نگاهی به ماموریت کاوشگر اینسایت
تلاش ناسا برای فتح مریخ؛ ۸.۷

نگاهی به ماموریت کاوشگر اینسایت

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۱۶:۱۱ | ۵ دقیقه

در این مطلب به معرفی کاوشگر اینسایت (insight)، دومین کاوشگر ناسا که پس از آزمایشات بسیار راهی مریخ شد، می‌پردازیم.

نوپانا: کاوشگر اینسایت دومین کاوشگری است که تاکنون به مطالعه ساختار درونی کره مریخ اختصاص داده شده است. دانشمندان امیدوارند بتوانند به کمک این کاوشگر بیشتر به تشکیل یک کره سرخ سنگی قابل سکونت پی ببرند. این فضاپیما در صبحگاه شنبه ۱۵ اردیبهشت ( ۵ می ۲۰۱۸) به وقت کالیفرنیا، سفر ۶ ماهه خود را به مقصد مریخ، برای پرده برداشتن از برخی رازهای سیاره‌ سرخ آغاز کرد.

این فضاپیما برای اولین بار نقشه درونی مریخ را تهیه خواهد کرد

یکی از قطعات بکار رفته در این فضاپیما یک حس‌گر لرزه‌نگار ساخت فرانسه است که در این ماموریت لرزه‌های مریخ که به مریخ‌لرزه معروف هستند را ثبت می‌کند تا به کمک آن، دانشمندان بتوانند عمق، چگالی و ترکیب مریخ را بررسی کنند.

از نکات قابل توجه در رابطه با این فضاپیما، می‌توان به قطعاتی که در خود آمریکا ساخته شده است اشاره کرد، که توجه بسیاری را به خود معطوف نموده است.

ناسا برای اولین‌بار روی قطعات خود عبارت ساخته شده در زمین توسط بشر (Made on erth by human) را نوشته است. این اقدام در حالی از سوی این سازمان صورت گرفته است که نهاد‌های سیاسی این کشور در حال ستیز با بشریت هستند و اقدامات اخیر کاخ‌سفید موجب ایجاد  پس‌لرزه‌هایی در کشورهای مختلف از جمله ایران گردیده است.

دانشمندان ناسا امیدوارند، سطح زیرین مریخ را مطالعه کنند تا دریایند چگونه ممکن است سیاره سرخ میدان مغناطیسی خود را از دست دهد.

این برای اولین بار در ۴ دهه اخیر است که ناسا به بررسی زلزله در سیاره‌ای دیگر خواهد پرداخت. فضاپیمای اینسایت دارای سه ابزار است‌ که امکان بررسی دقیق‌تر و نزدیک‌تر بخش‌های داخلی مریخ را فراهم می‌سازد.

پیش از این، ناسا برای بررسی سطح زیرین مریخ دو فضاپیما به فضا ارسال کرده بود که حاوی لرزه سنج نیز بودند. ولی این دو ماموریت با شکست موجه شد، زیرا لرزه سنج یکی از آنها به درستی کار نکرد و دیگری نیز سیگنال‌های دقیقی ارسال نکرد.

این فضاپیما همچنین ضخامت و ترکیب پوسته، گوشته و هسته مریخ را اندازه گیری خواهد کرد. هدف از بررسی این موارد، تشخیص وجود تکتونیک صفحه‌ای‌ (plate tectonics) در بخش‌هایی از این سیاره است. اینسایت‌ مجهز به یک حرارت سنج مقاوم به گرما است و وظیفه آن اندازه گیری میزان و سرعت گرمای خروجی از مریخ است. هدف از بررسی میزان گرمای خروجی از مریخ، دستیابی به فعالیت‌های آتشفشانی آن است.

این فضاپیما در اواسط آبان ماه سال‌ جاری به مریخ خواهدرسید و ناسا امیدوار است اطلاعات کامل‌تری درباره مریخ به دست آورد.

برچسب‌ها: تکنولوژیناسااینسایتinsightفضاپیمامریخ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.