حذف مجوزهای مانع فعالیت استارت‌آپ ها تا ۲۰ روز دیگر
قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸

حذف مجوزهای مانع فعالیت استارت‌آپ ها تا ۲۰ روز دیگر

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۱۰:۳۶ | ۷ دقیقه

دکتر حسین انتظامی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین رویداد پیوند کارآفرینی دیجیتال و استارت آپ های حوزه فرهنگ و هنر گفت: در مدت زمانی بیست روزه و حداکثر تا یک ماه دیگر آیین نامه های جدیدی برای توسعه و تسهیل راه اندازی کسب و کارهای نوپا ابلاغ می شود که رانت شکن است و باعث حذف برخی مجوزهای فعلی خواهد شد.

نوپانا به نقل از فناوران، دومین رویداد پیوند کارآفرینی دیجیتال و استارت آپ های حوزه فرهنگ و هنر با حضور ۳۰ استارت آپ از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این رویداد که با حضور عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، دکتر حسین انتظامی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مدت زمانی بیست روزه و حداکثر تا یک ماه دیگر آیین نامه های جدیدی برای توسعه و تسهیل راه اندازی کسب و کارهای نوپا ابلاغ می شود که رانت شکن است و باعث حذف برخی مجوزهای فعلی خواهد شد.وی افزود: یکی از مواردی که باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از گذشته مورد توجه جدی قرار گیرد، مدیریت رگولاتوری است. لازم است در این مسیر، مشارکت بخش خصوصی را در مدیریت بالا ببریم و برای تحقق این مهم نیاز است قوانینی که حداقل متعلق به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش است و تعریفی از کسب و کارهای جدید ندارد را اصلاح کنیم.
 
 
سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این رویداد، در پاسخ به سوال استارت آپ های حوزه فرهنگ و هنر گفت: تفاهم نامه ای در خصوص مالیات کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال در سال ۱۳۹۳ مابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد و امور دارایی منعقد شده که بر اساس آن، موسسات دارای مجوز از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال معاف از مالیات هستند و چنانچه برخی موسسات در این زمینه دچار مشکل باشند می توانند به امور حقوقی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مراجعه کنند تا مشکل آنها برطرف شود.  وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال مشمول بند ل ماده ۱۳۲ قانون شناخته شده اند، افزود: کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال می توانند در منزل به فعالیت پرداخته و نیاز به داشتن دفتر مستقل ندارند.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه از انعقاد قراردادی با شبکه دو سیما برای معرفی استارت آپ های فرهنگی دیجیتال خبر داد و گفت: تارگرد عنوان برنامه ای است که در ۲۰ قسمت به زودی از شبکه دو سیما پخش خواهد شد و بخشی از این برنامه به معرفی استارت آپ های حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دارد.
 
وی خاطر نشان ساخت: هم اکنون چند نماد در فضای مجازی وجود دارد که تحت عنوان اعتبار بخشی به کسب و کارهای فعال در فضای مجازی ایجاد شده و مشکلاتی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است که در جلسات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت اقتصاد و امور دارایی مقرر شد همه این نمادها در یک نماد تجمیع شود. موسویان در ادامه تاکید کرد: به زودی سامانه ای با استفاده از فناوری بلاک چین برای حمایت از کپی رایت توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ایجاد خواهد شد.  لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه هر ۳۰ استارت آپ برتر حوزه فرهنگ و هنر به بیان مسائل و گلایه های خویش پرداختند و مهم ترین آسیب را که باعث لطمه کسب و کارهای نو شده است، عدم رعایت کپی رایت، وجود برخی رانت ها در صدور مجوز و اخذ مالیات از کسب و کارهای نو فرهنگی عنوان کردند که مقرر شد کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان استارت آپ ها و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل این مشکلات تشکیل شود.
برچسب‌ها: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیمجوزاخذ مجوز
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.