مدیریت رشد سریع استارت‌آپ
این شش راهکار را جدی بگیرید ۶.۵

مدیریت رشد سریع استارت‌آپ

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۱۷:۰۰ | ۸ دقیقه

رشد سریع هیجان‌انگیز است ولی باید محتاطانه با آن برخورد کرد.

 نوپانا به نقل از زومیت: مرحله رشد می تواند مرحله‌ای گذرا باشد. اگر برای تغییرات بزرگ آماده نباشید، همه‌چیز از کنترل شما خارج می‌شود و رؤیای شما را تبدیل به کابوسی عذاب‌آور می‌کند. چالش‌های رشد سریع بسیار جدی هستند و باید با احتیاط با آن‌ها برخورد کرد. به بیان دیگر، به‌روز کردن شرکت ممکن است بسیار دشوار باشد. در طول این فرآیند پرحادثه، چند راهنمایی را به خاطر بسپارید:

۱- علت اصلی رشد را پیدا کنید

اگر استارت‌آپ شما رشد سریعی را تجربه می‌کند، پس اوضاع شرکت شما بد نیست. دقیقاً بفهمید چه عاملی شما را در بازار رقابتی جلو انداخته است و این عامل را در مدل کسب‌وکار خود حفظ کنید. در طول یک رشد سریع، خیلی راحت‌تر از آنچه فکر کنید ممکن است قدرت تشخیص خود را از دست بدهید و اصول مهم را فراموش کنید. فروش، دارایی‌ها، مخارج کلی، موجودی و مطالبات خود را دقیقاً بررسی کنید. هنگامی‌ که بدانید به لحاظ مالی در چه نقطه‌ای ایستاده‌اید، می‌توانید برآورد کنید رشد چه تأثیری بر این فاکتورها گذاشته است و روی چه گزینه‌هایی باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از جاده موفقیت خارج نشوید.

۲- رضایت مشتری‌ها را در اولویت قرار دهید

صرف‌ نظر از اینکه رشد کسب‌وکار شما در چه مرحله‌ای است، همیشه به حرف مشتریان گوش دهید و ببینید چه نیازهایی دارند. برای همه ما پیش‌ آمده است که وقتی با یک شرکت بزرگ تماس می‌گیریم، صدایی دیجیتال به ما جواب می‌دهد و مجبوریم مدت‌ها آهنگ انتظار را تحمل‌ کنیم. اگر از مشتریان خود خوب پشتیبانی کنید، مانع از گلایه‌های آنها می‌شوید و نمی‌گذارید چنین تجاربی آنها را از شرکت شما فراری دهند. فراموش نکنید مشتریان هستند که چرخه‌ مالی شما را می‌چرخانند و دلیل اصلی رونق کسب‌وکار شما هستند. آنها را خوشحال و راضی نگه‌ دارید. رسانه‌های اجتماعی و فرم‌های نظرخواهی و پیشنهادات و انتقادات، منابع خوبی هستند که با رجوع به آنها می‌توانید بفهمید کسب‌وکار شما در نظر مشتریان چه جایگاهی دارد. به یاد داشته باشید در عصر اطلاعات، خبر یک تجربه‌ ناخوشایند از شرکت یا محصول شما به‌ سرعت در اینترنت پخش می‌شود.

۳- تیم خود را هوشمندانه انتخاب کنید

کارمندانی که استخدام می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی بر آینده شرکت شما دارند. صرف‌ نظر از اینکه کیفیت محصولات و خدمات شما چقدر خوب است، بدون تیم خوبی که رشد شرکت را هدایت کند، شرکت شما سقوط خواهد کرد. از استخدام افراد باهوش‌تر از خود نترسید. آنها می‌توانند ایده‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشند و کمک کنند رشد شرکت در روند ملایم ادامه پیدا کند. فقط باید مطمئن باشید هر دو بینش یکسانی نسبت به آینده شرکت دارید.

(همچنین بخوانید: کدام رئیس‌ها بازنده هستند؟)

۴- نیاز به منابع انسانی را با دقت بررسی کنید

رشد سریع شرکت مستلزم استخدام کارکنان بیشتر و چرخه‌ بزرگ‌تر پرداخت دستمزد است. حالا زمان آن رسیده است که یک گام به عقب بردارید و کارمندان خود را زیرنظر قرار دهید. ببینید آیا آنها می‌توانند خود را با مسئولیت‌های بیشتر یک شرکت پیشرفته‌تر سازگار کنند و آیا نیروهای مناسبی برای بهینه‌سازی کار شما هستند؟ اگر نیاز مبرمی به استخدام عوامل جدید باشد، یک استراتژی خوب، استخدام کارکنان موقت است. این کار به شما کمک می‌کند بدون اینکه نگران استخدام تمام‌وقت آنها باشید، حساب کنید چه مقدار نیروی کار ویژه لازم دارید و آن را در مدل کسب‌وکار خود قید کنید. یکی دیگر از گزینه‌هایی که محبوبیت زیادی دارد، استخدام یک گروه آزادکار است. معمولاً شرکت‌ها نیروهای آزادکار را برای انجام کارهای تکراری از قبیل ثبت دیتا استخدام می‌کنند. این کار کمک می‌کند در هزینه‌های داخلی صرفه‌جویی کنید و زمان بیشتری برای کارهای شرکت داشته باشید.

۵- خود را با شرایط تطبیق دهید

یکی از ویژگی‌های مشترک کارآفرینان موفق، توانایی آنها در سازگاری با روندها و ایده‌های در حال تغییر است. یکی از رویکردهای ضروری در دوران رشد، امتحان استراتژی‌های مختلف و تطبیق کسب‌وکار با شرایط جدید است. در این دوران حساس، همه‌چیز به یک رهبری قوی بستگی دارد که بتواند الهام‌بخش دپارتمان‌های دیگر شرکت باشد. بی‌شک شما مجبور به تصمیم‌گیری‌های چالش‌برانگیزی خواهید شد که قدرت سازگاری شما را محک می‌زند. اگر در تصمیم‌گیری‌های اساسی انتظار تحولات بزرگ نداشته باشید، هم کسب‌وکار و هم کارمندان شما با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

۶- یک مشاور خوب پیدا کنید

شما مدیر یک شرکت در حال رشد هستید، ولی لازم نیست همه‌ کارها را به‌ تنهایی انجام دهید. کمک و مشاوره‌ یک کارآفرین باتجربه، می‌تواند استرس شما را تا حد زیادی کاهش دهد. آنها پیش از شما مشکلات مشابهی تجربه کرده‌اند و می‌توانند راهکارهای خوبی پیش‌روی شما قرار دهند.

(همچنین بخوانید: ۳۰ نکته برای جلوگیری از شکست استارت‌آپ)

برچسب‌ها: مدیراستارت‌آپکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.