۷ دستاورد پهپادی ایران‌ساخت رونمایی شد
با حضور سورنا ستاری، ۸

۷ دستاورد پهپادی ایران‌ساخت رونمایی شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۱۷:۵۹ | ۹ دقیقه

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در دومین روز گردهمایی صنایع، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های حوزه پهپادی، ۷ دستاورد دانش‌بنیان ایران‌ساخت این حوزه رونمایی شد.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، جمع پرنده‌های کوچک و بزرگ از جنس آهن و کامپوزیت جمع بود. گردهمایی دوروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه پهپاد که از دیروز و در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد، فرصتی فراهم کرد تا تازه‌ترین دستاوردهای «ایران‌ساخت» این حوزه به نمایش در بیاید و فعالان فناور با یکدیگر تعامل کنند.

دومین روز این گردهمایی با رونمایی از ۷ دستاورد دانش‌بنیان جدید در این حوزه همراه شد. با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، این دستاوردها به نمایش درآمدند.

ستاری در این مراسم از توانمندی‌ شرکتهای دانش‌بنیان ایرانی در تولید و طراحی نوآورانه پهپادهای پرکاربرد و با قابلیت‌های منحصر به‌فرد گفت و ادامه داد: با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌هایمان در حوزه فناوری پهپاد، مزیت‌های درخور توجهی داریم. محصولات و قطعاتی که  توسط فعالان فناور این حوزه تولید و عرضه می‌شود، پیشرفته، رقابتی و کارآمد است و بعضاً نسبت به دیگر نمونه‌های موجود در بازارهای بین‌المللی کیفیتی بالاتر دارد.

راه هموار برای تعامل بخش‌های دفاعی و دانش‌بنیان

ستاری از پیوند میان توانمندی‌های بخش دفاعی و دانش‌بنیان کشور در این حوزه به عنوان یک اولویت یاد کرد و افزود: خوشبختانه دانش و فناوری بسیار ارزشمندی در بخش تجاری و غیرنظامی در دست داریم. همچنین تجاری‌سازی دستاوردهای پیشرفته و ارزنده حوزه دفاعی کشورمان، ضمن خلق ارزش افزوده، زمینه‌ساز ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به بازارهای جهانی می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس، اولویت جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ورود تجربیات و دستاوردها در حوزه فناوری پهپادی به حوزه دفاعی، برای تقویت و استحکام هرچه بیش‌تر صنعت دفاعی کشور، و همچنین تجاری‌سازی توانمندی‌های بخش دفاعی برای پیشرفت فناوری و خلق ارزش افزوده است.

تحول در فرهنگ استفاده از فناوری‌های نوین و محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان از استقبال صنایع و ارگان‌های مختلف از کارایی این پهپادها گفت و ادامه داد: پهپادهای ایران‌ساخت که در حوزه‌های گوناگون از کشاورزی و نقشه برداری فعال هستند، مورد استقبال صنایع و ارگان‌های مختلف قرار گرفته است چون انجام بسیاری از کارهایی که زمان‌بر و مستلزم صرف هزینه‌های بالا است، به کمک این پهپادها تسهیل می‌شود.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته بیان کرد: نمونه‌های بسیار موفقی از محصولاتی که کارایی‌های قابل توجهی دارند و موفقیت آمیز به کار گرفته شده، به نمایش درآمده است. این دستاوردها فرهنگ استفاده از فناوری‌های نوین و محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت را در صنایع، ارگان‌های دولتی مانند وزارتخانه‌ها و همچنین بخش خصوصی متحول می‌کنند. بهره‌وری بالاتر ضمن پیشرفت‌های روزافزون فناورانه ثمره ارزشمند این تحول فرهنگی خواهد بود.

دست برتر در فناوری پهپاد به کمک بخش خصوصی

معاون علمی و فناوری ریس‌جمهوری با بیان این‌که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری پهپاد، برخاسته ازبخش خصوصی هستند، اظهار کرد:  بخش عمده محصولات و خدمات این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها ایران‌ساخت است؛ نیروی انسانی جوان و خلاق ایرانی این کسب و کارها، به‌ویژه در بخش طراحی و مهندسی، از دانش و فناوری بومی بهره می‌برد. این پهپادها با مداومت‌های پروازی و قابلیت حمل در وزن‌های مختلف، ماحصل گام نوآورانه این شرکت‌ها به شمار می‎رود که برتری فناورانه را به ارمغان آورده است.

ستاری با بیان این‌که جامعه بیش از گذشته با قابلیت و کارآمدی فناوری‌های حوزه پهپادی آشنا شده است افزود: عموم جامعه با فرهنگ شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به چند سال گذشته آگاه‌تر و آشناتر است. خوشبختانه این فناوری به طور گسترده استفاده می‌شود و اگرچه الزام‌های امنیتی وجود دارد که برخی محدودیت ‌ها را برای حفظ امنیت کشور ایجاب می‌کند، اما بخش‌ها و ارگان‌های مختلف اکنون بسیار بیش‌تر از گذشته با فناوران این حوزه همگام و همراه هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: یک فرهنگ سنتی در بخش غیر نظامی وجود داشت و از نوآوری‌های این حوزه کم‌تر استقبال می‌کرد که البته شرکت‌های فعال این حوزه توانسته‌اند با ارائه محصولات رقابتی، خدمات و کارایی بهتر، شاهد تحول در این نگرش و زمینه‌ساز اقبال نسبت به محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت باشند.

ستاری با اشاره به رفع محدودیت‌ها و تسهیل کسب و کار فعالان بخش خصوصی گفت: کارگروهی در معاونت علمی و فناوری تشکیل شده است که مسائل و مشکلات شرکت های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های این حوزه راپیگیری می‌کند. موفق شدیم مجوزهای مربوط به پهپادها را از ارگان‌های نظامی دریافت کنیم. البته عمده پهپادهای به نمایش درآمده در این گردهمایی، در حوزه مهندسی است و قطعا در حوزه پهپادهای نظامی، دستاوردهای بسیار گسترده با فناوری‌های پیشرفته‌تری داریم که طراحان سازندگان آن حوزه نیز فعالان خلاق بخش خصوصی هستند که این موضوع نشان دهنده شناخت خوب کشور از توانمندی این بخش و حمایت از آنان است.

رونمایی از ۷ محصول دانش‌بنیان 

در این مراسم، نخستین پهپاد قدرت گرفته از انرژی خورشیدی، پهپاد تخصصی نقشه برداری، پهپاد نظارت و کنترل با زمان پروازی بالا، دوربین دید در شب طیفی و حرارتی، پرنده عمودپرواز تخصصی نقشه برداری، پرنده نطارتی سبک مجهز به دوربین حرارتی، همچنین اپلیکیشن تخصصی خرید و فروش پهپاد و رباتیک رونمایی شد.

در گردهمایی دوروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپهای حوزه پهپاد که از دیروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است و تا پایان امروز ادامه دارد، بیش از 50 شرکت دانش‌بنیان استارتاپ و واحد فناور، دستاوردهایشان را در معرض نمایش قرار داده‌اند.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریصندوق نوآوری و شکوفاییپهپادایران ساخت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.