تولیدات هواشناسی توسط شرکت‌های دانش بنیان رونق می‌گیرد
سورنا ستاری: ۸

تولیدات هواشناسی توسط شرکت‌های دانش بنیان رونق می‌گیرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۱۴:۳۸ | ۷ دقیقه

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها با نوآوری شان نیاز دانشی برای پیش بینی دقیق آب و هوا را تامین می‌کنند.

نوپانا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در بازدید از سازمان هواشناسی کشور از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها به عنوان شاهراه ورود نوآوری و فناوری به حوزه پیش‌بینی آب و هوا یاد کرد و گفت: راه و رسم فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید فناورانه و ارتقای فناوری کشور، حمایت نرم‌افزاری و زیرساختی از دانش‌بنیان و استارت آپی است. بنابراین رفع نیازهای فناورانه را به کمک حمایت از شرکت‌ها دانش بنیان دنبال می‌کنیم.

ستاری از پروژه‌های مرز دانش و قراردادهای موفق دانش‌بنیان‌ها با صنعت گفت و ادامه داد: حوزه هواشناسی و پیش‌بینی آب و هوا، نیازمند تجهیزات و محصولات کارآمد است؛ شرکت‌های دانش بنیان توانمند و آماده‌اند تا تجهیزات این حوزه را داخلی‌سازی، فناوری‌های لازم را بومی و خدمات سخت‌افزای یا نرم‌افزاری را بر مبنای دانش فنی روز دنیا ارائه کند.

به گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی بنیان‌نهاده شده توسط جوانان خلاق می‌تواند کارآمدی پیش‌بینی‌های آب و هوایی را به نحو چشمگیری بهبود دهند؛ لذا نخست لازم است تا در به روی این کسب‌وکارها گشوده شود.

رونق تولید تجهیزات دانش بنیان پیش بینی آب و هوا

ستاری، به نقش کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در تأمین و رونق تولید تجهیزات و نرم‌افزارهای تشخیصی و تحلیلی اشاره کرد و ادامه داد: نطفه‌های نوپا و فعال این حوزه، می‌توانند روی بستر گسترده هواشناسی بازار خود را پیدا کنند، در نتیجه حوزه رادارهای هواشناسی و با همکاری و تعامل با فعالان دانش بنیان و استارت آپ ها و پژوهشگران می‌تواند به یک نتیجه مطلوب برسد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، همکاری تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه آب و هوا را از نخستین گام‌های شناخت ظرفیت این کسب و کارها دانست و گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خوبی توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون رصد می‌شود تا با پویایی و چابکی، پای تعداد بیش‌تری از این کسب و کارها به میدان پیش‌بینی، تحلیل و خدمات حوزه آب و هوا باز شود.

حمایت از ساخت نخستین نمونه صنعتی تجهیزات هواشناسی و دریافت گواهی استاندارد

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین از یک مشکل ساختاری گفت و توضیح داد: یکی از سدهای فراروی کسب و کارهای دانش‌بنیان جوان، پذیرش توانمندی این کسب و کارها است؛ ابتدا باید تمام هزینه‌ها و ریسک‌های ساخت برای مرتبه نخست را بپذیریم؛ لازم است سازمان‌ها و دستگاه‌های مشتری که از نمونه مشابه خارجی استفاده می‌کنند با اعتماد به شرکت‌های داخلی بنگرند و بازارشان را در اختیار این محصولات قرار دهند. نمونه‌های بسیار موفق این همکاری و حمایت اکنون در صنایع مختلف وجود دارد.

ستاری، گواهی‌های استاندارد را یکی از موانع پذیرفته نشدن کسب و کارهای دانش‌بنیان از سوی صنایع دانست و درباره راهکار این چالش توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه استانداردها، بر مبنای همکاری که با سازمان ملی استاندارد داریم، هزینه تست و اخذ استانداردهای قابل دسترسی به طور کامل حمایت می‌شود؛ همچنین برای استانداردهایی که در داخل کشور قابل دسترس نباشد، گواهی انطباق صادر می‌شود.

وی گفت: با این حمایت‌ها در پی ترویج محصول دانش‌بنیان ایرانی با کیفیت در صنعت و رسیدن به خروجی‌های مفید و کاربردی پژوهشگاه‌ها هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تأکید کرد: پژوهشکده‌های ما باید راهبر پژوهش باشند تا با حفظ چابکی خود، بودجه‌های پژوهشی را صرف کارهای اجرایی و پژوهشی کنند؛ این کار با سپردن کار به تیم‌های دانش بنیان و فناور و شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به چالش‌ها و مسائل حقوقی ورود می‌کند و با استفاده کامل از تمام توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود می‌کوشد یک محصول دانش بنیان داخلی روی میز صنعت قرار بگیرد و نیازی از کشور را با محصول کیفی ایران‌ساخت تأمین کند.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریدانش‌بنیانرونق تولیدپیش‌بینی آب‌وهوااستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.