاندارد، ممیزی‌های سخت‌گیرانه و حساب‌ شده‌ای به کار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در اینجا بخش خصوصی می‌تواند هر شرکتی باشد که متعهد است طبق مقررات و دستورالعمل تعیین‌ شده به امر ممیزی شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازد و اگر به تعهداتشان عمل نکنند به مقامات قضایی و دولت پاسخگو خواهد بود.

استارتاپ ها از طریق شتاب‌دهنده‌ها به محصول می‌رسند

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت تصریح کرد: به‌جای اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های کوچک حمایت کند بهترین کار این است که شرکت‌های بزرگ را شناسایی و کمک کند تا زیرساخت بزرگ شتاب‌دهی در کشور  توسعه یابد و همه شرکت‌ها از همه شاخه‌ها امکان رشد و نمو داشته باشند.

وی با اعتقاد بر اینکه شتاب‌دهنده‌های تخصصی بهترین گزینه برای رسیدن به محصول برای استارتاپ‌ها به شمار می‌روند افزود: در حوزه آزمایشگاهی استارتاپ هایی هستند که با مشاوره و حمایت شتاب‌دهنده‌ها موفق به تولید محصول شدند. در تجهیزات پزشکی همچنان مدل سنتی در صنعت حاکم است؛ البته ایده‌های بسیاری وجود دارد ولی شتاب‌دهنده ساختار یافته‌ای که در حوزه تجهیزات پزشکی به ایده‌ها مشاوره بدهد، حمایت و سرمایه‌گذاری کند و به استارتاپ ها کمک کند تا به محصول برسند؛ کم است و باید تعدادشان افزایش یابد.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز طرحی دارد که از شتاب‌دهنده‌های خصوصی حمایت می‌کند که بسیار تسهیلگر است. طی این طرح شتاب‌دهنده‌های خصوصی می‌توانند به منابع صندوق‌ها برای حمایت از استارتاپ ها دسترسی پیدا کنند.

تهرانی با یادآوری اینکه برخی از استارتاپ هایی که از صندوق و معاونت تسهیلات گرفتند متاسفانه ورشکست شدند گفت: آنها قادر نیستند وامشان را به دولت برگردانند و به‌ جای اینکه به محصول جایگزین فکر کنند مستاصل هستند و به دنبال قرض برای بازپرداخت وام به دولت هستند.

شتاب‌دهنده‌های تخصصی شکل گیرد

وی گفت: باید شتاب‌دهنده‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف در بخش خصوصی شکل گیرد که مورد اعتماد و استناد دولت هم باشند. این شتاب‌دهنده‌ها، کسب‌ و کارهای نوپا را حمایت می‌کنند تا به نقطه محصول برسند. از سوی دیگر این شتاب‌دهنده‌ها قادر خواهند بود نقش ممیزی شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز به عهده بگیرند تا دولت در این زمینه  وارد امور اجرایی نشود و ناخواسته موانعی ایجاد نکند.

این عضو هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت، به بسترهای حمایتی اتاق بازرگانی از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: مسیر حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ طور قطع نباید از دولت یا نهادهای نیمه‌ دولتی بگذرد. اتاق بازرگانی نیز یک تشکل صنفی ملی است و در نگاه کلان یک NGO است. بنابراین بهتر است استارتاپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌ سوی شتاب‌دهنده‌هایی که توان حمایت و منتورشیپ دارند هدایت کنیم.

تهرانی افزود: خوشبختانه شرکت‌هایی که در حوزه محصولات آزمایشگاهی به معاونت علمی و فناوری مراجعه می‌کنند به شتاب‌دهنده مربوطه معرفی می‌شوند هرچند توان و ظرفیت‌ها محدود است و طبق اولویت محصول سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و بهتر است تعداد شتاب‌دهنده‌های تخصصی افزایش یابد.

برچسب‌ها: استارتاپشرکت‌های دانش‌بنیانشتاب‌دهندهانجمن شرکت‌های دانش‌بنیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.