دورهمی پایان سال فیناپ برگزار شد
با حضور نمایندگانی از حوزه‌های فین‌تک، بلاک‌چین، اینشورتک و اینترنت اشیا: ۸

دورهمی پایان سال فیناپ برگزار شد

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۱۴:۲۳ | ۱۰ دقیقه

دورهمی فیناپ روز پنجشنبه ۹ اسفند در فضای کار اشتراکی کارمانا برگزار شد.

نوپانافیناپ به‌عنوان نخستین رویداد تعاملی آموزشی فین‌تک در ایران تاکنون اقدام به برگزاری هفت برنامه در تهران و شهرستان‌ها کرده است. اکنون پس از کسب تجارب مختلف و بررسی موضوعات متنوع در حوزه فین‌تک، نیاز به‌مرور برنامه‌های گذشته و برنامه‌ریزی برای سال آینده داشت. از همین رو یک دورهمی با حضور فعالان فین‌تک کشور در محل فضای کار اشتراکی کارمانا برگزار کرد.

در این دورهمی نمایندگانی از حوزه‌های فین‌تک، بلاک‌چین، اینشورتک و اینترنت اشیا حضور داشتند و ضمن بیان نقطه نظرات خود پیرامون فیناپ؛ نکاتی را درباره آخرین وضعیت صنعت فین‌تک و دغدغه‌های آن بیان کردند. مهدی عبادی رئیس انجمن فین‌تک، مسعود خرقانی از مدیران بانکی و شرکت صنایع یاس ارغوانی، سهیل نیکزاد از اعضای انجمن بلاک‌چین، حمیدرضا هنرکار مدیرعامل مجموعه سرمایه‏گذاری رایان ونچرز از جمله مهمانان این دورهمی بودند.

در ابتدای برنامه و پس از صرف صبحانه، علیرضا هوشمند هم‌بنیان‌گذار فیناپ به ارائه تاریخچه کوتاهی از شکل‌گیری فیناپ و برنامه‌های قبلی آن پرداخت. وی با بیان اینکه سال ۹۶ توجه به فین‌تک در کشور بسیار زیاد شد گفت: ما دیدیم که برخی اعضا این صنعت سال‌هاست در حال فعالیت هستند و پتانسیل خوبی از این حیث وجود دارد. از سوی دیگر نیاز به آموزش نیز در این حوزه به‌شدت احساس می‌شد. لذا تصمیم گرفتیم رویداد تعاملی آموزشی به‌صورت مستمر برگزار کنیم. یکی از اهداف ما نیز توسعه فین‌تک در تمام کشور بود و در این راستا رویداد فیناپ شیراز را برگزار کردیم.

هوشمند با بیان اینکه هدف دیگر ما شبکه‌سازی و تعامل در حوزه فین‌تک بوده است ادامه داد: چون رویداد ماهانه کیفیت مناسبی نداشت تصمیم گرفتیم در سال آتی رویداد را به‌صورت فصلی برگزار کنیم و دغدغه‌هایی که طی سه‌ماهه در اکوسیستم فین‌تک وجود دارد را بررسی کنیم و مهمانانی برای پنل دعوت کنیم و شبکه‌سازی نیز انجام دهیم. همچنین بخش آموزش و کارگاه آموزشی نیز در رویداد پابرجاست. همچنین دوازده دورهمی با هدف آموزش و به‌صورت ماهانه با تعداد محدود برای تقویت رویداد فصلی برگزار خواهیم کرد. این برنامه برای یک تا دو سال آینده است و بعد از آن برنامه را سالیانه برگزار خواهیم کرد.

پس از این مقدمه، حمیدرضا هنرکار، مدیرعامل رایان ونچرز و فضای کار اشتراکی کارمانا گزارش کوتاهی از شکل‌گیری کارمانا ارائه کرد. وی با اشاره به سابقه فعالیت‏های موسسین رایان ونچرز و کارمانا افزود ما کار خود را از سال ۸۳ و با تاسیس گروه مالی و سرمایه‏گذاری شریف در حوزه مالی آغاز کردیم در ابتدا عمده فعالیت‌های ما در حوزه آموزش، ترویج و مشاوره مالی و سرمایه‏گذاری بود و جزء تیم‏های پیشرو در این حوزه بودیم که این فعالیت‏ها در حال حاضر هم ادامه دارد. اما به مرور برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را توسعه و گسترش دادیم. در این راستا همکاری‏های خوبی با دانشگاه شریف داشتیم و نقش پررنگی در تاسیس صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف داشتیم از چند طرح نوآورانه حمایت کردیم و به مرور وارد اکوسیستم نوآورانه شدیم. در نهایت به منظور تمرکز فعالیت‏های حوزه نوآوری حدود دو سال پیش رایان ونچرز را به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خصوصی با هدف مرتفع نمودن برخی خلأهای موجود در اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور تأسیس کردیم.

