خورشید از نگاه کاوشگر پارکر ناسا
گرمتر، نزدیک‌تر و ناشناخته‌تر؛ ۸

خورشید از نگاه کاوشگر پارکر ناسا

توسط ریحانه محمدی | ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۱۴:۲۸ | ۴ دقیقه

ناسا ساعت ۳:۳۱ بامداد بامداد روز یکشنبه ۱۲ آگوست قدرتمندترین موشک خود که حامل چهار کاوشگر پارکر است را به منظومه شمسی پرتاب کرد.

نوپانا: هدف از پرتاب این موشک بررسی گرم‌ترین و ناشناخته‌ترین منطقه منظومه شمسی، یعنی خورشید است. این کاوشگر به فهم بهتر بشر از خورشید بسیار کمک می‌کند. پارکر اولین کاوشگری است که به داخل تاج خورشید سفر خواهد کرد؛ این منطقه حاوی پلاسما بوده و دمای بسیار بالایی دارد.

هزینه ساخت این کاوشگر بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

کاوشگر پارکر به احترام دانشمند معروف اوژن پارکر نام‌گذاری شده است؛ او اولین دانشمندی است که به بررسی بادهای خورشیدی پرداخته است.

درجه حرارت در سطح قابل مشاهده خورشید ۱۰۰۰۰ درجه فارنهایت و در تاج خورشید (coronal) به چند میلیون درجه می‌رسد. این فضاپیما توسط مهندسین ناسا به گونه‌ای طراحی شده است که در این حرارت سالم بماند. مهندسین اجزای کاوشگر پارکر را در یک سپر از جنس کامپوزیت کربن قرار داده‌اند. این سپر وزنی به کاوشگر اضافه نکرده است و فقط به منظور نگهداری اجزا در دمای چند میلیونی تاج خورشید طراحی شده است.

هدف اصلی این کاوشگر این است که به دانشمندان کمک کند تا دریابند چرا دمای تاج خورشید از سطح قابل مشاهده خورشید بیشتر است و این موضوع چه تاثیری بر زمین دارد.

از وظایف دیگر این کاوشگر این است که به دانشمندان کمک می‌کند که بادهای خورشیدی حاصل در منظومه شمسی و گرمای خروجی از آن و همچنین تاثیر طوفان خورشیدی و بادهای گرم حاصل از تاج بر مدار مغناطیسی زمین و اثر آن بر شبکه‌های برقی و اختلال در ارتباطات را بررسی و پیش‌بینی کنند.

این کاوشگر طبق اعلام ناسا ظرف ۱۲ هفته (در ماه نوامبر) به نزدیکی خورشید (۳ برابر نزدیکتر از هر فضاپیمایی به خورشید) می‌رسد و ماموریت ۷ ساله دارد.

کاوشگر پارکر طی این ۷ سال ۲۴ بار به دور خورشید خواهد چرخید.

برچسب‌ها: nasaناساتکنولوژیکاوشگر پارکرسطح خورشیداوژن پارکرمنظومه شمسی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ریحانه محمدی

ریحانه محمدی

ریحانه محمدی، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران جنوب است. او به مدت ۲ سال سابقه تدریس را دارد. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.