هنرکار با بیان اینکه رایان ونچرز در دو سال اخیر هشت سرمایه‌گذاری انجام داده است ادامه داد: یکی از دغدغه‏‏های ما در رایان ونچرز راه اندازی یک فضای کار اشتراکی با امکان سرمایه‏گذاری بر روی استارت‏آپ‏ها بود که موفق شدیم در سال اخیر با همکاری مجموعه سرمایه‏گذاری خوارزمی فضای کار اشتراکی کارمانا را راه‏اندازی کنیم.

کارمانا یک فضای کار اشتراکی با امکانات مدرن برای استارتاپ‌هاست که در مجتمع نوآوری الزهراء در مرکز شهر تهران مستقر شده است. تفاوت کارمانا با سایرین این است که سرمایه‌گذاری و فضای اشتراکی با هم ترکیب شده‌اند و این دو خدمت با هم به استارتاپ‌ها ارائه می‌شود. البته کارمانا هنوز به‌صورت رسمی آغاز به کار نکرده و افتتاحیه آن به زودی برگزار خواهد شد. تمرکز آن نیز بر حوزه‌هایی همچون فینتک، بلاک‌چین و اینترنت اشیاء خواهد بود.

در ادامه سایر شرکت‌کنندگان در برنامه به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند. در بخشی از صحبت‌ها الزامات برگزاری یک رویداد موفق فین‌تکی بیان و چشم‌انداز رویداد فیناپ مورد بررسی قرار گرفت. داشتن خط مشی مشخص، داشتن ارزش‌افزوده برای مخاطبان، ایجاد مزیت رقابتی، استفاده از ایده‌های نوآورانه، اعلام قبلی تاریخ‌های برگزاری و موضوع رویدادها و پیگیری مسائل و موضوعات مطرح شده در هر رویداد ازجمله نکاتی بود که توسط فعالان فین‌تکی برای بهبود فعالیت‌های فیناپ مطرح شد.

همچنین بخش زیادی از صحبت‌ها به بیان مسائل و دغدغه‌های روز صنعت پرداخت و فین‌تک کشور اختصاص یافت. مشکلات اسناد جدید همچون سند پرداخت‌یاری، موانع ایجاد شده توسط برخی نهادهای دولتی بر سر راه کسب‌وکارهای نوآورانه، مزایای بلاک‌چین برای استارتاپ‌ها و ضرورت استفاده از این فناوری جدید، عدم تمرکز بر پرداخت‌های خرد و گسترش حوزه فعالیت فین‌تک‌ها، استفاده از فرصت‌های دوره تحریم برای فین‌تک‌ها، وضعیت فین‌تک‌های حوزه بیمه و ... ازجمله موضوعاتی بود که در این مورد بیان و مورد نقد و بررسی شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

در خاتمه نیز مریم فریدشاد هم‌بنیان‌گذار رویداد فیناپ اشاره‌ای به برنامه‌های آتی فیناپ کرد و گفت: یکی از اولویت‌های ما آموزش در حوزه فین‌تک بود که در برنامه‌های اول فیناپ همواره وجود داشت اما پس از مدتی کمرنگ شد. اکنون تصمیم داریم در سال آینده دوباره بخش آموزش را فعال کنیم و در تمام برنامه‌های آتی فیناپ، کارگاه آموزشی را در حوزه‌های مختلف فین‌تک برگزار کنیم. همچنین در صورت ایجاد امکانات لازم، فیناپ را در دیگر استان‌های کشور نیز برگزار خواهیم کرد.

برچسب‌ها: رویداد فیناپفین تکاینشورتکبلاک‌چیناینترنت اشیااستارت‌آپفیناپفضای کار اشتراکی کارمانا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.